Start > Körkortsforum > Hjälp!!

Hjälp!!

Nervös 2019-06-02 04:04 ! Citera #
Hej! Jag har uppkörning om ungefär en månad och ska då köra i Bollnäs, en stad jag aldrig varit i. Även en helt ny bil som dessutom är diesel och 6-växlad! Är van med en Kia rio bensin, 5-växlad och har aldrig kört en dieselbil innan och är så sjukt nervös över att kanske kugga pga ovana med just diesel/6 växlar. Bilarna som används i Bollnäs är antingen en Volvo v60 eller en Skoda superb och båda är diesel.. Känns som att jag har alla odds emot mig.
Har ni några tips? Något jag behöver tänka på? Tack på förhand!
Gäst 2019-06-02 11:30 ! Citera #
Kör bara.....tat lungt

Det är sköna bilar, framförallt volvon.

För har du kläm på att köra så är det inga problem alls.....för du kan köra?

Jag menar, hur ska det gå sedan om du hyr en bil, provköra innan köp av en bil...låna en bil....

Övnings körde själv i skolans bilar Toyota Auris, sedan privat en Polo -14, körde upp i en Volvo V60,

Köppte nån manad senare en Volvo V50
Gäst 2019-06-02 11:49 ! Citera #
Varför har du SÅ mycket fokus på bilen???
Är du redo så ska du kunna köra alla slags bilar, oavsett märke..

Själv övningskörde jag privat i en liten Nissan Micra, Volvo V70 och en Citroen Berlingo, på körskolan hade dom en Ford Focus diesel och en Ford Mondeo bensin. Jag fick köra upp i en VW Golf diesel :D
När körkortet var i hamn så köpte jag mig en Volvo XC60 :)

Så du ser, bry dig inte om vilket märke som sitter på grillen/ratten, kör bara som du har blivit lärd.. That´s it!
Gäst 2019-06-02 14:14 ! Citera #
Nervös 2019-06-02
Hej! Jag har uppkörning om ungefär en månad och ska då köra i Bollnäs, en stad jag aldrig varit i. Även en helt ny bil som dessutom är diesel och 6-växlad! Är van med en Kia rio bensin, 5-växlad och har aldrig kört en dieselbil innan och är så sjukt nervös över att kanske kugga pga ovana med just diesel/6 växlar. Bilarna som används i Bollnäs är antingen en Volvo v60 eller en Skoda superb och båda är diesel.. Känns som att jag har alla odds emot mig.
Har ni några tips? Något jag behöver tänka på? Tack på förhand!
Ett tips bara:, när du ska börja köra är det garanrerat du ska köra ut från parkering och redan där ta de lugnt och lär känna dragläget och växellådan så du vet vad du har att leka med. att få motorstopp få eller inte hitta back, /rättväxel är accepterad.
Gäst 2019-06-02 14:16 ! Citera #
Alla dieselbilar som jag har kört, var lättare med dragläget än de bensinbilar jag kört. De kräver inte lika mycket gas, eller ingen gas alls för att rulla. Jag säger inte att det alltid är så, men de jag kört har varit så.
Gäst 2019-06-02 16:15 ! Citera #
Gäst 2019-06-02
Alla dieselbilar som jag har kört, var lättare med dragläget än de bensinbilar jag kört. De kräver inte lika mycket gas, eller ingen gas alls för att rulla. Jag säger inte att det alltid är så, men de jag kört har varit så.
Det stämmer, för en diesel bil har betydligt högre vridmoment i motorn, så det kan till och med hända att du måste ”hålla tillbaka” bilen genom bromsen för att den drar så mycket framåt.
Men det där kommer du lära dig redan innan du har kommit ut på vägen :)
Börje Kugg 2019-06-02 22:05 ! Citera #
Leta upp en Trafikskola har som har en dieselbil och ta en lektion för att prova på då.
Börje Kugg 2019-06-02 22:06 ! Citera #
Leta upp en Trafikskola som har* en dieselbil och ta en lektion för att prova på då.
Björn He 2019-06-03 00:21 ! Citera #
Jag hatar dieselbilar, framförallt VW Golf Diesel. De kan öka farten även när man inte gasar och man kan överskrida hastighetsbegränsningen om man inte lärt sig att köra såna bilar.

Jag hade inte direkt lärt mig köra dieselbil innan jag körde upp. Jag körde upp i Västerås och där brukar ju Trafikverkets hyrbilar för uppkörning vara VW Golf. Jag blev kuggad främst för att jag körde för fort på Södra Ringvägen förbi Västerås centrum där det fanns en 30-sträcka, inspektören hävdade att jag åkte i 50(?) på den 30-sträckan, vet inte vad det berodde på men troligen det att bilen ökade farten även fast jag inte gasade, jag hade (nästan helt) släppt gasen en bra bit före 30-skylten och uppmärksammade att jag då var nere i cirka 30 km/tim. Jag hade inte direkt lärt mig att dieselbilar ökar farten, jag skulle önska att trafikskolorna har dieselbilar så att körelever kan lära sig att köra dieselbil inför uppkörningen så att de lär sig vad det är för skillnad mellan diesel och bensin, det står ju inte direkt nånting om det i Körkortsboken heller.

Jag fick övningsköra med en Golf på en trafikskola men den Golfen var tydligen bensindriven. När jag gick tillbaka till trafikskolan för att ta några fler körlektioner fast med dieselbil så fick jag köra en Volvo men den ökade aldrig farten när jag släppt gasen trots att den var dieseldriven, konstigt...

När jag klarade uppkörningen, var jag också i Västerås. Den gången fick jag köra en VW Golf Kombi som också var dieselbil, precis som Golfen jag körde när jag kuggade, fast det var en liten Golf (halvkombi?) jag körde när jag kuggade. Kombi-Golfen jag körde med då jag klarade uppkörningen ökade aldrig farten när jag hade släppt gasen, vet inte hur den där lilla Golfen jag kuggade kunde öka farten, konstigt... När jag körde Kombi-Golfen, höll jag ganska regelbunden uppsikt över hastighetsmätaren men det hände aldrig att bilen ökade farten utan att jag gasade.
Henkipenki 2019-06-03 09:50 ! Citera #
Personligen stör jag mig lite på folk som säger att det inte är någon större skillnad från bil till bil. När jag övningskörde med körskolans Wolfslagen, bensin manuell flöt allting på smidigt. När jag fick sedan köra i en diesel bil hackade körningen avsevärt och bromsarna var i betydligt bättre skick, vilket resulterade i mycket hårda inbromsningar. Att bara köra på parkeringen kunde resultera i en superhård inbromsning - så skillnad på bil är det verkligen. Däremot bör TS vänja sig efter någon eller några körlektioner med liknande bilar.

När man dock skriver upp sig i en annan stad kan det bli något krångligare att hitta en likvärdig bil. Jag rekommenderar att du kontaktar trafikskolan i fråga och tar några lektioner i orten. Förutom detta råder generella tips som hastighet, trafikregler och ett allmänt lugn i din körning. Att du kan manövrera bilen tillräckligt bra.

I Bollnäs finns det många korsningar där högerregeln råder, synnerligen i staden. Det är lätt att tro att det är en huvudled då vägen är hårt trafikerad och allmänt bredare. Saknas det skyltar - högerregeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov