Start > Körkortsforum > Trafikverkets bil Södertälje

Trafikverkets bil Södertälje

Filip 2019-08-28 20:48 ! Citera #
Tjena! Har uppkörning i Södertälje om ca 2 veckor och ska låna Trafikverkets manuella bil, någon här som har erfarenhet av just trafikverket i Södertäljes bilar? Hur dom kändes och så.
T I 2019-08-29 14:42 ! Citera #
Hej, kul att du väljer att köra en av våra bilar. Det finns dock två alternativ som du kan få; antigen en Golf eller Passat. Om du kör med Passaten var noga i svängen bland annat. Utöver det gasa inte så mycket då bilen är väldigt känsligt. Försök skippa växlar när du har nått en tillräckligt bra hastighet. Exempelvis kan du köra i 3:an på en 50 väg, då bilen är dieseldriven. Du kan prova med 4 med bilen kommer inte orka med. Annars är det precis som vilken bil som helst.

Sista tipsen: Lär känna kopplingen direkt på parkeringen, det kommer du ha en stor nytta av.

Lycka till på ditt prov!
Gäst 2019-08-29 16:24 ! Citera #
T I 2019-08-29
Hej, kul att du väljer att köra en av våra bilar. Det finns dock två alternativ som du kan få; antigen en Golf eller Passat. Om du kör med Passaten var noga i svängen bland annat. Utöver det gasa inte så mycket då bilen är väldigt känsligt. Försök skippa växlar när du har nått en tillräckligt bra hastighet. Exempelvis kan du köra i 3:an på en 50 väg, då bilen är dieseldriven. Du kan prova med 4 med bilen kommer inte orka med. Annars är det precis som vilken bil som helst.

Sista tipsen: Lär känna kopplingen direkt på parkeringen, det kommer du ha en stor nytta av.

Lycka till på ditt prov!
Jag körde Passaten på uppkörningen, blev manad att strunta i att hoppa över växlar pga dieselmotorn samt att den är tung. Körde 1-2-3-4-5 -7:an. Det är som du säger att den inte pallar 4:an på 50 väg, utan man får köra med 3:an. Enda hoppet mellan växlarna tog jag på motorvägen, då hoppade jag från 5:an till 7:an.
Filip 2019-08-29 16:33 ! Citera #
T I 2019-08-29
Hej, kul att du väljer att köra en av våra bilar. Det finns dock två alternativ som du kan få; antigen en Golf eller Passat. Om du kör med Passaten var noga i svängen bland annat. Utöver det gasa inte så mycket då bilen är väldigt känsligt. Försök skippa växlar när du har nått en tillräckligt bra hastighet. Exempelvis kan du köra i 3:an på en 50 väg, då bilen är dieseldriven. Du kan prova med 4 med bilen kommer inte orka med. Annars är det precis som vilken bil som helst.

Sista tipsen: Lär känna kopplingen direkt på parkeringen, det kommer du ha en stor nytta av.

Lycka till på ditt prov!
Tack så mycket för svaret! Har varit ett litet stressmoment det där med bilen, men tackvare ditt svar så kommer det nog att gå bra! :)
Trafikinspektoren 2019-08-30 14:38 ! Citera #
Gäst 2019-08-29
Jag körde Passaten på uppkörningen, blev manad att strunta i att hoppa över växlar pga dieselmotorn samt att den är tung. Körde 1-2-3-4-5 -7:an. Det är som du säger att den inte pallar 4:an på 50 väg, utan man får köra med 3:an. Enda hoppet mellan växlarna tog jag på motorvägen, då hoppade jag från 5:an till 7:an.
Hahhaa? 7an?! Är det R-växeln för Race?
Gäst 2019-08-30 18:50 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-08-30
Hahhaa? 7an?! Är det R-växeln för Race?
Precis han bara att växla till 7:an, annars gick det för fort. Fanns nog minst 5 till. 12-stegad DSG låda sa nån till mig. Blev kuggad för att inspektören sa att jag somnade ett tag på motorvägen. Helt sjukt att man inte fattar att vissa blinkar extra långsamt med ögonen
Trafikinspektoren 2019-08-31 08:43 ! Citera #
Haha! Ja det va fan dåligt gjort av min kollega!
kjnkjnf 2021-02-13 13:52 ! Citera #
T I 2019-08-29
Hej, kul att du väljer att köra en av våra bilar. Det finns dock två alternativ som du kan få; antigen en Golf eller Passat. Om du kör med Passaten var noga i svängen bland annat. Utöver det gasa inte så mycket då bilen är väldigt känsligt. Försök skippa växlar när du har nått en tillräckligt bra hastighet. Exempelvis kan du köra i 3:an på en 50 väg, då bilen är dieseldriven. Du kan prova med 4 med bilen kommer inte orka med. Annars är det precis som vilken bil som helst.

Sista tipsen: Lär känna kopplingen direkt på parkeringen, det kommer du ha en stor nytta av.

Lycka till på ditt prov!
Jag bumpar denna tråd.

På Trafikverkets hemsida står det att man använder någon av följande bilar i Södertälje:

Södertälje: Volvo V60 diesel (automat), VW Golf (automat), VW Golf (manuell), VW El-Golf (automat), VW Golf Sportsvan (manuell), Skoda Superb (automat), Skoda Karoq diesel (manuell)

Varför har man så många olika??
Gäst 2021-02-13 14:35 ! Citera #
Det har att göra med olika upphandlingar samt att alla bilar inte byts ut samtidigt.
Och som i år går det inte att beställa volvo :(
Inspektörerna får sen rösta fram vilken dom vill ha från de väldigt få olika bilar man kan välja på.
Undrande människa 2023-01-23 23:02 ! Citera #
Gäst 2021-02-13
Det har att göra med olika upphandlingar samt att alla bilar inte byts ut samtidigt.
Och som i år går det inte att beställa volvo :(
Inspektörerna får sen rösta fram vilken dom vill ha från de väldigt få olika bilar man kan välja på.
Hej jag bara undrar vilka bilar är det man får köra upp hos er om man ska köra manuell?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo