Start > Körkortsforum > Övningskör i Farstas trafiksko…

Övningskör i Farstas trafikskolor

Nina 2019-07-26 17:13 ! Citera #
Björn He 2019-07-09
Tycker inte du att trafikskolorna borde ha samma bilar som uppkörningsbilarna? Jag anser inte det var mitt fel att jag inte lärt mig handskas ordentligt med en Diesel-Golf, det är väl inte så lätt att bara lära sig att de kan öka farten även om man inte gasar om man inte fått övningsköra en sån bil, varför är det inget krav att ha sådana bilar på trafikskolor?

Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med de där diesel-Golfarna, varför tillverkar man sådana där djävla skitbilar på ett sånt sätt att de kan öka farten även om man inte gasar, det är ju bara oanständigt?!

Jag tycker jag borde fått tillräckligt med t id på mig att lära känna den där diesel-Golfen jag fick köra upp med så att jag förstod hur man bör handskas med en sån bil, men jag anser inte jag fick tillräckligt mycket tid till det. Eller så borde väl Trafikverket ha låtit mig köra upp med nån annan bil än de där diesel-Golfarna. Den dieselbil jag körde då jag klarade uppkörningen ökade aldrig farten när jag hade släppt gasen, att den där diesel-Golfen jag kuggade med kunde göra så beror väl på sådana där bilar är riktiga djävla skitbilar?!
Eller så kör du upp med körskolans bil?
Varje körskola låter väl eleverna köra upp i körskolans bil när de tycker man är redo. På Dalens bokade man en dubbellektion för uppkörningen där 1 lektion var bilen under uppkörningen och den andra transport till och från körskolan och uppvärmning.

Såklart kan du boka uppkörning själv separat från körskolan men då får du leva med trafikverkets bilar.
Nina 2019-07-26 17:24 ! Citera #
Gäst 2019-06-26
En fråga... HUR kan dom säga att och lova att ni kommer få köra i uppkörningsområdet när Trafikverket byter rutter lite då och då, just för att ingen ska veta HUR dom kör... Låter lite påhittat av dom....
Det går att lova, delvis. Då uppkörningen utgår från samma plats så finns det ett begränsat antal vägar man kan hamna på. Om man då tar säg 15 lektioner så hinner man köra runt en del. Såklart kanske inte överallt som råkar komma på uppkörningen men delar iallafall. Och har viss terrängkännedom under uppkörningen och har sett skyltar och korsningar längs de större vägarna. Om de t.ex oftast kollar av landsväg så finns det bara ett begränsat antal landsvägar man teoretiskt kan hinna till för att samtidigt hinna genomföra de andra momenten. Samma sak gällande motorväg. Från farsta finns det motorväg till nynäshamn, och krok till tyresö. Teoretiskt sett kan du hamna på väg 73 norrut och ner i tunneln mot essingeleden/huddinge/södertälje eller nacka, men det är inte troligt.
Björn He 2023-09-23 18:15 ! Citera #
Nina 2019-07-26
Eller så kör du upp med körskolans bil?
Varje körskola låter väl eleverna köra upp i körskolans bil när de tycker man är redo. På Dalens bokade man en dubbellektion för uppkörningen där 1 lektion var bilen under uppkörningen och den andra transport till och från körskolan och uppvärmning.

Såklart kan du boka uppkörning själv separat från körskolan men då får du leva med trafikverkets bilar.
Man måste inte köra upp med Trafikverkets bil om man bokar uppkörning privat. Om man har tur så kan man väl få låna bil med dubbelkommando för uppkörning hos en trafikskola som är villig att låna ut en bil (gratis eller mot en låneavgift). Skulle man boka lånebil hos Trafikverket så får man i så fall lov att avboka, man behöver ju inte låna av Trafikverket om man redan har erbjudits att låna av en trafikskola.
Sen skulle jag önska att det inte varit krav på dubbelkommando i uppkörningsbilar, det är ganska onödigt att ha dubbelkommando. Jag som nu har körkort kör väl aldrig med dubbelkommando, det är faktiskt tur för hade jag haft dubbelkommando i min bil så skulle det finnas möjlighet för en passagerare i framsätet att av misstag manövrera min bil, trots att passageraren inte är behörig att styra bilen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest