Start > Körkortsforum > Nervositet tar över och allt g…

Nervositet tar över och allt går åt helvete

Sof 2019-04-15 18:56 ! Citera #
Kan börja med att säga att jag kände mig aldrig redo att köra upp.Men det gick väl helt okej på mina körlektioner och avklarade de flesta momenten,men ville egentligen flytta fram uppkörningen då jag inte kände mig säker.Men körskolan tyckte att jag skulle satsa ändå att köra upp då dom såklart inte skickar iväg någon i deras namn som inte är redo för uppkörning.
Sagt och gjort körde jag upp och det gick åt helvete.Jag kuggade på fem punkter bl.a samspel,körde för långsamt,tvekade vid grönt,tvekade vilken väg jag skulle köra.
Känner att allt i stadstrafik förvirrar mig.Det känns i princip som att alla andra har rätt att köra före mig/jag måste alltid stanna för gående oavsett vart dom vill gå över ! Hur får man bort den känslan ?

Skakade av nervositet under körningen.
Det enda jag gjorde bra enligt inspektören var att jag kollade speglarna väldigt noga.
Har extremt svårt att se att jag har körkortet inom en snar framtid efter detta.Jag har klarat teorin men det känns ju som piece of cake jämfört med uppkörningen.
Hur fan går man vidare från detta !?
Gäst 2019-04-15 20:21 ! Citera #
Sof 2019-04-15
Kan börja med att säga att jag kände mig aldrig redo att köra upp.Men det gick väl helt okej på mina körlektioner och avklarade de flesta momenten,men ville egentligen flytta fram uppkörningen då jag inte kände mig säker.Men körskolan tyckte att jag skulle satsa ändå att köra upp då dom såklart inte skickar iväg någon i deras namn som inte är redo för uppkörning.
Sagt och gjort körde jag upp och det gick åt helvete.Jag kuggade på fem punkter bl.a samspel,körde för långsamt,tvekade vid grönt,tvekade vilken väg jag skulle köra.
Känner att allt i stadstrafik förvirrar mig.Det känns i princip som att alla andra har rätt att köra före mig/jag måste alltid stanna för gående oavsett vart dom vill gå över ! Hur får man bort den känslan ?

Skakade av nervositet under körningen.
Det enda jag gjorde bra enligt inspektören var att jag kollade speglarna väldigt noga.
Har extremt svårt att se att jag har körkortet inom en snar framtid efter detta.Jag har klarat teorin men det känns ju som piece of cake jämfört med uppkörningen.
Hur fan går man vidare från detta !?
Surt att det kuggade dig för uppkörning men sånt är livet.
När ja tog körkortet (ca 3år nu) så tog jag bara 10 lektion från körskola, dvs att jag inte var klar med alla moment.
Ment jag hade en jättebra privat lärare (inte min föräldrar) utan en vän som vi körde ofta. Tills sist så sa han inget när vi körde förutom när det som va fel el om det skulle hända nåt.
Så bara öva och öva hemma mer, för vad jag tycker på skolan så ”hjälper” de dig mer för att det är så kort tid man så ska få in på en lektion. Typ med kopplingen el annat.

Också vid uppkörning så kräktes jag nästan upp på väg dit. Men det lugnade ner sig efter att jag satte i bilen och körde.
Sa även fel att hjulen satt åt fel håll och skrämde uppkörning killen men han rätta mig fort.
Under första del av körning så prata han med mig också vilket gjorde mig lite nervös men förstod att han prövade mig om jag kunde prata och köra samtidigt . Det kan ju hända när du har körkort också rätt?

Så öva mer hemma, alla blir nervös varse det är att ta körkort el annat öva mer så försvinner lite av det

Lycka till Nästa gång du tar uppkörning!!
Sof 2019-04-15 21:57 ! Citera #
Jag tror som du säger att det är mera övning..jag har möjlighet att öva hemma men tyvär så har min privata handledare glömt av mycket av de viktiga momenten i körningen så jag kan aldrig få en felfri körning genom att enbart köra med min handledare..
Gäst 2019-04-15 23:37 ! Citera #
Sof 2019-04-15
Jag tror som du säger att det är mera övning..jag har möjlighet att öva hemma men tyvär så har min privata handledare glömt av mycket av de viktiga momenten i körningen så jag kan aldrig få en felfri körning genom att enbart köra med min handledare..
Därför det finns körskola. Bara att köpa lektioner.
Sof 2019-04-16 01:00 ! Citera #
Gäst 2019-04-15
Därför det finns körskola. Bara att köpa lektioner.
Har i princip bara kört på körskola
Nina 2019-04-16 07:40 ! Citera #
Analysera varför det sket sig och be sedan att få öva specifikt på de momenten. Och då menar jag inte bara ”stadstrafik”, utan tänkt ut vilka situationer du är mest osäker i och öva på det både teoretiskt och praktiskt.

Om du exempelvis blir osäker vid väntersväng i fyrvägskorsning - mata vänstersvängar på körlektionen tills det sitter.

Sen kan det såklart vara så att det bara var nervositet som gjorde att du kuggade, men känner du sig osäker så var noga med att reda ut det. Det är en investering för framtiden också.
Molly 2019-04-16 12:11 ! Citera #
Det verkar som om du har svårigheter med att köra i stan, om jag har tolkat ditt inlägg rätt..
Gör såhär, prata med din körskola om hur du känner dig när du kör i stan, hur du kände dig under din uppkörning i stan. Och be då om att få en körlektion som helt och hållet fokuseras på stadskörning.

Det enda som kan hjälpa dig med att bli av med din dåliga känsla är att öva på det som känns dåligt.
Jag var likadan när jag tog mitt körkort, körskolan jag gick på tyckte att det skulle vara onödigt att ta flera körlektioner som bara fokuserade på stadskörning, men jag stod på mig. Och dom måste ju göra som DU vill, för det är DU som bestämmer vad DU behöver träna mera på för att du ska känna dig säker på alla slags vägar. Sedan kan ni lägga in lite landsvägskörning och annat om det finns lite tid över.. Men träna mycket på det som inte känns rätt först och främst!

Lycka till!
Sof 2019-04-16 14:15 ! Citera #
Tack för era tips.Tror tyvär som ni säger att jag måste nöta tills jag känner mig redo.
Känner bara att jag inte kan göra allt samtidigt som man måste göra i stadstrafik,om jag är noga med blicken och att följa mål då missar jag hastighetsskyltarna,och ser jag skyltarna så missar jag något annat jag får liksom inte alla delarna på plats.Jag är expert på att tveka i situationer med vilket kan vara farligt tror det har med att göra att jag tvivlar på mitt eget omdöme.
Känns som att man är i en labyrint som aldrig tar slut.Jag kan även ha lektioner där stadskörning går bra,men då är det något annat som går dåligt t.ex blicken eller körfältsbyten eller något annat som jag kunnat göra bra innan.
Gäst 2019-04-19 14:14 ! Citera #
Sof 2019-04-15
Jag tror som du säger att det är mera övning..jag har möjlighet att öva hemma men tyvär så har min privata handledare glömt av mycket av de viktiga momenten i körningen så jag kan aldrig få en felfri körning genom att enbart köra med min handledare..
Det brukar de som har körkort att glömma grejor för de har ju redan körkort. Ett sätt är att fråga körskola om du får ta med din handledare så han lär/frågar under körlektionen så han/hon gör samma sak som de.
Van 2019-04-21 16:42 ! Citera #
Ledsen att säga, men en del har helt enkelt inte förmågan att ta körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo