Tips för att få körkort billigare?
Vilka bra tips ni kommit med! Risken om man kör massa privat innan man kommer till skolan är väl bara om man lär in fel teknik, sånt kan ju ta tid och kosta pengar att nöta bort!
det gjorde jag, har supersvårt för små basicgrejer som det har gått åt flera lektioner till att träna bort nu... :/ rekommenderar att ta ngn lektion precis i början½
Jag tränade också en hel del hemma innan jag började körskolan. Trots det fick jag starta på ruta 1, eftersom jag inte hade dem rätta rutinerna, kan man säga. Jag mängdtränade egentligen bara med pappa, men det var först på körskolan jag verkligen lärde mig hur man skulle tänka, så mitt staka tips är att man tar en eller ett par körlektioner redan i början så man vet hur det mest rutinmässiga ska gå till, då kan man sedan öva detta hemma, då sparar man helt klart pengar eftersom man sedan kan bygga vidare på grunderna efter att man kört hemma osv.
Jag hoppar över teorilektioner eftersom jag inte har svårt för det, men alla är ju olika.
Jag skulle däremot rekommendera att göra upp en plan från början, ha ett tydligt mål för när man vill bli klar, och planera noga. Jag började köra i början av förra året och har sedan dess tagit körlektioner intensivt under korta perioder med stora uppehåll emellan. Det har gjort att varje gång jag komm tillbaka till körskolan fick jag börja lite smått på nytt.
Det hela berodde på dålig planering - det kom alltid något emellan, studenten, börja högskolan, you name it. Därför har det blivit mycket dyrare för mig att ta körkort än det hade behövt bli! Planera!
Alla privatister som säger att ni kommer billigt undan bara för ni kör privat och inte föder körskolorna med ”onödiga pengar”
hur många av er tänker på hur mycket era föräldrar betalar i bensin varje gång ni är ute och kör?
bara en tanke som föll mig in när jag läste tråden lite, tror ju dock inte många tänker på det, enbart för det är föräldrarna som betalar ~
/X
Jag kör väldigt, väldigt mycket hemma, sen har jag en lektion på 55 min (runt 600kr) där jag ber min körskole lärare säga allt jag kan och ska bli bättre på! Sen åker jag hem, och tränar jätte mycket.
Sen tar jag ytterligare en lektion bara, när jag behöver veta mer jag ska bli bra på
Tips:
Ytterligare en grej, tvinga inte bara ut föräldrar etc när du vill åka, försöka åka ner dem behöver, typ när man ska handla, eller skjutsa någon i familjen!
Jag övningskör ingenting privat utan endast med min helt fantastiska utbildningsledare på trafikskolan. Ett viktigt tips då för att få ner kostnaden är att ligga i fas med teorin. Har du brister i teorin påverkas din körning och det krävs fler körlektioner. Detta har jag själv märkt av och fått påpekat för mig då jag haft en del annat som påverkat mina studier. Så vänta inte med teoriläsningen till slutet utan starta på en gång så att det verkligen sitter sedan!
Öva ofta max 1 timme hemma varje gång,kör även när det är som snöigst,halast och när det regnar.
”Det blir inte värre än så” sen.
Titta på olika klipp på nätet om högerregeln tex på str.se där de visar toppenbra film på det och andra filmtips.
Delta aktivt när du även bara åker med,se riskerna i trafiken.
Läs teori tex om du åker buss och tåg ,utnyttja sådan dötid till att plugga.
Skriv också in om det är svårinlärt ,skriv det minst 10 gånger,använd en laptop eller dyligt ,då sitter det direkt i huvudet tillslut.
Ställ mycket frågor hela tiden!!
När du masstränat,ta en körlektion och stäm av med körskoleläraren.
Lycka till !
Jag har bara kört privat för jag tycker inte att det lönar sig att ta en massa körlektioner på trafikskolan. Jag har uppkörning om ungefär 2 månader och jag tror inte att jag behöver ta någon lektion över huvudtaget. Mina båda systrar har fått körkort och de har båda bara kört privat. En sak som är bra att göra är att börja med att plugga teori och sen börja köra. Många börjar att övningsköra det första dom gör och det är ett misstag enligt mig. Jag tycker att det bästa är att först läsa igenom teoriboken och sedan ge sig ut i trafiken. Då förstår man sig bättre på bilen, trafikreglerna och allt som händer omkring. Annars tar det mycket tid av körningen till att lära sig alla regler och då blir det mycket bensin som går åt till det. Har man pluggat teorin behöver man nog inte lika mycket tid ute i trafiken, för det är ju ganska lätt att köra bil
Så mitt tips är alltså att först plugga teori och sen bege sig ut i trafiken
Jag personligen finner det bättre att försöka insupa all möjlig kunskap, i form av böcker, olika teoriprov på nätet samt körkortsboken. Att grundligt läsa genom dessa olika medel är ett väldigt bra sätt att på riktigt komma igång med ditt ”körkortstagande” och försöka få ned kostnaderna på det sättet eftersom ”grunden” i hur man hanterar bilen och kör i staden, landsbyggden kan du få genom att utnyttja dessa medel. Så det bästa tipset är att ta in alla kunskap före tar dig ut och kör.
Sedan så när du väl ha börjat köra och tycker att det är dags att gör ett förarprov, kan du ju alltid boka en eller två tillfällen hos en trafikskola, där du kan få lära dig de där smådetaljerna som du kanske inte lär dig när du kör privat. Dem kan ju gör än bättre bedömning på din körförmåga eftersom de trots allt har det som yrke, något som din privata handledare inte har.
Alltså, grunden hos böckerna, vidareutveckla de genom privatkörning, sista finputsning hos instruktör från trafikskola och förhoppningsvis tar du ditt körkort.
Jag har kört hemma plus tagit 10 lektioner, har ej tagit några teorilektioner... det är bara och studera hemma.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget