Start > Körkortsforum > Vad gäller här? Upphöjd farthi…

Vad gäller här? Upphöjd farthinder

Gäst 2019-09-13 22:47 ! Citera #
i.imgur.com/auAqfnV.png

Verkar vara en gång och cykelbana som går över vägen, samt ett farthinder som är upphöjt.
Är det då utfartsregeln som gäller för mig som förare? Och jag stanna för gående och cyklister?

Det påminde mig om den här platsen i.imgur.com/LZ8lmCD.png där trafikläraren sa att det var utfartsregeln som gällde då det var en upphöjd väg.

På den första bilden cyklade jag över och en bil körde nästan in i bakhjulet på mig.
Gäst 2019-09-14 17:54 ! Citera #
Någon?
Gäst 2019-09-14 20:52 ! Citera #
Jonkoping.se/trafikinfrastruktur/trafikochgator/gator/overgangsstallenochgangpassager.4.74fef9ab15548f0b8002183.html Läs under underrubriken passager för gående och cyklister! Tror att det är det som gäller i situationen, gående och cyklister ska väja men förare ska visa hänsyn och anpassa farten
Gäst 2019-09-15 17:52 ! Citera #
Gäst 2019-09-14
Jonkoping.se/trafikinfrastruktur/trafikochgator/gator/overgangsstallenochgangpassager.4.74fef9ab15548f0b8002183.html Läs under underrubriken passager för gående och cyklister! Tror att det är det som gäller i situationen, gående och cyklister ska väja men förare ska visa hänsyn och anpassa farten
Hmm.. ok, men den andra bilden då?
Vad är skillnaden? För en trafiklärare sa att i bild #2 så gäller utfartsregeln.
Gäst 2019-09-15 18:07 ! Citera #
Hade trafikläraren fel då? Ska fordon ej väja för gående/cyklister på både bil1 och 2? Såvida de inte redan är ute på vägen.
Gäst 2019-09-15 19:05 ! Citera #
Kungsbacka.se/Gator-trafik-och-utemiljo/Trafiksakerhet/Overgangsstalle/
Gäst 2019-09-15 22:38 ! Citera #
Din trafiklärare är nog mer kunnig än jag är men så som jag förstår det är gående och cyklister som ska väja, det finns liksom inte vägmarkeringar som anger varken cykelpassage/överfart eller övergångsställe (då man som bilist väjer om det är obevakat) på de bilder du har länkat. Vägmarkeringen (”sockerbitarna” som är lagda som på ett schackbräde typ) på ena bilden anger bara farthinder och utifrån pålarna på sidorna kan man veta att det är en gångpassage. I länken som skrivs senast i tråden står det även att gångpassager kan vara upphöjda, vilket den ju är på båda bilderna. Jag skulle inte säga att ufartsregeln gäller i något fall då man ej kan se om det är påbjuden cykel/gångbana men är som sagt inte helt säker
Gäst 2019-09-17 00:10 ! Citera #
Gäst 2019-09-15
Din trafiklärare är nog mer kunnig än jag är men så som jag förstår det är gående och cyklister som ska väja, det finns liksom inte vägmarkeringar som anger varken cykelpassage/överfart eller övergångsställe (då man som bilist väjer om det är obevakat) på de bilder du har länkat. Vägmarkeringen (”sockerbitarna” som är lagda som på ett schackbräde typ) på ena bilden anger bara farthinder och utifrån pålarna på sidorna kan man veta att det är en gångpassage. I länken som skrivs senast i tråden står det även att gångpassager kan vara upphöjda, vilket den ju är på båda bilderna. Jag skulle inte säga att ufartsregeln gäller i något fall då man ej kan se om det är påbjuden cykel/gångbana men är som sagt inte helt säker
Om man går bak så ser man att det faktiskt finns en skylt för ”gång- och cykelbana”, det är alltså en sådan.
På ett annat forum sa en användare att man kan se att det är 2 typer av gatustenar som skulle tyda på att det kan vara en gång- och cykelbana.

Hade förväntat mig ett vitt streck iaf som skiljer banorna åt
Gäst 2019-09-17 16:00 ! Citera #
Du kör inte på huvudled och därför gäller högerregeln. Du har även väjningsplikt för gående och cyklister
Gäst 2019-09-17 19:37 ! Citera #
Båda är gång- och cykelbanor.
Var ute och kollade idag och det finns en skylt på vänster sida på ”bild 1” platsen.
i.imgur.com/rp7WBuR.png

Och ’bild 2’ (den i stan) så kan man se en skylt om man går bak lite på oogle maps.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov