Start > Körkortsforum > Klarade uppkörning nr. 2 igår …

Klarade uppkörning nr. 2 igår i Sollentuna som privatist!! Kan svara på frågor!

regnig ros 2019-05-18 10:44 ! Citera #
Hej hörni!!

Körde igår upp för andra gången, den här gången i Sollentuna och det gick lysande! Har varit supernervös över bland annat att köra i en helt ny bil och på ett ställe jag i princip aldrig varit på förutom en enstaka övningskörning och ändå gick det vägen! Om ni har några frågor om just Sollentuna eller uppkörning generellt så ska jag försöka svara!


JAG HAR KÖRKORT :D
Emma 2019-05-18 15:13 ! Citera #
Hej!

Grattis!! Jag ska köra upp i sollentuna om 10 dagar och känner mig väldigt nervös. Vad har du för tips inför uppkörningen? Vad ska man fokusera på samt försöka undvika?
Återigen stort grattis!

Hälsning
Emma
regnig ros 2019-05-18 16:24 ! Citera #
Emma 2019-05-18
Hej!

Grattis!! Jag ska köra upp i sollentuna om 10 dagar och känner mig väldigt nervös. Vad har du för tips inför uppkörningen? Vad ska man fokusera på samt försöka undvika?
Återigen stort grattis!

Hälsning
Emma
Hej Emma!

Jag har varit supernervös nu innan alltså. Jag tyckte det var skönt att ha sett området så om du har möjlighet så övningskör lite i krokarna av Förarprovslokalen. Det finns till exempel en väg där det är förbud mot infart precis i närheten som kan vara lurig. Annars är det bra att öva på att köra i cirkulationsplatser med två filer, det fanns det gott om. Och var säker på motorvägs på- och avfarter för det finns det också många av i närheten. Jag fick ett jättetrevligt intryck av inspektören jag körde med och vi klickade bra vilket var en STOR skillnad mot min första uppkörning eftersom jag var lugnare. Men lita på din körförmåga - kör du bra annars finns det ingen anledning att det ska skita sig på uppkörningen. Jag vet att jag var väldigt nervös eftersom jag hade bokat privat - dvs. köra upp i en helt ny bil. Det var dock inga problem, man vande sig rätt fort vid bilen även om den jag övningskör med är HELT annorlunda att köra. Det är främst dieselbilar så var försiktig mellan växel 2 och 1 - man behöver ofta ner på ettan i dessa bilar upplevde jag men det märker du när du startar bilen. Ta det coolt och lycka till! Så länge du har bra uppsikt och planering så kommer det gå lysande!
Dan 2019-05-19 20:55 ! Citera #
Skall köra upp nästa veckasom privatist på första gången, ganska pirig i magen. Vad är bil modellen, Hur länge brukar det va, Klarade du alla träfik signaler eller Har du missat några träfik signaler. Motorväg körning alltid eller.?? :) :D
Gäst 2019-05-20 13:02 ! Citera #
Dan 2019-05-19
Skall köra upp nästa veckasom privatist på första gången, ganska pirig i magen. Vad är bil modellen, Hur länge brukar det va, Klarade du alla träfik signaler eller Har du missat några träfik signaler. Motorväg körning alltid eller.?? :) :D
Vad har bilen för betydelse? Du ska kunna köra ALLA slags bilar oavsett vilket märke som sitter i grillen..
Man brukar köra c:a 20-25 minuter, räknar man med säkerhetskontrollen så brukar det c:a 30-35 minuter eftersom det är lite småprat i bilen innan man kör iväg.
Missar du trafiksignaler så blir du kuggad, men hur svårt är att stanna om det är rött, och köra när det är grönt?
Motorvägskörning får inte alla göra, det beror på hur det ser på just det stället du ska köra på.
Men finns det anknytning till motorväg så brukar dom allra flesta få köra motorväg.
rengnig ros 2019-05-20 13:47 ! Citera #
Dan 2019-05-19
Skall köra upp nästa veckasom privatist på första gången, ganska pirig i magen. Vad är bil modellen, Hur länge brukar det va, Klarade du alla träfik signaler eller Har du missat några träfik signaler. Motorväg körning alltid eller.?? :) :D
Hej!

Jag var mer nervös över bilmodellen än vad jag borde ha varit, såhär i efterhand. Gällande din fråga om trafikljusen: om ljuset slår om och du inte hinner stanna säkert ska du köra men du ska kunna planera din körning för att undvika överraskningar.

I Sollentuna finns det ett flertal olika motorsvägspåfarter samt motorvägsavfarter som jag skulle tro att i princip alla kör.

Jag körde VW Passat, men de har även VW Golf och Volvo. Jag tror det var diesel allihop men det märker du när du kör. Min inspektör frågade om jag kände till bilen och när jag svarade att jag inte gjort det visade hon lite reglage och var allmänt hjälpsam: ”Säg till om du har några frågor” osv. Jag är van vid en gammal SAAB hemmavid så dessa bilar var bekväma att köra.

Du kommer känna in bilen fort tror jag. Hade ett motorstopp i början, men kommenterade det och gjorde rätt därefter så det var inget problem.

Lycka till!
Dan 2019-05-20 14:25 ! Citera #
rengnig ros 2019-05-20
Hej!

Jag var mer nervös över bilmodellen än vad jag borde ha varit, såhär i efterhand. Gällande din fråga om trafikljusen: om ljuset slår om och du inte hinner stanna säkert ska du köra men du ska kunna planera din körning för att undvika överraskningar.

I Sollentuna finns det ett flertal olika motorsvägspåfarter samt motorvägsavfarter som jag skulle tro att i princip alla kör.

Jag körde VW Passat, men de har även VW Golf och Volvo. Jag tror det var diesel allihop men det märker du när du kör. Min inspektör frågade om jag kände till bilen och när jag svarade att jag inte gjort det visade hon lite reglage och var allmänt hjälpsam: ”Säg till om du har några frågor” osv. Jag är van vid en gammal SAAB hemmavid så dessa bilar var bekväma att köra.

Du kommer känna in bilen fort tror jag. Hade ett motorstopp i början, men kommenterade det och gjorde rätt därefter så det var inget problem.

Lycka till!
Hej rengnig ros, Tack så mycket. Uppskattar verkligen. :)
sinjanthu 2019-05-22 19:58 ! Citera #
English man here.

I am driving june 1st week at sollentuna. I drove a lot in that area. can you specify with routes your inspecter took? and what kind of parking method you did?
Linus 2019-05-23 19:50 ! Citera #
regnig ros 2019-05-18
Hej hörni!!

Körde igår upp för andra gången, den här gången i Sollentuna och det gick lysande! Har varit supernervös över bland annat att köra i en helt ny bil och på ett ställe jag i princip aldrig varit på förutom en enstaka övningskörning och ändå gick det vägen! Om ni har några frågor om just Sollentuna eller uppkörning generellt så ska jag försöka svara!


JAG HAR KÖRKORT :D
Hej

Jag ska också köra andra gången om två veckor och det är en lördag. Lite nervös att jag ska köra upp en lördag. Är det något speciellt man ska tänka på?
Tack
rengnig ros 2019-05-24 08:36 ! Citera #
sinjanthu 2019-05-22
English man here.

I am driving june 1st week at sollentuna. I drove a lot in that area. can you specify with routes your inspecter took? and what kind of parking method you did?
Hi!

I asked my inspector when we were driving, and she said she had about 14 different routes she rotates, so I doubt you will learn much from my specific route since it is very unlikely that you will drive the same one. What I can tell you, which yu probably already know since you’ve driven in the area, is that there are a lot of roundaboutes with 2 files and also the highway. I took several left turns in the roundabouts. I was given the choice to park between two cars in a parking lot however I wanted. Then I also parked at the school, a normal parking forward. Good luck!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest