Start > Körkortsforum > Ställ dina frågor till mig så …

Ställ dina frågor till mig så ska jag försöka svara på så många som det går!

Trafik 2019-05-05 15:54 ! Citera #
Gäst 2019-05-05
Menar du kanske mittlije och varningslinje?

Ett varningslinje är oftas väldigt långa, nästa så långa att de ser ut som en heldragen linje (eller somm du kanske kallar det, spärrlinje). Det är då ytterst viktigt att vara extra försiktigt på vägen då kurviga vägar med skymd sikt kan förekomma.

Det kommer inte finnas någon spärrlinje när du ska köra in i en motorväg eller motortrafikled, istället finns skyltar, väjningslinjer, stopplinjer eller accelerationsfält. Om det finns en stoppskylt utan linje ska du placera din bil så långt fram så möjligt men inte så att de på trafikleden påverkas av det, du ska absolut inte störa de men ska absolut synas och kunna se dem.

Om du känner dig minsta osäker på att köra i sådanna miljöer skulle jag rekommendera at köra en lektion med någon trafikskola.

Hoppas du fick svar på dina frågor

Ha en fortsatt trevlig dag
Glömde namnet också, sorry :lol:
Mindgimmet 2019-05-05 17:31 ! Citera #
Trafik 2019-05-05
Den viktiga saken att tänka på när du backar är att minska backningssträckan. sedan ska man inte backa in på körfältet som mötande fordon kommer ifrån, detta eftesom missförstånd och olyckor uppkommer. Det går att utföra C alternativet också men risken är stor för olyckor och att du kanske fastnar. Det är helt enkelt inte lia effektivt och säkert som att ”backa” normalt. sedan är det viktigt att du håller bilen till höger, så mycket det bara går.
När du gör en backning som Alt A har du alltid bättre uppsikt framåt, bakåt samt åt sidorna. Av detta skäl är det bästa alternativet A och inte C då backspegeln inte kommer till nytta och att man kanske felberäknar u-svängen.

Hoppas du fick lite tips och förklarningar!

Ha en fortsatt trevlig dag :)
”sedan ska man inte backa in på körfältet som mötande fordon kommer ifrån”
Fortfarande lite förvirrad angående detta, då flera har sagt liknande..

Om vi tar följande bild i.imgur.com/Z3nU64g.png där jag har ändrat och ritat linjer på bild C för att visa hur jag tänker.

Om vi gör som bild B och svänger höger för att sedan backa.
Menar du då att ’mötande fordon’ kommer från körfältet som den röde bilen står i i bild A och B?
Eller menar du att man backar mot fordon (som kör från vänster till höger)?

För det var en person som sa ”Bild B är värdelös för att du backar MOT trafik” men det gör man ju i bild A med?? Om mina ritade körfält som jag visar i bild C stämmer.
Mindgimmet 2019-05-05 17:40 ! Citera #
En extra fråga. Hur gör man om man backar enligt Bild A men en bil kommer från höger till vänster (mot dig)? Man har ju väjningsplikt när man backar men det kan vara så att man backat färdigt och ska köra framåt/svänga vänster.

Ska man då stanna och vänta på bilen att köra om en? (Detta om det inte kommer trafik från vänster till höger så att bilen inte kan byta körfält/dra till vänster för att köra om mig)
gäst 2019-05-05 23:27 ! Citera #
Trafik 2019-05-04
Meningen är inte att det ska vara intressant, meningen är istället att sätta fokus på elever som tappar självförtroende, som är deppiga, mår dåligt inför något prov osv.

För min säkerhet vill jag inte uppge namn. Att hålla det annonymt minskar inte trovärdigheten av det jag säger.

Ha en fortsatt trevlig dag!

:)
Fast varför ska jag ställa frågor till dig istället för random snubbe på gatan, förutom att jag vet du ställer upp och svarar alltså? Hoppas du förstår frågan nu.
Längtar efter körkort! 2019-05-06 09:28 ! Citera #
Om man kör upp i Kungsbacka, måste man ändå köra in och runt i Göteborg på uppkörningen?
6ans växel 2019-05-06 10:05 ! Citera #
Gäst 2019-05-05
Vad sjutton babblar du om????
Så klart det låter som babbel då jag ej har körkort, men det är några här som tog tid och försökte förklara.
Gäst 2019-05-06 10:16 ! Citera #
Gäst 2019-05-05
Menar du kanske mittlije och varningslinje?

Ett varningslinje är oftas väldigt långa, nästa så långa att de ser ut som en heldragen linje (eller somm du kanske kallar det, spärrlinje). Det är då ytterst viktigt att vara extra försiktigt på vägen då kurviga vägar med skymd sikt kan förekomma.

Det kommer inte finnas någon spärrlinje när du ska köra in i en motorväg eller motortrafikled, istället finns skyltar, väjningslinjer, stopplinjer eller accelerationsfält. Om det finns en stoppskylt utan linje ska du placera din bil så långt fram så möjligt men inte så att de på trafikleden påverkas av det, du ska absolut inte störa de men ska absolut synas och kunna se dem.

Om du känner dig minsta osäker på att köra i sådanna miljöer skulle jag rekommendera at köra en lektion med någon trafikskola.

Hoppas du fick svar på dina frågor

Ha en fortsatt trevlig dag
Jag tänkte igenom svaret o min fråga, det jag menade var spärrområde istället för spärrlinje, körfältslinje istället för varnings linje.

jag kollar om det finns spärrområde. när jag körde med trafikskola sa lärare en gång ”kolla på vägmarkeringen”
6ans växel 2019-05-06 10:21 ! Citera #
Såfort jag ser motorvägs vägmärke så vet jag att jag ska ”gasa upp, blinka tidig, kolla läget, döda vinkel innan man svänger in”,

problemet jag har är i motortrafikled då jag har kört på någon i norrtälje då man behövde ej köra in.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo