Start > Körkortsforum > Fråga angående hastighet och b…

Fråga angående hastighet och bromssträcka

Mendgermet 2019-06-23 16:08 ! Citera #
Vi har två förare.
En som kör i 30 km/h och en som kör i 60 km/h.
De båda kör på samma väg, en fin sommardag med torrt väglag.

Tänk dig att de båda förarna ovan upptäcker en fara samtidigt. Vilken hastighet har den bilen som bromsar från 60 km/h där den andre står still.

Är osäker på hur man ska tänka här.

Jag hittade dena tråden: https://korkortonline.se/forum/3092/
Men så som folk skriver så kommer de väl inte fram till hastigheten bilen har när man krockar med älgen, utan hastigheten man ska ha för att precis krocka eller precis komma fram till älgen?
mendgermet 2019-06-23 18:48 ! Citera #
Det enda jag kan tänka mig är att..
2x fart innebär 4x bromssträcka.
Så när bil 1 har stannat (1/4 av bil 2s bromssträcka) så bil 2 har 3/4 av sin egna bromssträcka kvar, och kanske därför 3/4 av sin originella hastighet? alltså 60 / 4 * 3 = 45 km/h?

Eller om man försöker göra som följande

Om båda bilar börjar bromsa vid samma tillfälle så har bil 1 stannat helt efter 4,5 meter.
Detta betyder att bil 2 kommer stanna helt om 13,5 meter (18 - 4,5).
Då räknar vi ut vilken hastighet man har om ens bromssträcka är 13,5 meter.
DVS
v^2 = 13,5 * (250 * 0,8)
v^2 = 2700
v = 51,961 km/h

Men bägge alternativen att lösa frågan på ignorerar tid?
Helt förvirrad. Någon som kan hjälpa?
mendgermet 2019-06-23 20:32 ! Citera #
Någon som säger 60 km/h då bil 1 stannar så snabbt att bil 2 inte hinner sakta ner så mycket. Så hastigheten är nog något under 60 km/h.
mendgermet 2019-06-24 20:17 ! Citera #
Denna kommentar från en person fick mig inse felet med hur jag tänkte:

”Det är exakt därför det är viktigt att veta om frågan gäller där eller när den långsammare bilen stannar.

Båda bilarna tappar lika många km/h varje sekund, men den snabbare har fortfarande rätt hög hastighet när den avverkat den långsammare bilens stoppsträcka. Den snabbare bilen avverkar nämligen den sträckan på mycket kortare tid än det tar för den långsammare att stanna.”

Om frågan hade varit NÄR 30-bilen stannat så stämmer det att 60-bilen då har hastigheten 30 km/h. Men eftersom frågan är DÄR bilen har stannat så gäller alltså ~52 km/h.

Det är i princip en omformulering av den typiska älg-frågan.
Detta finns i körkortsteoriboken:
”Om en älg springer ut 45 meter framför fordonen så hinner den som kör i 70 km/h att stanna, medan den som kör i 90 km/h endast hinner bromsa till 65 km/h innan krocken är ett faktum.”

I frågan med älgen måste vi även tänka på reaktionstid (behövs ej i frågan om bilarna jag började tråden med). Efter vi beräknat reaktionssträckan så är det egentligen samma fråga, vilket hastighet har den snabbare bilen när den krockar (i frågan med de 2 bilarna i 30 respektive 60 km/h så kan vi låtsas att bilen krockar med något där 30-bilen stannat)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest