Start > Körkortsforum > Hjälp!!

Hjälp!!

Gäst 2019-06-03 23:48 ! Citera #
Nervös 2019-06-02
Hej! Jag har uppkörning om ungefär en månad och ska då köra i Bollnäs, en stad jag aldrig varit i. Även en helt ny bil som dessutom är diesel och 6-växlad! Är van med en Kia rio bensin, 5-växlad och har aldrig kört en dieselbil innan och är så sjukt nervös över att kanske kugga pga ovana med just diesel/6 växlar. Bilarna som används i Bollnäs är antingen en Volvo v60 eller en Skoda superb och båda är diesel.. Känns som att jag har alla odds emot mig.
Har ni några tips? Något jag behöver tänka på? Tack på förhand!
Hej!

Jag var också nervös över att hamna i en helt obekant bil men det gick faktiskt supersmidigt ändå, det var inga problem. Ta det lugnt och lär känna bilen så kommer det gå fint. Håll ett öga på varvtalen så kommer det inte bli ngt problem med 6-växlar heller, kom ihåg att växla upp så fort som möjligt eftersom det är mer miljövänligt att köra på den hösta lämpliga växeln för hastigheten. De dieselbilar jag har kört (lite på körskola + uppkörning) har en tendens att ha en ganska hög lägsta hastighet i växlarna (när du bara rullar utan gas) så tänk på bromsen och räkna med att du får planera för 1ans växel något oftare än vad du kanske är van vid eftersom det är det enda sättet att få ner hastigheten tillräckligt ex. inför en korsning eller liknande.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest