Start > Körkortsforum > Bil under uppkörning

Bil under uppkörning

swedenmark 2010-04-04 16:11 ! Citera #
Hej!

Jag har övningskört mycket med min pappa hemma, med vår SAAb 9-5.
På körskolan så har man en helt annan typ av bil, där saker sitter på annorlunda ställen osv.
Jag undrar - vid uppkörning, kan man använda sin privata bil?
Min gamla körskola som jag hörde med sa att de inte riktigt visste säkert.
CanonSWE 2010-04-11 10:16 ! Citera #
Ja du kan andvända din privata bil, förutsatt att den är utrustad med dubbelkommando och extra backspeglar.
Men vem brukar ha det på sin privata bil? ;)
Gäst 2010-04-12 18:03 ! Citera #
Har du lärt dig funktionerna på knappar och saker i en bil så brukar man lättare kunna lära sig det i en annan bil. Men om du är orolig för uppkörningen så försök köra lite mer på bilskolan så du lär känna andra bilar också.
starblind 2010-04-20 11:01 ! Citera #
Har bara kört en bil och rädd att jag inte kan köra en annan bil....
Sledgehammer 2010-04-20 16:16 ! Citera #
Fortsätt ta lektioner med körskolan du går på tills du tycker du kan den bilen du övar med utantill. Då kan du använda den vid uppkörningen, men det kostar en liten avgift, men jag tror det är värt det, eftersom alla bilar inte har samma dragläge, så det är bra om man är van vid bilen man kör upp med.

/Sledgehammer
mattlo 2010-05-07 15:59 ! Citera #
Om du är rädd att du inte ska kunna köra en annan bil så borde du väl verkligen ta lektioner med en annan bil innan du får ditt körkort, tycker jag... Det lär nog bara behövas en lektion för att ”ställa om dig” men det kommer nog vara en stor lättnad, för förr eller senare i ditt bilförarliv kommer du väl vara tvungen att köra något annat.
Mysig 2010-05-08 14:22 ! Citera #
Använd den du är van vid från körskolan det brukar vara att rekomendera
Nike 2010-05-09 17:57 ! Citera #
Det är helt klart en vanesak att köra bil. Jag började köra med en gammal saab som var väldigt seg i kopplingen, när jag väl började köra på körskolan sedan så var jag på väg in i en vägg för att dragläget var helt annorlunda än det jag var van vid.

Det som du kan göra, tänker jag göra, är att säga till personen man kör upp med att man är ovan med bilen (det borde dom förstå i alla fall) och hoppas på att de har överseende med detta.
Gäst 2010-05-21 21:30 ! Citera #
Jag håller med föregående inlägg: säg till att du är lite ovan vid den bilmodellen och ta det lugnt i början så du hinner bekanta dig med reglage och dragläge. Även när du har körkort så kommer det ju kännas ovant första minuterna i en obekant bil så det bör de ha överseende med.
Hold 2010-05-24 16:01 ! Citera #
Du får fråga vid uppkörningen om var reglagen sitter, det är dom skyldiga att kunna svara på då det som sagt skiljer lite från bil till bil. Säkerhetskontrollen handlar mer om vad det är man ska kolla och hur man utför kontrollen, oroa dig inte ;)

Mvh

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor