Räcker det inte att kolla mönsterdjupet?
Sommardäck vet jag inte, men på vinterdäck måste det stå MS (mud & snow) eftersom det ska vara något specialgummi som klarar kylan.
Det är ett antal kriterier som skall vara uppfyllda för att däck skall vara godkända. Detta är inte ett uttömmande svar, men ambitionen är att få med väsentligheterna.
Mönsterdjupet får inte understiga 1,6 mm. OBS! redan vid 3 mm har däcken kraftfullt försämrad förmåga att pressa undan vatten - risk för vattenplaning! (3,0 mm för vinterdäck)
Balans. Av olika skäl (tappade vikter, trottoarkantskörning, slitage mm) kan obalans, såväl dynamisk som statisk uppstå. Obalanserade däck, även om de sitter bak, kan inte betraktas som godkända.
Stukturella skador. Däckens konstuktion med flera korslagda lager kan ”glida” isär. Ofta upplevs då obalans vid körning samt att skadan kan kännas med fingrarna på däckssidan. Obs att det kan vara svårt att känna på däckens insida om de ej demonteras. IG
Dimension. Av registreringsbeviset framgår ofta vilken dimension som är korrekt. Avvikelse inom någon % av rullomkrets kan accepteras vid byte till annan dimension. Kolla noga med din däckhandlare innan du byter - annars IG risk.
Blandade däck På samma bil bör inte olika modeller eller tillverkares däck blandas. Framförallt inte på samma axel. De olika däcken har olika egenskaper och det kan få betydelse vid t ex kraftiga inbromsningar. IG-risk
Kolla gärna tillverkningsdatumet på däcken. Sedan -00 anges de med fyra siffror årtal och veckonummer. Undvik gamla däck !