Start > Körkortsforum > Automat till manuell

Automat till manuell

Anonymm 2019-04-08 21:24 ! Citera #
Hej,

Det är så att jag nu har haft automat körkort i snart 5 månader och jag tänker på att ta manuell körkort nu.
Min fråga är behöver jag söka om körkortstillstånd eller kan jag använda min som jag haft innan och behöver min handledare söka om för att jag ska kunna övningsköra ? Eller kanske dom gamla gäller fortfarande?

Tacksam för svar
Gäst 2019-04-08 22:10 ! Citera #
Vad jag har hört så slutar din gamla att gälla så fort du har fått körkortet.
Så jag skulle tro att du måste beställa ett nytt.
Ring och fråga Transportstyrelsen, då får du veta exakt vad som gäller.
Börje Kugg 2019-04-08 23:49 ! Citera #
Allt det gamla gäller!
Du behöver inte göra något mer än att tänka på att eventuella tidsgränser för handledarskap (5 år), efter det krävs ny ansökan samt handledarkurs hos Trafikskola för dig och din handledare.

Något nytt körkortstillstånd behöver du inte heller då du ska övningsköra och göra prov på samma behörighet, man kan säga att ditt B-körkort med villkor automat fungerar som körkortstillstånd.
Rent juridiskt sett upphäver du en begränsning på ditt befintliga körkort om du godkänns på ett prov i en manuellt växlad bil.

Det blir därmed ingen ny prövotid heller.


Du får även använda en privat bil utan dubbelkommando, om den uppfyller vissa krav, exempelvis en vikt på minst 1 000 kg.

”Om du har körkort med behörighet B som, utan medicinska skäl, är begränsat att gälla enbart automatväxlade fordon (villkorskod 78) och du genom körprov ska upphäva denna begränsning behöver bilen inte vara utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel. Du behöver inte ansöka om detta undantag.”


”Tekniska krav på fordonet
Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:

en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg
dubbelkommando för färdbromsen
extra invändig backspegel för passageraren i framsätet
huvudstöd (nackskydd) på framsätena
godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
manuell växellåda och kopplingspedal som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om inte provet avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad bil (villkorskod 78).”
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-b/
Börje Kugg 2019-04-09 01:41 ! Citera #
Ta det inte för lätt bara. Det är ingen hög godkännandegrad för upphäva av automatvillkor enligt Trafikverkets statistik, de flesta behöver göra omprov, de har helt enkelt inte övat in växlingen så mycket som krävs.
Gäst 2019-04-09 11:24 ! Citera #
Hörru du lilla Björn!

Varför lämnar du ut uppgifter som INTE stämmer?
Man behöver inte alls dubbelkommando för färdbromsen när man ska köra upp i sin egna privata bil.
Jag gjorde det för lite mer än en månad sedan, och då var det absolut inga problem att vi inte hade något dubbelkommando i våran privata bil. Det är önskvärt att det finns, men det är inget tvång att det måste finnas.
Det är två helt skilda saker!
Börje Kugg 2019-04-09 12:30 ! Citera #
Sluta trolla. Broms på passagerarsidan är ett krav. Det infördes år 2000.
Börje Kugg 2019-04-09 12:31 ! Citera #
Däremot behöver inte innehavare av B-körkort med villkor automat dubbelkommando om de kör upp i manuell bil.
Gäst 2019-04-09 14:54 ! Citera #
Börje Kugg 2019-04-09
Sluta trolla. Broms på passagerarsidan är ett krav. Det infördes år 2000.
Du har fel!!!
Så undrar vem som ska sluta trolla!

Vår bil hade ju inte dubbelkommando, hur kommer det sig att den var godkänd som uppkörningsbil??
Du som kan allt om detta, borde ju kunna svara även på det??
Gäst2 2019-04-09 15:01 ! Citera #
Jag hoppar in här för att säga att ”Gäst” har faktiskt helt rätt.
Det är inget krav att det ska finnas dubbelkommando när man redan har ett körkort och ska lyfta sin automatspärr.
Däremot är det ett krav att det måste sitta ett dubbelkommando installerat om man väljer att ha sin privata bil när man inte har något körkort sedan tidigare och väljer då att inte använda sig av varken körskolans bilar eller Trafikverkets bilar.
Dock så stämmer det då att den ska ha en viss vikt och ska kunna gå i viss hastighet.
Börje Kugg 2019-04-09 19:53 ! Citera #
Precis som jag skrev i mitt första inlägg med andra ord...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo