Rondellkörning liten rondell
Tja, jag har tagit mitt körkort relativt nyligen men hamnade i en situation i en rondell som jag undrar över.
Jag kör mot en liten enfilig rondell i 30, och ser en annan bil från vänster på väg mot rondellen. Vi båda kommer att komma fram nästan samtidigt, jag ligger något före.
Jag ska svänga höger och han fortsätta ”rakt fram”. Alla ingångar till rondellen har väjningsplikt. Jag tror den andra bilen kanske låg i 40-45 nu i efterhand fast det är 30 där, var rätt svårt att avgöra.
Jag kör ut i rondellen med god marginal till den andra bilen och ganska långsamt då jag lärt mig att man ska ta ned farten innan rondell och för att jag gör en sväng.
Jag ser i backspegeln att han kommer ikapp och får bromsa in för mig och han tutar då. Gjorde jag ngt fel i denna situationen? Jag hade lägre fart men det borde ju inte ge företräde att ha högre fart?
Personligen har jag aldrig lärt mig att färdmål spelar någon som helst betydelse för vem som har företräde i en rondell. Det viktigaste är att det är enkelriktat, att man anpassar farten till omgivningen och givetvis blinkar när man åker ut eller förflyttar sig inom en rondell.
Om händelseförloppet gick till som du beskrev - det vill säga att båda parter åkte in i rondellen samtidigt - gäller ömsesidig hänsyn. Ett antagande är att den andra bilisten haft en högre hastighet om han verkligen hann ikapp dig i rondellen. Tillvisso del är cirkulationsplatsen som du beskriver liten. Det är svårt att ge ett riktigt svar utan att ha sett händelseförloppet eller cirkulationsplatsen.
Där jag bor varierar storlekarna på cirkulationsplatserna kraftigt. I cirkulationsplatsen inne i köpingen hade jag inte kunnat åkt ut samtidigt som en annan bilist till vänster, då vi skulle hamnat i en liknande situation som trådstartaren. Däremot är det fullt möjligt i cirkulationsplatserna utanför köpingen.
Kontentan är alltså att det beror helt på hur situationen och cirkulationsplatsen är uppbyggd. Om cirkulationsplatsen är liten och att den andra bilisten höll hastigheten - borde du ha stannat eftersom det är du som kommer tvinga bilisten att bromsa.
Om däremot den andra bilisten haft oskälig hög hastighet, ökade bilisten trafikrytmen på ett onödigt sätt och därmed störde trafikrytmen. Hade alla parter följt hastigheten kunde båda parter åkt in samtidigt utan att riskera att kollidera med varandra. Oavsett om den andra bilisten handlade rätt eller fel handlar det hela om att förlåta andras dumheter. Om du hamnar i en liknande situation, där du tror att en annan bilist kommer ikapp dig, råder jag dig att vänta.
Jo såhär i efterhand borde jag antagligen ha väntat men var rätt svårt att avgöra just då. Jag höll hastigheten och var strax före till rondellen men generellt sett på vägarna där jag bor ligger de flesta andra 10km/h över. Jag tror även den andra bilen accelererade för att hinna före.
Trafikrytmen är nästan alltid 10 över det tllåtna så jag måste väl tänka på det mer i korsningar och dylikt när jag försöker hålla 30.
Saken är ju den också att gör du en högersväng tar du automatiskt ned farten vilket i sin tur i praktiken nästan alltid skulle ge folk som ska rakt fram möjlighet att köra först då de behåller sin fart i en liten rondell. De genar ju i princip tvärs över.
Nu vet jag iaf det så jag kan undvika att smälla där i framtiden.
Fast om alla andra kör 40 på 30-väg så ska du inte ta hänsyn till dem och gasa på för att hålla trafikrytmen. 30 är 30, ju lägre hastighetsskylt, ju mer illa är det att köra för fort. Kör du 100 på 90-väg är det inte lika illa att köra 10 km/h för fort.
Bara för någon vecka sen så var det en som låg i röven på mig på en 30-väg och tyckte att jag var jobbig och långsam för att jag höll hastigheten. Den skulle minsann köra om och höll på att köra på ett barn som gick över ett övergångsställe.
Jag tycker inte att du gjorde något fel i rondellen, men ibland så är det bättre att låta folk som ”tävlar” vinna, för man vill hellre ha dem framför sig än bakom då de kan bli oberäkneliga.
Du ska alltid lämna företräde för den som är inne i rondellen. Om du tror att ni kommer komma in precis samtidigt kan det vara klokt att bromsa in och låta den andra bilen åka in i rondellen och göra sin sväng först. Då slipper du bli en bromskloss eller irritationsmoment om du missbedömt lite.
Alltså om du tror att ”om jag kör in nu kommer den som samtidigt kör in från andra hållet tvingas bromsa för mig när den är i rondellen” så vänta
Och om båda råkar bromsa in så är ingen skada skedd heller
Sköt i idioten som tuta, om ni nästan kommer fram samtidigt så betyder väl inte det att han har rätt att trycka sig fram och sen begå ett brott genom att ligga dig i arslet.. Jag blir bara förbannad på folk som tror dom äger vägarna, kkör för fort, skiter i andras liv....om folk bara hållt avstånd och hållit hastigheten och samsas i trafiken hade fler överlevt och dessutom skulle man känna sig säkrare.. har barn i bilen men folk skiter ju i det....dom tror dom är så jäkla kunniga om hur man framför en bil när dom egentligen varje gång dom sätter sig bakom ratten bevisar raka motsatsen
Kommer ni fram samtidigt till en rondell så har du absolut ingen skyldighet till att stanna och släppa fram bilen som kommer med högre fart. Det är han som gör fel som bryter mot hastighetsgränsen.
Hade han dock vart inne med någon del av sin bil i rondellen när du kom fram, så räknas han som om han redan är i rondellen, och då måste du släppa fram honom.. Annars är det bara att skratta och låta honom tuta på
Om A är inne i en rondell. Sedan kommer B en buss eller långtradare och kör in i rondellen precis framför A.
B hinner in precis med framdelen men A som var först inne i rondellen blir tvungen att tvärbromsa.
Vad är rätt eller fel?
B bryter mot sin väjningsplikt. Bil A ska göra allt som är möjligt för att undvika att köra in i B.
Senaste foruminläggen
Rubrik