Start > Körkortsforum > Uppkörning > Ställ dina frågor till mig så …

Ställ dina frågor till mig så ska jag försöka svara på så många som det går!

Trafik 2019-05-01 20:48 ! Citera #
Hej!

Först vill jag bara påpeka att detta är en tråd som fungerar som en QnA (Questions and Answers). Här ska vi försöka minska stressen, pressen och istället öka självförtroendet!

Har du några frågor om körning så kan du alltid fråga mig!


6ans växel 2019-05-03 15:11 ! Citera #
Hej,

Jag har en fråga om motortrafikled då det inte finns accelerations fält/påfart, hur kan man veta det förutom att försöka titta så långt som möjligt? Har alla motorväg en påfart?
gäst 2019-05-04 00:42 ! Citera #
Trafik 2019-05-01
Hej!

Först vill jag bara påpeka att detta är en tråd som fungerar som en QnA (Questions and Answers). Här ska vi försöka minska stressen, pressen och istället öka självförtroendet!

Har du några frågor om körning så kan du alltid fråga mig!


Vem är du och på vilket sätt är det du har att säga intressant?
Trafik 2019-05-04 18:01 ! Citera #
6ans växel 2019-05-03
Hej,

Jag har en fråga om motortrafikled då det inte finns accelerations fält/påfart, hur kan man veta det förutom att försöka titta så långt som möjligt? Har alla motorväg en påfart?
6ans växel, alla motortrafikled har ett accelerationsfält eller någon korsning där du antigen har väjningsplikt eller stopplikt. Det är enkelt att veta att du kör på ett sådant när hastigheten är hög samt att mötande fordon inte kan komma åt ditt körfält (ditt och mötande körfält är separerade)

Alla motorvägar har något påfartliknande väg.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Trafik 2019-05-04 18:05 ! Citera #
gäst 2019-05-04
Vem är du och på vilket sätt är det du har att säga intressant?
Meningen är inte att det ska vara intressant, meningen är istället att sätta fokus på elever som tappar självförtroende, som är deppiga, mår dåligt inför något prov osv.

För min säkerhet vill jag inte uppge namn. Att hålla det annonymt minskar inte trovärdigheten av det jag säger.

Ha en fortsatt trevlig dag!

:)
Gäst 2019-05-04 20:24 ! Citera #
Du kanske kan hjälpa mig med detta:
https://imgur.com/VZJ9l6f


Man håller bilen längs sin höger sida genom hela backningen, vet inte om min hjärna slutat fungera men jag förstår inte.
Och varför det gör det till det bästa alternativet.
Menar de att man har sidan av vägen till höger genom hela backningen? Till skillnad från bild B där man backar förbi en väg?

Kanske är en dum fråga men någon som kan hjälpa mig förstå?

Jag valde A för att för det första är det sättet som de pratar om i 3-vägskorsningar samt att jag tyckte att uppsikten och därmed säkerheten var bättre jämfört med B. Inte säker varför C inte är bra.
6ans växel 2019-05-04 20:41 ! Citera #
Trafik 2019-05-04
6ans växel, alla motortrafikled har ett accelerationsfält eller någon korsning där du antigen har väjningsplikt eller stopplikt. Det är enkelt att veta att du kör på ett sådant när hastigheten är hög samt att mötande fordon inte kan komma åt ditt körfält (ditt och mötande körfält är separerade)

Alla motorvägar har något påfartliknande väg.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Tack för svaret!! Just detta med ”mötande” inte kan komma åt ”mitt” körfält var hjälpsam. Så fort jag kommer in i motortrafikled och ser det är varken stopp-, väjningsplikt försöker jag kolla efter spärrlinje. Hur skiljer man på varnings- och ”påfart/accfältslinje”? Har för mig att dem är mindre och kommer oftare efter varandra eller typ dem är korta tjocka ..
Gäst 2019-05-05 15:05 ! Citera #
6ans växel 2019-05-04
Tack för svaret!! Just detta med ”mötande” inte kan komma åt ”mitt” körfält var hjälpsam. Så fort jag kommer in i motortrafikled och ser det är varken stopp-, väjningsplikt försöker jag kolla efter spärrlinje. Hur skiljer man på varnings- och ”påfart/accfältslinje”? Har för mig att dem är mindre och kommer oftare efter varandra eller typ dem är korta tjocka ..
Vad sjutton babblar du om????
Trafik 2019-05-05 15:46 ! Citera #
Gäst 2019-05-04
Du kanske kan hjälpa mig med detta:
https://imgur.com/VZJ9l6f


Man håller bilen längs sin höger sida genom hela backningen, vet inte om min hjärna slutat fungera men jag förstår inte.
Och varför det gör det till det bästa alternativet.
Menar de att man har sidan av vägen till höger genom hela backningen? Till skillnad från bild B där man backar förbi en väg?

Kanske är en dum fråga men någon som kan hjälpa mig förstå?

Jag valde A för att för det första är det sättet som de pratar om i 3-vägskorsningar samt att jag tyckte att uppsikten och därmed säkerheten var bättre jämfört med B. Inte säker varför C inte är bra.
Den viktiga saken att tänka på när du backar är att minska backningssträckan. sedan ska man inte backa in på körfältet som mötande fordon kommer ifrån, detta eftesom missförstånd och olyckor uppkommer. Det går att utföra C alternativet också men risken är stor för olyckor och att du kanske fastnar. Det är helt enkelt inte lia effektivt och säkert som att ”backa” normalt. sedan är det viktigt att du håller bilen till höger, så mycket det bara går.
När du gör en backning som Alt A har du alltid bättre uppsikt framåt, bakåt samt åt sidorna. Av detta skäl är det bästa alternativet A och inte C då backspegeln inte kommer till nytta och att man kanske felberäknar u-svängen.

Hoppas du fick lite tips och förklarningar!

Ha en fortsatt trevlig dag :)
Gäst 2019-05-05 15:53 ! Citera #
6ans växel 2019-05-04
Tack för svaret!! Just detta med ”mötande” inte kan komma åt ”mitt” körfält var hjälpsam. Så fort jag kommer in i motortrafikled och ser det är varken stopp-, väjningsplikt försöker jag kolla efter spärrlinje. Hur skiljer man på varnings- och ”påfart/accfältslinje”? Har för mig att dem är mindre och kommer oftare efter varandra eller typ dem är korta tjocka ..
Menar du kanske mittlije och varningslinje?

Ett varningslinje är oftas väldigt långa, nästa så långa att de ser ut som en heldragen linje (eller somm du kanske kallar det, spärrlinje). Det är då ytterst viktigt att vara extra försiktigt på vägen då kurviga vägar med skymd sikt kan förekomma.

Det kommer inte finnas någon spärrlinje när du ska köra in i en motorväg eller motortrafikled, istället finns skyltar, väjningslinjer, stopplinjer eller accelerationsfält. Om det finns en stoppskylt utan linje ska du placera din bil så långt fram så möjligt men inte så att de på trafikleden påverkas av det, du ska absolut inte störa de men ska absolut synas och kunna se dem.

Om du känner dig minsta osäker på att köra i sådanna miljöer skulle jag rekommendera at köra en lektion med någon trafikskola.

Hoppas du fick svar på dina frågor

Ha en fortsatt trevlig dag
18 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
i går 20:51
2
i går 19:23
22
i går 17:02
5
i går 14:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd »

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor »