Tack för svaret!! Just detta med ”mötande” inte kan komma åt ”mitt” körfält var hjälpsam. Så fort jag kommer in i motortrafikled och ser det är varken stopp-, väjningsplikt försöker jag kolla efter spärrlinje. Hur skiljer man på varnings- och ”påfart/accfältslinje”? Har för mig att dem är mindre och kommer oftare efter varandra eller typ dem är korta tjocka ..
Menar du kanske mittlije och varningslinje?
Ett varningslinje är oftas väldigt långa, nästa så långa att de ser ut som en heldragen linje (eller somm du kanske kallar det, spärrlinje). Det är då ytterst viktigt att vara extra försiktigt på vägen då kurviga vägar med skymd sikt kan förekomma.
Det kommer inte finnas någon spärrlinje när du ska köra in i en motorväg eller motortrafikled, istället finns skyltar, väjningslinjer, stopplinjer eller accelerationsfält. Om det finns en stoppskylt utan linje ska du placera din bil så långt fram så möjligt men inte så att de på trafikleden påverkas av det, du ska absolut inte störa de men ska absolut synas och kunna se dem.
Om du känner dig minsta osäker på att köra i sådanna miljöer skulle jag rekommendera at köra en lektion med någon trafikskola.
Hoppas du fick svar på dina frågor
Ha en fortsatt trevlig dag