Start > Körkortsforum > Mitt andra prov

Mitt andra prov

En ledsen 18 åring.. 2019-06-25 15:29 ! Citera #
Idag så skrev jag mitt andra teori prov. Jag tyckte att det gick bra och jag hade pluggat en mycket de senaste veckorna. Mitt förra prov så fick jag 50 och då så hade jag inte läst på så mycket. Men till detta provet så läste jag på väldigt noggrant och kämpade för det men fick 50 poäng igen. Har ni några tips som ni kan ge mig? T.ex. en ny app eller sida för att plugga teori på? Jag använde ktp online båda gångerna men det känns som att mycket som kom på provet kom ej på deras sida! Så om ni skulle vara snälla kan ni tipsa om någon app eller sida som jag kan använda istället? Kontakta gärna mig på Instagram då jag är mer aktiv där! Alialoshejomaa .Tack i förväg.
M. 2019-06-27 22:40 ! Citera #
Har du körkortsboken?
Läs, det tror jag ger dig mycket.
Sen har Sunne trafikskola (finns säkert andra med) lektioner med bra pedagogiska förklaringar som du kan titta på, på Youtube. De hjälpte mig när jag tragglade till körkortet för ett år sedan.
Försök hitta förståelsen till varför det blir på ett visst sätt i olika situationer, och gå igenom det samtidigt när du kör med din handledare.
Jag hade ett konto på elevcentralen via min trafikskola. Testerna där tyckte jag hade frågor som var ganska lika det riktiga provet. Ibland omformulerat, men viktiga är att verkligen ta tiden på sig och läsa vad de frågar efter.
Stressa inte, läs och känn dig säker innan du bokar in nästa tid!
Lycka till
Björn He 2019-07-07 20:48 ! Citera #
Det enda man kan göra för att klara teoriprovet är väl att läsa Körkortsboken så ordentligt man bara kan om och om igen tills man har all kunskap som står i boken utantill, man bör också köpa något övningsprov av någon trafikskola.

Jag blev själv kuggad på första försöket, främst p.g.a. att ha glömt läsa Körkortsboken, tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken och det var självklart försumligt. Men jag lärde mig en läxa av det misstaget och köpte en Körkortsbok och ett övningsprov och efter typ 3-5 dagar hade jag lärt mig i princip allt som stod i boken utantill, först då bokade jag ny tid för teoriprov. Jag klarade teoriprovet på andra försöket, fick då 52 poäng av 65 möjliga vilket är lägsta poängen för godkänt, på första försöket fick jag bara 45.

Fast jag tycker det är dåligt att man skall behöva teoriprovet på nytt om man blir underkänd! Jag var bara 7 poäng från godkänt på första försöket, jag anser att jag borde fått möjlighet att komplettera genom körprovet! På körprovet hade jag kunnat visa praktiska kunskaper om de saker som frågades på teorin, då hade jag väl kompletterat genom att visa att jag HAR lärt mig det jag svarat fel på!
Gäst 2019-07-08 10:34 ! Citera #
Björn He 2019-07-07
Det enda man kan göra för att klara teoriprovet är väl att läsa Körkortsboken så ordentligt man bara kan om och om igen tills man har all kunskap som står i boken utantill, man bör också köpa något övningsprov av någon trafikskola.

Jag blev själv kuggad på första försöket, främst p.g.a. att ha glömt läsa Körkortsboken, tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken och det var självklart försumligt. Men jag lärde mig en läxa av det misstaget och köpte en Körkortsbok och ett övningsprov och efter typ 3-5 dagar hade jag lärt mig i princip allt som stod i boken utantill, först då bokade jag ny tid för teoriprov. Jag klarade teoriprovet på andra försöket, fick då 52 poäng av 65 möjliga vilket är lägsta poängen för godkänt, på första försöket fick jag bara 45.

Fast jag tycker det är dåligt att man skall behöva teoriprovet på nytt om man blir underkänd! Jag var bara 7 poäng från godkänt på första försöket, jag anser att jag borde fått möjlighet att komplettera genom körprovet! På körprovet hade jag kunnat visa praktiska kunskaper om de saker som frågades på teorin, då hade jag väl kompletterat genom att visa att jag HAR lärt mig det jag svarat fel på!
Klart som fan att man måste göra om ett prov om man kuggas första gången!
Och du skriver att ”Jag var bara 7 poäng från godkänt på första försöket”
Man kan ha hela 13 fel men ändå bli godkänd, och om du var 7 ifrån godkänt så hade du alltså 20 fel!!
Det är nästan halva provet som var fel..
Och du vill då kunna komplettera ditt prov, är du på riktigt seriös nu?!?!?

Jag vill verkligen inte möta dig i trafiken, vart bor du? bara så jag vet vart jag inte ska köra...
Björn He 2019-07-09 16:10 ! Citera #
När man har körprov så kan man väl visa praktiska kunskaper om t.ex. trafikregler och sånt, genom körprovet borde man ju kunna komplettera teorifrågor man svarat fel på, man kan ju göra om frågor man svarat fel på genom att via det praktiska körprovet visa att man har skaffat sig kunskap om det man kanske inte hade då man skrev teoriprov!
Gäst 2019-07-10 12:45 ! Citera #
Björn He 2019-07-09
När man har körprov så kan man väl visa praktiska kunskaper om t.ex. trafikregler och sånt, genom körprovet borde man ju kunna komplettera teorifrågor man svarat fel på, man kan ju göra om frågor man svarat fel på genom att via det praktiska körprovet visa att man har skaffat sig kunskap om det man kanske inte hade då man skrev teoriprov!
Alltså sluta nu :lol: :lol: :lol:

Såg dessutom att Trafikverket funderar på att ändra sina körprov eventuellt redan till vår.
Och då MÅSTE man ha ett godkänt teoriprov INNAN man ens får göra en uppkörning.
Och det tycker jag är skitbra!!

Folk som inte har den teoretiska kunskapen ska inte sätta sig i en bil och köra bland oss alla andra!!
Björn He 2019-07-10 15:23 ! Citera #
Bara för att man misslyckats på teoriprovet så behöver man väl inte vara för outbildad för att göra körprovet, man kan väl lära sig av de teorifrågor man svarat fel på och försöka visa att man har de kunskaperna genom att klara av sådana moment under körprovet, om det går att komplettera felbesvarade teorifrågor genom praktiskt körprov så finns det ju ingen anledning att behöva göra ett nytt teoriprov bara för att teoriprovet blivit underkänt!

Det finns väl ett skäl till att det finns en regel att även om man inte blir godkänd på teoriprovet så skall man ändå göra körprovet, skulle man klara det ena provet så får man två månader på sig att klara det andra. Även om man inte klarar sitt teoriprov så borde man ju kunna visa vad man har för praktiska körkunskaper, man kan ju ha tillfredsställande körkunskaper även om man misslyckats med teorin.
Tänk längre 2019-07-10 16:22 ! Citera #
Björn He 2019-07-10
Bara för att man misslyckats på teoriprovet så behöver man väl inte vara för outbildad för att göra körprovet, man kan väl lära sig av de teorifrågor man svarat fel på och försöka visa att man har de kunskaperna genom att klara av sådana moment under körprovet, om det går att komplettera felbesvarade teorifrågor genom praktiskt körprov så finns det ju ingen anledning att behöva göra ett nytt teoriprov bara för att teoriprovet blivit underkänt!

Det finns väl ett skäl till att det finns en regel att även om man inte blir godkänd på teoriprovet så skall man ändå göra körprovet, skulle man klara det ena provet så får man två månader på sig att klara det andra. Även om man inte klarar sitt teoriprov så borde man ju kunna visa vad man har för praktiska körkunskaper, man kan ju ha tillfredsställande körkunskaper även om man misslyckats med teorin.
Du tänker fel. Teoriprovet är ett stickprov och de specifika frågorna är inte det centrala.

Okej, vi säger att du har 20 fel på teorin. Du ”kompletterar” detta genom att svara rätt på frågorna i verkliga situationer på uppkörningen. Fine. Men problemet är att varje teoriprov är (typ) unikt och att du att skulle ha fått ca 20 fel på alla unika prov. Detta kan du inte komplettera, eftersom ingen vet vilka dessa frågor är.

Poängen med ett stickprov försvinner om man får komplettera. Då får man gå mot fullständiga prov, alltså att teoriprovet är kanske 5000 frågor och uppkörningen varar 8 timmar om dagen i en hel vecka.
Tänk längre 2019-07-10 16:34 ! Citera #
För att göra det ännu tydligare. Vi säger för enkelhetens skull att det finns fem unika teoriprov på trafikverket. Calle och Pelle gör i verkligheten bara ett prov var, men vi kan anta att resultaten blir liknande om de skulle göra alla fem prov.

Calle:
1) 60 av 65 = 92% rätt
2) 60 av 65 = 92% rätt
3) 60 av 65 = 92% rätt
4) 60 av 65 = 92% rätt
5) 60 av 65 = 92% rätt
Snitt: 92% rätt

Pelle:
1) 45 av 65 = 69 % rätt
2) 45 av 65 = 69 % rätt
3) 45 av 65 = 69 % rätt
4) 45 av 65 = 69 % rätt
5) 45 av 65 = 69 % rätt
Snitt: 69% rätt

Om vi enligt Björn ska låta Pelle komplettera prov 1, så blir det:

Pelle:
1) 65 av 65 = 100 % rätt
2) 45 av 65 = 69 % rätt
3) 45 av 65 = 69 % rätt
4) 45 av 65 = 69 % rätt
5) 45 av 65 = 69 % rätt
Snitt: 75% rätt

Trots att Pelle har kompletterat upp till 100% rätt, blir hans snitt för ogjorda unika prov ändå bara 75% rätt. Resultatet blir förstås ännu värre om man ökar antalet potentiella prov (som det ser ut i verkligheten).
Björn He 2019-07-10 18:28 ! Citera #
Ett exempel: Jag svarade fel på en fråga som var ”Hur kontrollerar du om handbromsen är i funktion?”, jag trodde rätt svar på den frågan var att man skall dra åt bromsen och se om handbromslampan lyser, men det var tydligen fel.

På uppkörningen blev jag ombedd att kontrollera handbromsen under säkerhetskontrollprovet och då drog jag åt handbromsen och försökte få bilen att komma i rörelse. Då har ju jag visat att jag har kunskap om det de frågade trots att jag svarade fel, man kan väl lära sig av de frågor man svarat fel på. Det är det jag menar när jag säger att det bör vara möjligt att komplettera felbesvarade frågor genom att visa praktiska kunskaper vid det praktiska körprovet. Man skall väl inte behöva göra om hela teoriprovet om man kan komplettera vissa felbesvarade frågor?!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest