Start > Körkortsforum > Rondellkörning liten rondell

Rondellkörning liten rondell

Björn He 2021-06-09 23:36 ! Citera #
Om nu din medtrafikant var nära att kollidera med dig bakifrån och tutade åt dig när du höll den högsta tillåtna hastigheten så måste det ha varit nåt fel på den där medtrafikanten, för han måste då ha kört för fort. Om han nu försökte köra om dig då du körde 30 på en 30-väg så har ju han mest sannolikt överskridit hastighetsbegränsningen.

När jag närmade mig en rondell en gång och stannade upp för att iaktta väjningsplikt mot fordon som redan var inne i cirkulationsplatsen så körde helt plötsligt en bakomvarande långtradare rakt in i ”arslet” på min bil, mest sannolikt p.g.a. försummelse, alltså att långtradarföraren måste ha kört för nära bakom mig - det trots att ett fordons avstånd till framförvarande fordon enligt lag skall vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det framförvarande fordonet, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar. Är de flesta yrkeschaufförer usla på avståndsanpassning, eller är bara det svårt att uppmärksamma att ett framförvarande fordon kan komma att sänka hastigheten eller stanna???

Såvitt jag vet så är man i regel så gott som alltid ensam vållande till påkörning bakifrån, och enligt nån trafikjurist är påkörning bakifrån - eller kanske rättare sagt bristande anpassning av avstånd till framförvarande fordon - till och med en trafikförseelse som kan ge återkallat körkort; för litet avstånd till framförvarande fordon är väl den allra vanligaste orsaken till påkörning bakifrån.
Björn He 2021-06-16 12:49 ! Citera #
Rondell 2020-10-06
Om A är inne i en rondell. Sedan kommer B en buss eller långtradare och kör in i rondellen precis framför A.
B hinner in precis med framdelen men A som var först inne i rondellen blir tvungen att tvärbromsa.

Vad är rätt eller fel?
Det är ju rätt att man skall sänka sin hastighet eller om nödvändigt stanna, om man måste undvika trafikolycka exempelvis när inte ett fordon som måste ge en företräde ger en företräde. Att inte andra trafikanter följer trafikregler innebär faktiskt inte att man har rätt att riskera kollision med dem, för enligt Trafikförordningens första paragraf är en trafikant såvitt jag vet skyldig att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt; det är väl just det trafikskolans personal menar med sitt påstående att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter utan man har BARA skyldigheter”.

Att en trafikant som har väjningsplikt måste väja för att ge en företräde betyder EJ att en själv har företrädesrätt; företräde är INGEN rättighet, utan det MÅSTE ges.

Men å andra sidan så är ju i regel inkommande trafik alltid ensam vållande till en eventuell kollision med fordon som redan färdas inne i cirkulationsplatsen. Likaså är väl i regel alltid den som haft väjningsplikt enligt högerregeln ensam vållande till eventuell kollision med fordon som närmar sig högerifrån; när det är högerregeln så kan man såvitt jag förstått det bara åka direkt ut från den korsande vägen till höger, och om man då kolliderar med något fordon som kommer vänsterifrån så är väl orsaken till det att inte den fordonsföraren stannat i god tid för att ge en som kommer högerifrån företräde och fri väg - trots att en som har väjningsplikt enligt högerregeln i regel MÅSTE göra så.
^I Norge är man såvitt jag vet ABSOLUT skyldig att ge företräde och fri väg åt fordon som kommer högerifrån i korsningar där det är högerregeln, eftersom fordon högerifrån där har absolut förkörsrätt och om man inte är tillräckligt van att väja enligt högerregeln så är det stor sannolikhet för kollision; nån snubbe skrev på nåt trafikforum att ”det är jättemånga bilister i Oslo som inte brukar titta åt vänster vid korsningar där väjningsplikt mot fordonstrafik högerifrån gäller”, men är det inte vanligt förekommande även i Sverige att bilister kör ut från korsande vägen till höger utan att titta åt vänster?
Björn He 2023-06-18 18:26 ! Citera #
I Stockholm finns det en relativt nybyggd minirondell som jag tycker det är lite konstigt tänkt med. För 4-5 år sen startade ju bygget av en stenlagd cirkel i den gamla T-korsningen uppe på Hägerstensåsen, där Bäckvägen övergår till Sparbanksvägen och ansluter till Valutavägen (eller Avgiftsvägen) på höger sida, sett i riktning från Bäck- till Sparbanksvägen. Jag tycker den stenlagda cirkeln byggts allt för stor, eftersom den sträcker sig långt ut från cirkelnavet, så att asfaltbanan runt är relativt smal, och bilister föredrar antagligen därför ofta att köra över cirkeln istället för att köra runt utanför den; jag skulle föredra att se att den stenlagda rondellcirkeln hade byggts mindre och bara nått omkring en halv meter ut från mittstolpen, för då hade längre fordon inte behövt överskrida halva rondellcirkeln för att kunna passera.

Nu vet jag inte om det verkligen är tillåtet eller förbjudet att köra över den stenlagda cirkeln, men det kan ju inte vara absolut förbjudet om exempelvis bussar (på linje 147 mellan Hökmossen och Liljeholmen) normalt gör det. Någon snubbe har uppgett att det kanske var ”tänkt”, när rondellen byggdes, att bussar ska få köra över högra halvan av rondellcirkeln (men inte köra RAKT över cirkeln), just av anledningen att det inte går att passera rondellen utan körning över halva cirkeln, framförallt inte för bussar - men varför skulle det vara otillåtet för personbilar att köra över halva cirkeln om det inte är otillåtet för en buss?

Alltså, när rondellen just var färdigbyggd så körde bilister oftast rakt över cirkeln, kanske för att det inte uppfattades vara påbjudet att köra runt utanför cirkeln - men de försökte då att stoppa ”genandet” rakt över cirkeln genom att sätta upp en stolpe i mitten av cirkeln, med pilar som uppmanar att köra till höger runt stolpen - så det är ju inte längre möjligt att gena rakt över cirkeln (eftersom stolpen sitter i vägen) men däremot är det ju möjligt att köra över högra halvan av cirkeln; att passera rondellen utan körning över högra halvan av cirkeln går som sagt oftast inte, framförallt inte för bussar.
Det framgår inte av skyltarna/pilarna att man inte får köra över den stenlagda rondellcirkeln, utan bara att man påbjuds köra till höger runt stolpen som är uppsatt mitt i cirkeln. (Men nu är det väl å andra sidan mycket sällan uppkörningselever blir ombedda att köra just här under körprovet.)
Ang rondellen i Hägerstensåsen 2023-07-02 22:21 ! Citera #
Björn He 2023-06-18
I Stockholm finns det en relativt nybyggd minirondell som jag tycker det är lite konstigt tänkt med. För 4-5 år sen startade ju bygget av en stenlagd cirkel i den gamla T-korsningen uppe på Hägerstensåsen, där Bäckvägen övergår till Sparbanksvägen och ansluter till Valutavägen (eller Avgiftsvägen) på höger sida, sett i riktning från Bäck- till Sparbanksvägen. Jag tycker den stenlagda cirkeln byggts allt för stor, eftersom den sträcker sig långt ut från cirkelnavet, så att asfaltbanan runt är relativt smal, och bilister föredrar antagligen därför ofta att köra över cirkeln istället för att köra runt utanför den; jag skulle föredra att se att den stenlagda rondellcirkeln hade byggts mindre och bara nått omkring en halv meter ut från mittstolpen, för då hade längre fordon inte behövt överskrida halva rondellcirkeln för att kunna passera.

Nu vet jag inte om det verkligen är tillåtet eller förbjudet att köra över den stenlagda cirkeln, men det kan ju inte vara absolut förbjudet om exempelvis bussar (på linje 147 mellan Hökmossen och Liljeholmen) normalt gör det. Någon snubbe har uppgett att det kanske var ”tänkt”, när rondellen byggdes, att bussar ska få köra över högra halvan av rondellcirkeln (men inte köra RAKT över cirkeln), just av anledningen att det inte går att passera rondellen utan körning över halva cirkeln, framförallt inte för bussar - men varför skulle det vara otillåtet för personbilar att köra över halva cirkeln om det inte är otillåtet för en buss?

Alltså, när rondellen just var färdigbyggd så körde bilister oftast rakt över cirkeln, kanske för att det inte uppfattades vara påbjudet att köra runt utanför cirkeln - men de försökte då att stoppa ”genandet” rakt över cirkeln genom att sätta upp en stolpe i mitten av cirkeln, med pilar som uppmanar att köra till höger runt stolpen - så det är ju inte längre möjligt att gena rakt över cirkeln (eftersom stolpen sitter i vägen) men däremot är det ju möjligt att köra över högra halvan av cirkeln; att passera rondellen utan körning över högra halvan av cirkeln går som sagt oftast inte, framförallt inte för bussar.
Det framgår inte av skyltarna/pilarna att man inte får köra över den stenlagda rondellcirkeln, utan bara att man påbjuds köra till höger runt stolpen som är uppsatt mitt i cirkeln. (Men nu är det väl å andra sidan mycket sällan uppkörningselever blir ombedda att köra just här under körprovet.)
https://www.google.se/maps/@59.2996438,17.9814452,3a,75y,338.93h,68.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1suj69EbN86nN0KED4et8BNw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

I praktiken är det faktiskt tillåtet att köra över den stenlagda rondellcirkeln, sålänge man kör till höger runt stolpen i mitten av cirkeln, som ju uppmanar att köra till höger runt; ena halvan av den cirkelformiga stenläggningen är ju ändå fylld av däckspår från fordon som kört över den, vissa bilister gör antagligen det för att svängen förbi rondellen blir orimligt skarp om man kör på asfalten utanför eller kanske för att det inte är möjligt att passera rondellen utan att köra över ena halvan av den stenlagda cirkeln, eller i varje fall för bussar.

Någon Hägerstensbo skrev på Facebook nyligen att det INTE är förbjudet att köra över halva rondellcirkeln, sålänge man kör till höger runt stolpen mitt i, som ju uppmanar att köra till höger runt. Det är ju ändå flera bilister som brukar köra över högra halvan av den stenlagda cirkeln på väg från Bäck- till Sparbanksvägen (för annars hade det väl inte varit fullt av hjulspår på den delen av stenläggningen), antagligen för att kunna köra i en mindre skarp sväng runt stolpen mitt i rondellen + att det var ju dessutom tänkt såvitt jag vet, när den före detta T-korsningen byggdes om till rondell, att åtminstone bussar skulle tillåtas att köra över högra halvan av den cirkulära stenläggningen - men ändå inte köra RAKT över cirkeln - för utan att köra över halva stenläggningen så skulle det ju inte vara möjligt för såna stora fordon att passera genom den skarpa svängen runt mittstolpen. (När rondellen just var färdigbyggd så körde bilister oftast rakt över cirkeln eftersom det tydligen inte uppfattades att man måste köra till höger runt cirkeln - men några månader senare senare sattes ju stolpen upp i mitten av rondellen just för att försöka stoppa ”genandet” rakt över cirkeln.)

Och rent praktiskt sett spelar det ingen roll om jag kör på asfalten utanför cirkeln eller över ena halvan av cirkeln på väg från Bäckvägen till Sparbanksvägen (såvida jag inte kör till vänster om stolpen mitt i förstås), för en som kommer från höger där måste ju alltid väja för en som kommer från vänster eftersom den som kommer från vänster är inne i cirkulationsplatsen före, det spelar ju ingen roll om den som kommer från höger där tycker en som kommer från vänster kör som en bildåre.
(Men att köra över stenläggningen är kanske ändå inte att rekommendera, utan sålänge man kör personbil och kan köra på asfalten utanför stenläggningen så bör man helst göra det, för annars kommer det säkert att kännas precis som om man kör över ett farthinder.)
Björn He 2023-07-03 17:58 ! Citera #
Jag har inte hört talas om något trafikfall, där någon fordonsförare ska ha fått böter utfärdad för att ha kört över den cirkelformade stenläggningen på Hägerstensåsen, som omnämns i de senaste inläggen här. Antingen så har polisen missat att fordonsförare kör över stenläggningen och inte på asfalten utanför, eller så har polisen kanske bara avstått från att utfärda böter kanske av anledningen att det inte anses som ett trafikregelbrott att köra över högra halvan av den stenlagda cirkeln, då är det väl inte det.

Hade jag kört rakt över cirkeln när cirkulationsplatsen just var färdigbyggd så hade jag eventuellt kunnat på en upplysning om att det är påbjudet att köra på asfalten runt cirkeln, men nu verkar det ju inte som om någon fordonsförare fick sådan påminnelse, det var väl ingen som ägnade sig åt att upplysa fordonsförare om att det är en rondell där och att det är påbjudet att köra till höger runt den. Just då var det ju fritt fram att bara köra rakt över cirkeln eftersom stolpen (med pilar som uppmanar att köra till höger runt mitten av rondellen) inte var uppsatt just då; först kanske efter något halvår sattes ju mittstolpen upp, som hinder mot ”genande” rakt över cirkeln och som uppmaning till att köra runt till höger.

I en tidningsartikel om rondellen ser man på fotot hur en buss på väg från Bäckvägen till Sparbanksvägen kör över högra halvan av den stenlagda cirkeln, men bussar gör väl det för att de inte kan hålla sig på asfalten utanför cirkeln eftersom det då inte är möjligt för ett så stort fordon att passera. En personbil kan kanske normalt passera utan körning över halva cirkulära stenläggningen, men det betyder inte att det är förbjudet enligt lag för en personbil att köra över stenläggningen.

Finns det inte fler minirondeller än den på Hägerstensåsen, där bilister av någon orsak kör över den stenlagda rondellcirkeln? Ett problem med såna minirondeller är faktiskt att det anläggs orimligt breda stenlagda rondellcirklar med relativt smal asfaltbana runt, och om man håller sig på asfalten utanför stenläggningen så blir det ju orimligt trångt och orimligt skarp sväng runt rondellen - och för längre fordon som bussar är det så gott som alltid svårt att passera, eller t.o.m. omöjligt utan att köra över stenläggningen.

Om jag själv vore trafikpolis så skulle jag nog ha avstått från att utfärda böter för en bilist som kört över stenläggningen i en minirondell som den på Hägerstensåsen.
Björn He 2023-07-07 16:39 ! Citera #
Molly 2019-07-28
Kommer ni fram samtidigt till en rondell så har du absolut ingen skyldighet till att stanna och släppa fram bilen som kommer med högre fart. Det är han som gör fel som bryter mot hastighetsgränsen.

Hade han dock vart inne med någon del av sin bil i rondellen när du kom fram, så räknas han som om han redan är i rondellen, och då måste du släppa fram honom.. Annars är det bara att skratta och låta honom tuta på :D
Tycker du att en som kör in på en cirkulationsplats inte är skyldig att lämna företräde för en bil som kör över rondellen och inte runt rondellen?

Jag frågar för att det verkar vara förekommande på minirondeller, som exempelvis den på Hägerstensåsen i södra Stockholm, att fordon kör över den cirkulära stenläggningen istället för på asfalten utanför. Många bilister har dock klagat på att den där rondellen är ett misstag, främst med tanke på att den cirkulära stenläggningen är ”alldeles för bred” och asfalten runt stenläggningen orimligt smal, och det blir orimligt tajt och dessutom orimligt skarp sväng förbi cirkulationen om man ska köra på asfalten runt stenläggningen, och det anses därför vara mycket lättare att istället köra över den högra halvan av stenläggningen, då slipper man ju köra i en orimligt skarp och tajt sväng runt mittstolpen i rondellen, som uppmanar att köra till höger runt.
Trafikkontoret i Stockholm har sagt att det är tillåtet för större fordon (bussar och lastbilar) att köra över en del av den cirkulära stenläggningen (men inte RAKT över den) medan en personbil däremot ”måste” köra på asfalten utanför stenläggningen - och det tycker jag låter mycket luddigt. Jag har uppfattat det som att de menar att personbilar inte tillåts köra över den högra halvan av den stenlagda cirkeln, men jag ifrågasätter verkligen deras påstående att det är förbjudet för personbilar att köra över en del av stenläggningen, för hur kan det vara absolut förbjudet för en personbil att köra över halva stenläggningen om det nu inte är absolut förbjudet för en buss?
Trafikkontoret har inte sagt tydligt exakt hur stor del av den cirkulära stenläggningen bussar har rätt att köra över, och det framgår inte tydligt exakt hur stor del som får köras över av fordon som inte klarar av att passera cirkulationen på asfalten utanför den stenlagda cirkeln - och jag tolkar det som att ett fordon får köras över ena halvan av den cirkulära stenläggningen, under förutsättning att fordonet körs till höger runt mittstolpen som uppmanar fordonsförare att köra till höger runt; även om man kör över den högra halvan av stenläggningen så kör man ju fortfarande till höger runt stolpen, så att köra över stenläggningen kan ju inte vara något brott mot trafikregler.
Rent praktiskt sett spelar det ingen roll om en bilist kör över högra halvan av stenläggningen, för den som kommer från höger i gatukorsningen har ju alltid väjningsplikt mot varje fordon från vänster, eftersom fordonet från vänster är inne i cirkulationsplatsen före.

Bussarna på linje 147 mot Hökmossen kör så gott som alltid över den högra halvan av den cirkulära stenläggningen inte bara för att slippa en orimligt skarp sväng utan också för att det är nödvändigt för bussen att köra över en del av stenläggningen, för annars är det inte möjligt att passera runt mittstolpen i rondellen. En personbil kanske kan köra på asfalten utanför stenläggningen, men det kan ju inte betyda att det inte är tillåtet för en personbil att köra över den högra halvan av stenläggningen, om det nu inte är förbjudet för bussen att göra det, för det kan ju inte vara annorlunda trafikregler för olika fordon.
Förresten hade inte bussen behövt köra över stenläggningen, om de som byggde rondellen hade anpassat rondellen genom att bygga en stenlagd cirkel som är högst så bred som mittstolpen, med pilar som uppmanar att köra till höger runt, för då skulle ju asfalten runt rondellen ha varit betydligt bredare, tillräckligt bred för att låta en buss passera svängen runt rondellen utan körning över rondellcirkeln + att en vanligt personbil skulle ju kunna köra i en mindre skarp sväng förbi stolpen mitt i rondellen men samtidigt hela tiden hålla sig på asfalten - eftersom asfalten i så fall vore betydligt bredare.
Nu är rondellen dock byggd som den har byggts, med bred stenlagd cirkel och en mycket smal asfaltbana runt, men det går som sagt att bara köra över halva stenläggningen istället för att hålla sig på asfalten, om man vill slippa köra i en orimligt skarp sväng förbi mittstolpen; om jag själv vore trafikpolis så skulle jag helst av allt bara ha avstått från att utfärda ordningsbot för en förare som kört över stenläggningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo