Start > Körkortsforum > Vad gäller här? Upphöjd farthi…

Vad gäller här? Upphöjd farthinder

Björn He 2021-06-17 16:00 ! Citera #
I.imgur.com/LZ8lmCD.png
Det här är såvitt jag kan se en upphöjning där körbanan är upphöjd till samma nivå som gångbanan på trottoaren som går parallellt med huvudgatan. Här måste man alltså korsa gångbanan för att köra in på den korsande vägen eller köra ut på huvudgatan därifrån, och vid utfart på huvudgatan har man således väjningsplikt mot all trafik som redan färdas på huvudgatan, eftersom man då korsar en gångbana och vid utfart på en körbana från en väg som korsar en gång- eller cykelbana har man ju alltid väjningsplikt enligt utfartsregeln mot all trafik som redan färdas på körbanan.

i.imgur.com/auAqfnV.png
Här är det däremot en gång- och cykelbana som fortsätter efter gatukorsningen och alltså korsar körbanan, men det är ju varken något markerat övergångsställe eller någon markerad cykelöverfart, och det är väldigt märkvärdigt, och det innebär såvitt jag vet att gående och cyklister eller klass II-mopedister har väjningsplikt mot all fordonstrafik. Anledningen att den korsande gång- och cykelbanan är upphöjd på ett fartgupp är troligtvis att fordon skall hindras från att köra i hög hastighet.
Vid gatukorsningar som den här är det såvitt jag vet väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån som gäller.
Haroon 2022-06-20 13:51 ! Citera #
Det är rent utfartsrgel,
Fortsättning av gåbana eller cykelbana framför gator, gäller det utfartsrgel,

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest