Start > Körkortsforum > Övningskör i Farstas trafiksko…

Övningskör i Farstas trafikskolor

Eve88 2019-06-25 19:55 ! Citera #
Jag undrar om det är någon eller några här inne som har erfarenhet av att övningsköra i Farsta med en körskola där? Jag funderar nämligen på att ta en intensivkurs i Farsta. Det ska tydligen finnas någon trafikskola där som kör precis intill själva uppkörningsområdet. Någon som har gått i den trafikskolan? Hur upplevde ni det att det var att få övningsköra med en körskola vid samma ställe där uppkörningen sker? Tänker att det kanske underlättar för en själv om man gör så.
S 2019-06-25 23:39 ! Citera #
Hej!
Angående trafikskolor i Farsta så skulle jag personligen inte rekommendera Farsta Trafikskola (nära T-banan).

Fick reda på att hela min utbildning skulle gå på ca. 40 lektioner (dvs om skolan ska koda mig för uppkörningen). Gick över till Globen och genomgick 7 lektioner, som till slut ledde till att jag tog körkortet idag på första.

Mvh
S
Eve88 2019-06-26 07:45 ! Citera #
S 2019-06-25
Hej!
Angående trafikskolor i Farsta så skulle jag personligen inte rekommendera Farsta Trafikskola (nära T-banan).

Fick reda på att hela min utbildning skulle gå på ca. 40 lektioner (dvs om skolan ska koda mig för uppkörningen). Gick över till Globen och genomgick 7 lektioner, som till slut ledde till att jag tog körkortet idag på första.

Mvh
S
Ahaa okej. Ja precis, jag menar den trafikskolan som är nära T-banan. De har tydligen intensivkurser där och då kör man tydligen i uppkörningsområdet, vilket jag tänker är bra. Därför jag vart intresserad av att gå på just den trafikskolan. Har för övrigt hört både ris och ros gällande de. Men jag får bilda mig egen uppfattning.

Grattis till ditt körkort!!!
Björn He 2019-06-26 12:20 ! Citera #
När jag övningskörde på trafikskola inför uppkörningen så körde jag på Staffans trafikskola i Älvsjö. Det var bra körlärare där men en sak som var mindre bra var att de inte hade samma bilar som man brukar få köra upp med. Jag fick övningsköra med en Volkswagen Golf Plus och på (första) uppkörningen fick jag köra en vanlig Golf, men den Golf-bilen jag körde upp med var dieseldriven och dieseldrivna bilar, då framförallt Golf, är tydligen riktiga jävla bilar, det var en viss bidragande orsak till jag inte fick godkänt på första försöket.
Gäst 2019-06-26 21:31 ! Citera #
Björn He 2019-06-26
När jag övningskörde på trafikskola inför uppkörningen så körde jag på Staffans trafikskola i Älvsjö. Det var bra körlärare där men en sak som var mindre bra var att de inte hade samma bilar som man brukar få köra upp med. Jag fick övningsköra med en Volkswagen Golf Plus och på (första) uppkörningen fick jag köra en vanlig Golf, men den Golf-bilen jag körde upp med var dieseldriven och dieseldrivna bilar, då framförallt Golf, är tydligen riktiga jävla bilar, det var en viss bidragande orsak till jag inte fick godkänt på första försöket.
Det var garanterat inget fel på bilen, utan på personen bakom ratten!
Jag har också kört golf dieselbilar, och jag tycker inte dom är svårare att köra än vad fords dieselbilar..
Vet man bara HUR man ska handskas med en diesel så är det lika lätt att köra en sådan som vilken annan bil som helst!
Gäst 2019-06-26 21:32 ! Citera #
Eve88 2019-06-26
Ahaa okej. Ja precis, jag menar den trafikskolan som är nära T-banan. De har tydligen intensivkurser där och då kör man tydligen i uppkörningsområdet, vilket jag tänker är bra. Därför jag vart intresserad av att gå på just den trafikskolan. Har för övrigt hört både ris och ros gällande de. Men jag får bilda mig egen uppfattning.

Grattis till ditt körkort!!!
En fråga... HUR kan dom säga att och lova att ni kommer få köra i uppkörningsområdet när Trafikverket byter rutter lite då och då, just för att ingen ska veta HUR dom kör... Låter lite påhittat av dom....
Björn He 2019-06-27 11:20 ! Citera #
Gäst 2019-06-26
Det var garanterat inget fel på bilen, utan på personen bakom ratten!
Jag har också kört golf dieselbilar, och jag tycker inte dom är svårare att köra än vad fords dieselbilar..
Vet man bara HUR man ska handskas med en diesel så är det lika lätt att köra en sådan som vilken annan bil som helst!
Det är väl inte hur lätt som helst att lära sig exakt hur dieselbilar fungerar om man inte fått lära sig köra dieselbil på trafikskolan, alla trafikskolor verkar inte ha dieselbilar. Visst fick jag övningsköra med en Golf på Staffans trafikskola men den Golfen var en bensinbil.

Jag märkte till en början inte direkt nån skillnad med den där diesel-Golfen jag körde upp med, men den ökade farten även när jag inte gasade av konstig orsak så det var lätt att riskera överskrida hastighetsbegränsningen om man inte lärt sig hur man bör manövrera dem, det hade jag tydligen inte hunnit lära mig innan uppkörningen och att jag inte fick övningsköra med dieselbil på trafikskolan var säkert en bidragande orsak till det. Jag blev kuggad främst för en fortkörning på nån 30-sträcka genom centrala Västerås, det var där jag körde upp, den där körkortsinspektören påstod att jag ”åkte i 50 på den där 30-sträckan”. Vad jag minns så var jag nere i 30 km/tim en bra bit innan 30-skylten dök upp, men bilen måste väl ha ökat farten när jag inte gasade så måste väl ha kommit upp i 50 av misstag, alltså hade jag fått lära mig att dieselbilar kan öka farten så hade jag väl säkert inte kommit upp i 50 på den där 30-vägen, då hade jag ju vetat att dieselbilar inte fungerar så som bensinbilar gör.

Men är det inte orimligt att kugga en uppkörningselev för en sådan fortkörning??? Jag har hört att vissa blivit kuggade trots att de hållit skyltad hastighet, med förklaringen att ”du borde ha hållit lite högre hastighet så att du hade hållit trafikrytmen och inte kört så sakta så att du hade stoppat upp trafikflödet, hastigheten måste anpassas efter rådande trafikförhållanden, inte bara efter skyltad hastighetsbegränsning”. Med tanke på denna nämnda omständighet anser jag att det icke är rimligt att kugga mig för att jag (av misstag) kom upp i 50 på en 30-sträcka, det förekommer väl att folk som döms för körning i för hög hastighet blir frikända ibland då det finns förmildrande omständigheter.
Nån snubbe som kallar sig för ”corax” har nån gång berättat att han/hon råkade av misstag komma upp i 40 på nån 30-sträcka men blev ändå godkänd (på första försöket).

Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med den där 30-sträckan genom centrala Västerås, varför är hastighetsbegränsningen där 30, måste man verkligen ha så låg hastighet där?! Hastigheten var 50 där förr har jag sett, men de sänkte den tydligen till 30 av nån anledning. Och nu har väl de flesta 50-vägar i Västerås fått sänkt hastighet till 40 vad jag hört.
Gäst 2019-06-27 14:08 ! Citera #
Björn He 2019-06-27
Det är väl inte hur lätt som helst att lära sig exakt hur dieselbilar fungerar om man inte fått lära sig köra dieselbil på trafikskolan, alla trafikskolor verkar inte ha dieselbilar. Visst fick jag övningsköra med en Golf på Staffans trafikskola men den Golfen var en bensinbil.

Jag märkte till en början inte direkt nån skillnad med den där diesel-Golfen jag körde upp med, men den ökade farten även när jag inte gasade av konstig orsak så det var lätt att riskera överskrida hastighetsbegränsningen om man inte lärt sig hur man bör manövrera dem, det hade jag tydligen inte hunnit lära mig innan uppkörningen och att jag inte fick övningsköra med dieselbil på trafikskolan var säkert en bidragande orsak till det. Jag blev kuggad främst för en fortkörning på nån 30-sträcka genom centrala Västerås, det var där jag körde upp, den där körkortsinspektören påstod att jag ”åkte i 50 på den där 30-sträckan”. Vad jag minns så var jag nere i 30 km/tim en bra bit innan 30-skylten dök upp, men bilen måste väl ha ökat farten när jag inte gasade så måste väl ha kommit upp i 50 av misstag, alltså hade jag fått lära mig att dieselbilar kan öka farten så hade jag väl säkert inte kommit upp i 50 på den där 30-vägen, då hade jag ju vetat att dieselbilar inte fungerar så som bensinbilar gör.

Men är det inte orimligt att kugga en uppkörningselev för en sådan fortkörning??? Jag har hört att vissa blivit kuggade trots att de hållit skyltad hastighet, med förklaringen att ”du borde ha hållit lite högre hastighet så att du hade hållit trafikrytmen och inte kört så sakta så att du hade stoppat upp trafikflödet, hastigheten måste anpassas efter rådande trafikförhållanden, inte bara efter skyltad hastighetsbegränsning”. Med tanke på denna nämnda omständighet anser jag att det icke är rimligt att kugga mig för att jag (av misstag) kom upp i 50 på en 30-sträcka, det förekommer väl att folk som döms för körning i för hög hastighet blir frikända ibland då det finns förmildrande omständigheter.
Nån snubbe som kallar sig för ”corax” har nån gång berättat att han/hon råkade av misstag komma upp i 40 på nån 30-sträcka men blev ändå godkänd (på första försöket).

Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med den där 30-sträckan genom centrala Västerås, varför är hastighetsbegränsningen där 30, måste man verkligen ha så låg hastighet där?! Hastigheten var 50 där förr har jag sett, men de sänkte den tydligen till 30 av nån anledning. Och nu har väl de flesta 50-vägar i Västerås fått sänkt hastighet till 40 vad jag hört.
Jag tycker fortfarande att det vara låter som en väldigt dålig bortförklaring, att du inte kan erkänna att DU gjorde fel!
En diesel har högre drivmoment i motorn jämfört med en bensindriven bil, och det räcker med att köra några meter för att man ska kunna lista ut det på egen hand. Det ska inte behövas några övningskörningslektioner för att man ska lista ut hur en bil fungerar..

Gällande Västerås så måste du nog skriva ut vilken väg du pratar om, för jag åker nästan dagligen i Västerås, eller jag är och kör i stora delar av både Mälardalen och västra Sörmland. Och alla orterna har sänkt sina 50 vägar till 40 eller eller 30 km/h, dels för att det blir mer trafiksäkert, och dels för att det kan finnas barn och skolor som ligger i närheten.
Björn He 2019-07-09 16:18 ! Citera #
Tycker inte du att trafikskolorna borde ha samma bilar som uppkörningsbilarna? Jag anser inte det var mitt fel att jag inte lärt mig handskas ordentligt med en Diesel-Golf, det är väl inte så lätt att bara lära sig att de kan öka farten även om man inte gasar om man inte fått övningsköra en sån bil, varför är det inget krav att ha sådana bilar på trafikskolor?

Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med de där diesel-Golfarna, varför tillverkar man sådana där djävla skitbilar på ett sånt sätt att de kan öka farten även om man inte gasar, det är ju bara oanständigt?!

Jag tycker jag borde fått tillräckligt med t id på mig att lära känna den där diesel-Golfen jag fick köra upp med så att jag förstod hur man bör handskas med en sån bil, men jag anser inte jag fick tillräckligt mycket tid till det. Eller så borde väl Trafikverket ha låtit mig köra upp med nån annan bil än de där diesel-Golfarna. Den dieselbil jag körde då jag klarade uppkörningen ökade aldrig farten när jag hade släppt gasen, att den där diesel-Golfen jag kuggade med kunde göra så beror väl på sådana där bilar är riktiga djävla skitbilar?!
Nina 2019-07-26 17:10 ! Citera #
Ta t.ex dalens trafikskola eller någon annan trafikskola i söderort hyffsat nära farsta. Jag körde med dalens trafikskola och vi körde mycket i samma områden som på uppkörningen i farsta! Lixom om det tar 5-10 från körskolan till uppkörningsstället med bil så kan ni utan problem öva i uppkörningsområdet under lektionerna :) Körskolan behöver inte ligga just i Farsta. Men bättre med en i söderort än en på t.ex södermalm om du nu tänker köra upp i farsta.

I början åkte vi i lugnare områden såklart men ställena vi delvis passerade på lektionerna är samma som finns på uppkörningen.
Lixom om vi utgår från uppkörning i farsta:
1.Enda motorvägen på rimligt avstånd är nr 73, den mot nynäshamn. Du lär hamna där.
2. Närmaste landsväg ligger vid avfarten vid Länna. Du lär hamna där. (mot Lissma, haninge ellet vad det nu står på skylten. Västerut iallafall.
3. Du lär hamna i små-områden i närheten av trafikskolan, kanske främst söderut då motorvägen och landsvägarna ligger ditåt. Tänk farsta, hökarängen (norrut), trångsund, haninge, larsboda.
4. Det ligger en järnvägsöverfart i närheten. Du kan hamna i den och runt den.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest