Start > Körkortsforum > Köra när man precis tagit körk…

Köra när man precis tagit körkort

Nybörjare 2019-06-27 17:00 ! Citera #
Är så glad att ni peppade mig att våga, jag kom precis fram och hittade till och med parkering själv. Allt gick jättebra och jag är stolt över mig själv som vågade!
Gäst 2019-07-08 09:58 ! Citera #
Gäst 2019-06-27
Jag tog körkort för exakt en vecka sedan och imorrn ska jag köra till tylösand från Stockholm (Ca 6h med bil) vilket kan vara lite optimistiskt att ta I ett sträck men med pauser går nästan all långkörning. Tänk på att om du tappar fokus eller börjar bli trot ska du stanna och äta nått eller sträcka lite på benen! Du klarar det
Bra kommentar där. Minns att vi diskuterade detta på körskolan dvs vad man kan göra om man känner sig trött (och mindre fokuserad vid körning). Vi fick bland annat se en video med en trafikolycka där föraren somnade vid ratten och flög sedan omkring i bilen vid krocken. Det var dramatiskt, men jag tänker mig också att minskat fokus vid körning är en risk som jag vill minimera. Då jag tog körkort nyligen och är medveten om risken vill jag följa det här rådet. Alla regler om säkerhet, t.ex. att hålla avstånd till bilen framför, finns där av minst en anledning. Att ha en rörlig blick är så viktigt och speciellt att aldrig tappa kollen framåt. Blir det tvärstopp i körriktningen (pga köer, olycka eller något annat) i kombination med minskad sikt och man råkar titta för länge åt annat håll är olyckan nära, och ännu mer om man har minskat fokus.

I Stockholmstrafiken har jag märkt att det finns förvånansvärt många förare som gör livsfarliga omkörningar och körfältsbyten t.ex. för nära och utan att blinka. Jag skulle nästan önska att man kunde fotografera dem och tipsa polisen för sådana förare borde inte få köra bland andra då det inte är en lekplats. I Ryssland används kamera men ändå kör många fullständigt livsfarligt där. Se t.ex. www.youtube.com/watch?v=hxyhulJYz5I (videoklipp från kameror i bilar). Tyvärr kör vissa i Sverige på liknande sätt och de utsätter sig själva och andra för både fara och obehag.

För mig brukar en kort vila, ett äpple eller ibland en kaffepaus hjälpa. Min pappa brukade insistera på att det skulle vara kall luft i bilen när han körde. Är det för varmt kan det också påverka fokuset.
Lastbilstjejen 2019-07-08 10:50 ! Citera #
Gäst 2019-07-08
Bra kommentar där. Minns att vi diskuterade detta på körskolan dvs vad man kan göra om man känner sig trött (och mindre fokuserad vid körning). Vi fick bland annat se en video med en trafikolycka där föraren somnade vid ratten och flög sedan omkring i bilen vid krocken. Det var dramatiskt, men jag tänker mig också att minskat fokus vid körning är en risk som jag vill minimera. Då jag tog körkort nyligen och är medveten om risken vill jag följa det här rådet. Alla regler om säkerhet, t.ex. att hålla avstånd till bilen framför, finns där av minst en anledning. Att ha en rörlig blick är så viktigt och speciellt att aldrig tappa kollen framåt. Blir det tvärstopp i körriktningen (pga köer, olycka eller något annat) i kombination med minskad sikt och man råkar titta för länge åt annat håll är olyckan nära, och ännu mer om man har minskat fokus.

I Stockholmstrafiken har jag märkt att det finns förvånansvärt många förare som gör livsfarliga omkörningar och körfältsbyten t.ex. för nära och utan att blinka. Jag skulle nästan önska att man kunde fotografera dem och tipsa polisen för sådana förare borde inte få köra bland andra då det inte är en lekplats. I Ryssland används kamera men ändå kör många fullständigt livsfarligt där. Se t.ex. www.youtube.com/watch?v=hxyhulJYz5I (videoklipp från kameror i bilar). Tyvärr kör vissa i Sverige på liknande sätt och de utsätter sig själva och andra för både fara och obehag.

För mig brukar en kort vila, ett äpple eller ibland en kaffepaus hjälpa. Min pappa brukade insistera på att det skulle vara kall luft i bilen när han körde. Är det för varmt kan det också påverka fokuset.
Jag kan garantera dig att det är betydligt fler som kör som arslen än bara Stockholmarna, och ska man göra en jämförelse så är det faktiskt dom som bor i mindre samhällen som kör allra sämst. En person som bor i stan och är van vid massa trafik kan läsa av trafiken på ett bättre sätt än vad en som kommer från landsbygden kan göra, eftersom den personen inte alls är lika van med att ha mycket trafik runt omkring sig hela tiden...

Allra sämst på att köra, som jag har erfarenhet av är dom som kommer från utkanten av Strängnäs, Västerås samt Linköping
Där vet INGEN hur högerregeln eller hur en sammanvävning fungerar..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest