Start > Körkortsforum > Automat till manuell

Automat till manuell

Börje Kugg 2019-04-09 19:55 ! Citera #
”Du får även använda en privat bil utan dubbelkommando, om den uppfyller vissa krav, exempelvis en vikt på minst 1 000 kg. ”

Hur kan någon tolka det som jag skrev att dubbelkommando krävs i bilen för att upphäva automatvillkor?
Börje Kugg 2019-04-09 19:57 ! Citera #
Så om du nu fick använda en bil utan dubbelkommando så har du antagligen B-körkort med villkor automat, har en specialbyggd pga funktionshinder eller så gjorde inspektören fel...
Gäst3 2019-04-10 11:12 ! Citera #
Börje Kugg 2019-04-09
Precis som jag skrev i mitt första inlägg med andra ord...
Det är ju du som tjafsar fram och tillbaka.. ”Gäst” skrev ju att det inte behövdes dubbelkommando då trådskaparen redan hade automatkörkort, men det var ju du som fortsatte skriva om att ”Gäst” var ett troll.. Vilket nu inte stämde..
Läs igenom vad tråden gäller och vad andra har skrivit innan du börjar kommentera..
”Gäst” rättade till dig eftersom du hade fel, men du kanske inte tål att andra har rätt medans du har fel?
Börje Kugg 2019-04-10 14:02 ! Citera #
Vad hade jag fel i? Jag hänvisade i mitt första inlägg till Trafikverkets webbsida som berättar att dubbelkommando inte krävs i bilen för att upphäva automatvillkor, men att det finns andra krav på bilen, exempelvis en vikt på 1000 kg. Det gör att vissa småbilar inte är tillåtna, något som kan vara bra veta. Det verkade som att personen inte förstod inlägget. Jag blev anklagad för att sprida felaktig information. Då personen trots att jag tydligt klargjorde fortsatte anklaga mig började jag tro att den trollade.
Börje Kugg 2019-04-10 14:15 ! Citera #
Jag borde nog ha skrivit om undantaget om dubbelkommando sist i inlägget dock, det verkar som ni båda missat det...hur man nu kan göra det.
Börje Kugg 2019-04-14 19:32 ! Citera #
Vill däremot rätta en felaktighet i mitt ursprungliga inlägg, som vi alla verkar ha missat, och det är inte gällande undantaget för dubbelkommando.

Ny handledarkurs krävs inte för den som redan har B-körkort med villkor automat för att övningsköra med manuell bil.

Däremot krävs ett giltigt handledarskap.

Det är helt ok köra på sitt gamla handledartillstånd, men har det passerat 5 år har det gamla tillståndet gått ut. Då behöver man göra en ny ansökan för att få ett nytt giltigt tillstånd.
anonym 2020-09-10 10:37 ! Citera #
Verkar som att Gäst, gäst2, och gäst3, nog är samma person...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest