Start > Körkortsforum > Gäller att få rätt inspektör i…

Gäller att få rätt inspektör i Farsta!

Mamman 2019-05-09 12:58 ! Citera #
Hej,
Dottern har kört mopedbil sedan 15 års ålder. Vi bor i Farsta och jobbar i Haninge så vägarna är inte främmande. Kört många lektioner på bilskola. Teorin satt galant och vid första uppkörningen får hon en kvinnlig inspektör som surade från start. Kuggningen var definitivt godtagbar då hon stod med uppfång istället för att stå helt stilla vid väjningsskylt. Surt men allt annat var godkänt i körningen. Ny tid i Farsta och då var det en trevlig manlig inspektör som satt och berömde henne genom hela uppkörningen. Glad i hågen tror hon att hon tagit körkortet efter att han sagt att du klarade alla moment MEN ”jag godkänner dig inte för att du tittade inte ut på dödens i sista rondellen”. Hon frågade om han skämtade för hon kunde till och med berätta om den blåa bilen. ”Ja ja - nu har jag redan kuggat dig”.
Då kan man undra hur inspektörerna tänkte? Tänkte byta till en annan ort som Enköping eller Sala men då hon kunde vägarna så valde hon att testa en tredje gång. Snacka om nervös men två dagar senare tog hon körkortet och inte ett enda fel. Fick otroligt mycket beröm för att alla moment satt. Så det gäller att få rätt inspektör när man kör upp i Farsta. Eller hängde det hela på att hon kom som privatist och inte via körskolan? Ska det helt enkelt kosta lite extra då?
Gäst 2019-05-09 13:11 ! Citera #
Mamman 2019-05-09
Hej,
Dottern har kört mopedbil sedan 15 års ålder. Vi bor i Farsta och jobbar i Haninge så vägarna är inte främmande. Kört många lektioner på bilskola. Teorin satt galant och vid första uppkörningen får hon en kvinnlig inspektör som surade från start. Kuggningen var definitivt godtagbar då hon stod med uppfång istället för att stå helt stilla vid väjningsskylt. Surt men allt annat var godkänt i körningen. Ny tid i Farsta och då var det en trevlig manlig inspektör som satt och berömde henne genom hela uppkörningen. Glad i hågen tror hon att hon tagit körkortet efter att han sagt att du klarade alla moment MEN ”jag godkänner dig inte för att du tittade inte ut på dödens i sista rondellen”. Hon frågade om han skämtade för hon kunde till och med berätta om den blåa bilen. ”Ja ja - nu har jag redan kuggat dig”.
Då kan man undra hur inspektörerna tänkte? Tänkte byta till en annan ort som Enköping eller Sala men då hon kunde vägarna så valde hon att testa en tredje gång. Snacka om nervös men två dagar senare tog hon körkortet och inte ett enda fel. Fick otroligt mycket beröm för att alla moment satt. Så det gäller att få rätt inspektör när man kör upp i Farsta. Eller hängde det hela på att hon kom som privatist och inte via körskolan? Ska det helt enkelt kosta lite extra då?
Jag ser absolut inga fel med att din ”dotter” vart kuggad, för gör man ett så pass allvarligt fel som att inte titta döda vinkeln så ska man inte bli godkänd, vad hade hänt OM det hade funnits en bil/lastbil på den sidan, och så tittar hon inte ens!!
Så kuggning är fullt godtagbar!

När hon senare gjorde allt rätt så vart hon ju godkänd och fick sitt körkort, det lär ju inte vara en slump eller bero på inspektören, eller hur??
Gäst 2019-05-09 14:55 ! Citera #
Om du läser lite mer noggrant så förstår du att hon tittade men inspektören missade det. Hon kunde ju återberätta vilken bil som stod där. Så hon tittade i dödens och missade inte det. Var ju liksom hela poängen med mitt inlägg.
- 2019-05-10 00:39 ! Citera #
Jag håller helt med att i Farsta handlar det om att få rätt inspektör. Jag har kuggat minst 4 gånger. Körde upp tillslut i Eskilstuna o det gick hur bra som helst. I Farsta är dom väääldigt petiga och såååå negativa!!!
Se upp för Farsta 2019-06-25 18:13 ! Citera #
- 2019-05-10
Jag håller helt med att i Farsta handlar det om att få rätt inspektör. Jag har kuggat minst 4 gånger. Körde upp tillslut i Eskilstuna o det gick hur bra som helst. I Farsta är dom väääldigt petiga och såååå negativa!!!
Har samma erfarenhet, tyvärr. Det finns dock några nya ansikten där, men kommer inte återkomma dit igen pga det! Anmärker på saker som inte alls stämmer och överdriver ofarliga fel. Det är sjukt.
Trafikinspektoren 2019-06-25 19:34 ! Citera #
Ja men PRECIS så är det faktiskt!

Vi för logg på hur många körprov man gjort, man ska MINST kugga 2 gånger om man kör upp i just hos oss i Farsta och 3 gånger om man kommer som privatist, MINST... Sen att hon tittade och såg den blåa bilen spelar ingen roll.

Sen om föräldrar följer med, ja då är vi EXTRA hårda för att sätta dit föräldern också såklart! Bästa vi vet är att jävlas med folk!

Sen på vår fritid sitter vi uppe i vårt kontor och sparkar små kattungar...

Skämt o sido nu, det finns ALLTID en anledning till att körningen blir underkänd! Ni får verkligen lita på att bedömningen är korrekt och ni ska bara veta hur lågt ribban ligger nu för tiden!

Alla vi inspektörer ÖNSKAR mycket högre nivå på dem som kommer och kör upp och mycket högre ribba för godkänd. För det kan inte undgått att se hur galet folk kör i trafiken nu för tiden!

Sen att du är hennes mamma gör dig såklart lite partisk och får ett selektivt seende. Lita på oss, vi VILL inte underkänna! Det BÄSTA som finns är att lämna ett godkänt betyg, men bara till dem som faktiskt förtjänar det!
Björn He 2019-06-26 12:32 ! Citera #
Alla trafikinspektörer är väl likadana, vad är det för skillnad mellan en och en annan?

Jag körde aldrig upp i Farsta men en gammal studiekamrat från universitetet körde upp där och klarade tydligen uppkörningen på tredje försöket. Han berättade att han blev kuggad på första försöket bara för ett litet misstag: När han körde på den där trefältssträckan på Nynäsvägen(?) så körde någon sölig förare överdrivet sakta i mittersta körfältet, typ 80-90 trots att hastighetsbegränsningen är 110, och han blev kuggad bara för att han körde om den där långsammare föraren i höger körfält. Blev han kuggad bara för att han inte följde regler?! Enligt regelboken får man ju tydligen inte köra om till höger, utom i vissa fall.

Jag har lärt mig att man får köra om fordon i vänster körfält till höger på en väg med flera körfält utan mötande trafik om:
-Hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim,
-Körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare,
-Det är tät köbildning i samtliga körfält, eller
-Man ämnar passera fordon i vänster körfält i anslutning till en vägkorsning
Gäst 2019-06-26 21:46 ! Citera #
Björn He 2019-06-26
Alla trafikinspektörer är väl likadana, vad är det för skillnad mellan en och en annan?

Jag körde aldrig upp i Farsta men en gammal studiekamrat från universitetet körde upp där och klarade tydligen uppkörningen på tredje försöket. Han berättade att han blev kuggad på första försöket bara för ett litet misstag: När han körde på den där trefältssträckan på Nynäsvägen(?) så körde någon sölig förare överdrivet sakta i mittersta körfältet, typ 80-90 trots att hastighetsbegränsningen är 110, och han blev kuggad bara för att han körde om den där långsammare föraren i höger körfält. Blev han kuggad bara för att han inte följde regler?! Enligt regelboken får man ju tydligen inte köra om till höger, utom i vissa fall.

Jag har lärt mig att man får köra om fordon i vänster körfält till höger på en väg med flera körfält utan mötande trafik om:
-Hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim,
-Körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare,
-Det är tät köbildning i samtliga körfält, eller
-Man ämnar passera fordon i vänster körfält i anslutning till en vägkorsning
Håller du fortfarande på att tjatar om detta??
Vi har ju förklarat för dig VARFÖR man inte får köra om på höger sida, och du verkar inte förstå ändå.
Det är ju ett stort undra att du ens har körkort, om du nu har det???
Gäst 2019-06-27 08:44 ! Citera #
Anledningen till att folk kuggar I farsta är att det finns tillgång till komplexa och ibland svåra moment som man ska kunna för att få körkort. Det är inte inspektören som gör att du blir kuggad utan de är att du inte kommer tillräckligt förberedd! Jag klarade min uppkörning på första försöket I farsta trots en något bitter inspector och jag gjorde något misstag men de kuggar dom inte på om det inte skulle varit en fara för dig eller medtrafikanter. Så skyll inte ifrån en kuggning på inspektören utan dom är inte anledningen till att du blir kuggad utan de är du själv. Kom förberedd, träna runt farsta så kommer de att gå bra!
Björn He 2019-06-27 11:34 ! Citera #
Men tycker du inte att man borde bli av med sitt körkort om man kör om till höger trots att det inte är tillåtet, det är rätt vanligt att förare kör om till höger på t.ex. motorvägar trots att det egentligen inte är tillåtet?! Nån gång när jag körde på en motorväg så var det många som körde långsammare i körfälten till vänster och då körde jag om dem i höger körfält, fast jag ångrar att jag gjorde det och lyckligtvis var det inte på uppkörningen och jag dömdes aldrig till böter för det, jag ansåg väl att det var okej att göra så eftersom de flesta andra förare brukar göra så.

Jag har inte fått lära mig vad som är skälet till att man förbjudit omkörning till höger men nån snubbe skrev på Facebook att det anses som riskfyllt att köra om en annan förare på högersidan, främst med tanke på att döda vinkeln är mycket större på högersidan, beror väl på att man sitter längre från höger backspegel än vänster (om man kör vänsterstyrd bil). I t.ex. Tyskland är det jättesträngt förbjudet att köra om på höger sida har jag hört.

Ja jag kanske hade haft bättre erfarenhet av uppkörning i Farsta om jag fått köra upp där men nu gjorde jag tyvärr inte det. Jag lyckades inte hitta någon passande ledig tid för uppkörning inom Stockholm då jag bokade uppkörning, så då blev det väl bara Västerås.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 01:43
4
I dag 00:14
9
I går 21:36
18
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest