I.imgur.com/LZ8lmCD.png
Det här är såvitt jag kan se en upphöjning där körbanan är upphöjd till samma nivå som gångbanan på trottoaren som går parallellt med huvudgatan. Här måste man alltså korsa gångbanan för att köra in på den korsande vägen eller köra ut på huvudgatan därifrån, och vid utfart på huvudgatan har man således väjningsplikt mot all trafik som redan färdas på huvudgatan, eftersom man då korsar en gångbana och vid utfart på en körbana från en väg som korsar en gång- eller cykelbana har man ju alltid väjningsplikt enligt utfartsregeln mot all trafik som redan färdas på körbanan.
i.imgur.com/auAqfnV.png
Här är det däremot en gång- och cykelbana som fortsätter efter gatukorsningen och alltså korsar körbanan, men det är ju varken något markerat övergångsställe eller någon markerad cykelöverfart, och det är väldigt märkvärdigt, och det innebär såvitt jag vet att gående och cyklister eller klass II-mopedister har väjningsplikt mot all fordonstrafik. Anledningen att den korsande gång- och cykelbanan är upphöjd på ett fartgupp är troligtvis att fordon skall hindras från att köra i hög hastighet.
Vid gatukorsningar som den här är det såvitt jag vet väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån som gäller.