Start > Körkortsforum > Köra när man precis tagit körk…

Köra när man precis tagit körkort

Nybörjare 2019-06-26 00:17 ! Citera #
Lyckades ta körkortet på första försöket tidigare den här månaden. Har kört en hel del runtom i min hemstad med omnejd och känner mig ganska säker när jag kör.
Är det för tidigt att testa att köra en längre sträcka, alltså 1-2 timmar i bilen? Har mest kört runt för körandets skull hittills, men funderar på att åka och hälsa på en kompis som bor ungefär 2 timmar bort till helgen.
Björn He 2019-06-26 12:23 ! Citera #
När man klarat uppkörningen så registreras man ju som körkortsinnehavare direkt efteråt så man har ju rätt att börja köra direkt efter klarad uppkörning, om man klarat teoriprovet, om inte så måste man ju förstås skriva ett godkänt teoriprov först vilket man har två månader på sig att göra, först därefter blir man registrerad som körkortsinnehavare.
Nybörjare 2019-06-26 12:35 ! Citera #
Björn: precis, jag klarade båda så jag har körkortet nu. Menade mer om det är ett väl optimistiskt projekt att köra två timmar när man är så nybakad körkortsinnehavare som jag är!
Kat 2019-06-26 14:30 ! Citera #
Jag kör ganska långt till jobbet :cry:

Vilka regler hade ditt land? :?
M. 2019-06-26 15:42 ! Citera #
Grattis till körkortet!
Tror säkert du klarar av att köra till din kompis. Tycker du 2timmar känns långt, ta en paus efter vägen.
Jag har haft körkort i ungefär ett år, och tycker fortfarande inte långkörning är så speciellt skoj. Brukar tänka att max 2timmar, sen behöver man en bensträckare innan man fortsätter. Var inte rädd för sträckan, ta tid på dig bara så du slipper känna dig stressad.
Gäst 2019-06-26 21:56 ! Citera #
Det är bara att köra på, och precis som redan har blivit skrivet här så kan du stanna för att ta en kortare rast/vila innan du kör vidare. Jag körde 20 mil på en dag efter bara ett par dagar efter avklarat körprov. Det kändes lite långt, men jag stannade när jag kände att det blev för mycket och mitt fokus började avta..

Och efter 1 månad körde jag upp till Östersund för att hälsa på en gammal barndomsvän som hade flyttat dit, och från mig till Östersund är det 63 mil, jag kan lova att det vart MÅNGA raster under den bilresan :D
Nybörjare 2019-06-26 23:35 ! Citera #
Tack för era svar! Jag ska ge mig på att köra hela sträckan imorgon, självklart med pauser och förhoppningsvis slipper jag den värsta rusningstrafiken om jag kommer iväg i tid.
Nybörjare 2019-06-26 23:37 ! Citera #
Är mest nervös över att hitta parkering när jag är framme, tycker det är tillräckligt svårt att parkera i rutan jag hyr, men det är väl bra träning :)
Gäst 2019-06-27 08:48 ! Citera #
Jag tog körkort för exakt en vecka sedan och imorrn ska jag köra till tylösand från Stockholm (Ca 6h med bil) vilket kan vara lite optimistiskt att ta I ett sträck men med pauser går nästan all långkörning. Tänk på att om du tappar fokus eller börjar bli trot ska du stanna och äta nått eller sträcka lite på benen! Du klarar det
Gäst 2019-06-27 14:20 ! Citera #
Nybörjare 2019-06-26
Är mest nervös över att hitta parkering när jag är framme, tycker det är tillräckligt svårt att parkera i rutan jag hyr, men det är väl bra träning :)
Om det bara är parkeringen du är nervös för, så kommer det inte bli några som helst problem :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor