Tjena!
Kollade upp statistiken i Växjö för de som klarar uppkörningen på första försöket, såhär stod det:
”Växjö ligger i bottenskiktet i statistiken när det gäller uppkörningen. Enligt Trafikverket och Dina Försäkringar som sammanställt resultatet, klarar
mindre än hälften, 48 procent uppkörningen på
första försöket i Växjö. Och när det gäller teoriprovet klarar 70 procent det på första försöket.” (15/10-2023)
Det verkar som att mycket ligger till grund i denna statistik, men kan nog hålla med om att provrättarna är en stor anledning till detta resultat. Men man måste också tänka på elevernas förutsättningar, de som kör privat (utan körskola), körskolornas förutsättningar, infrastrukturen, andra trafikanter och vädret i statistiken. Det blir svårt att undersöka men ett estimerad statistik är att växjö ligger på samma grundnivå om inte lägre än alla andra småstäder. Här är en insändare från en sthlmbo angående trafikförhållandet:
”Inte ens i Stockholm kör folk så huvudlöst och hänsynslöst som i Växjö, jag vet, har kört där i 40 år. På Samarkand kan man råka ut för de mest underliga saker hur folk kör, det gäller att vara på sin vakt, vet inte hur många gånger jag har mött bilar på fel sida, svänger i fel körbana med mera.
Dessutom har man en mycket underlig trafikplanering med allehanda konstigheter för att försvåra framkomligheten i byn. Att inte tala om alla olika hastigheter, man hinner knappt lyfta blicken från hastighetsmätaren om man vill köra lagligt.”
Med tanke på Franz uttalande om Växjös trafik, tyder det på att Växjö inte har dem bästa förutsättningar för ett lyckat första körprov. Skribenten fortsätter:
”Växjö har nog bland de sämsta trafikförhållanden jag känner till, parkeringseländet behöver vi inte ens nämna. Vad är det för byråkrater som bestämmer, är dom aldrig ute i trafiken?
Så Mia, antingen får du stå ut med folks oförstående blickar och fortsätta att följa reglerna med risk för att någon kör in i dig, eller köra efter fräckast går först, dom andra stannar säkert av rädsla för sin fina bil, men inte av rädsla för personskador.” (15/11-2019)
Låter som Franz var en upprörd stockholmare i växjö, då kan man ytterligare dra slutsatsen att växjö verkligen inte är en trevlig stad att köra i för nya, ovana trafikanter.
Själv har jag hört delade åsikter från växjöbo att trafiken är fruktansvärd, speciellt vid centrum området och dem spretiga bussfilerna men också att det finns så fasansfullt många rondeller. Sen har jag även fått höra att många trafikanter i växjö inte är dem bästa och att de inte borde ha körkort. Ett fåtal bekanta tycker trots detta att trafiken är ”uthärdlig” jämfört med andra städer. Men alla är vi olika och har olika förutsättningar, vissa klarar växjö galant, kanske har dem fått en ”enklare” uppkörning (referens till din kompis uppkörning) och för andra går det inte som dem föreställt sig.
Det är bara att kämpa vidare och göra det bästa av situationen!
Kul att du klarat teorin i alla fall, det ska du vara stolt för
/framtidstro