Start > Körkortsforum > Tuff start på året för trafiks…

Tuff start på året för trafikskolorna

Börje Kugg 2019-03-21 19:43 ! Citera #
En eloge till de trafikskolor som är bra!

Det finns många duktiga trafiklärare, utbildningsledare och trafikskolechefer också. Dessa borde belönas mer, och oseriösa aktörer på marknaden borde få stänga igen om de inte bättrar sig.
--- 2019-03-31 18:06 ! Citera #
Att andelen godkända sjunkit både för trafikskolor och privatister tyder väl på att det inte är trafikskolorna som blivit sämre?
Börje Kugg 2019-03-31 21:26 ! Citera #
Trafikverket hävdar att kraven inte höjts på många år.

Klart är att Trafikskolorna har lägre andel godkända nu än förr i alla fall.

Finns dock som nämnt orter med väldigt bra trafikskolor.
Det vore intressant veta varför Österund har 85 % godkända, medan många andra orter ligger runt 65 %.
Kalle 2019-04-07 06:46 ! Citera #
Börje Kugg 2019-03-20
Klart att den som kör upp har ett ansvar, men frågan är varför Trafikskolans bedömning om vem som är redo för ett körkort skiljer sig så mycket från* Trafikverkets?

Jag tycker runt 80 % godkända är en bra siffra, den siffran är det få trafikskolor som uppnår (Förr låg godkännandegraden mer frekvent runt den siffran*).
Jag vet jag vet! Får jag svara magister?!

Det stavas... PENGAR!
Tadaaaaa!!!

Skolorna skickar elever som inte riktigt är klara för att kunna hyra ut sin bil på prov och få lite extra pengar. Sen åka tillbaka och boka fler körlektioner som om inget har hänt.
Nja 2019-04-07 08:49 ! Citera #
Kalle 2019-04-07
Jag vet jag vet! Får jag svara magister?!

Det stavas... PENGAR!
Tadaaaaa!!!

Skolorna skickar elever som inte riktigt är klara för att kunna hyra ut sin bil på prov och få lite extra pengar. Sen åka tillbaka och boka fler körlektioner som om inget har hänt.
Du är medveten om att varje skola har statistik över godkännandegrad? Verkar korkat att sänka sina siffror och framstå som en dålig trafikskola för framtida elever plus att riskera tillsyn från Transportstyrelsen? Varför inte mjölka med extra körlektioner istället, som är riskfritt?

Jag upplever det snarare tvärtom, det vill säga att trafikskolorna är livrädda att skicka ofärdiga elever till uppkörning, just eftersom eleven sabbar skolans statistik.
Gäst 2019-04-07 23:01 ! Citera #
Nja 2019-04-07
Du är medveten om att varje skola har statistik över godkännandegrad? Verkar korkat att sänka sina siffror och framstå som en dålig trafikskola för framtida elever plus att riskera tillsyn från Transportstyrelsen? Varför inte mjölka med extra körlektioner istället, som är riskfritt?

Jag upplever det snarare tvärtom, det vill säga att trafikskolorna är livrädda att skicka ofärdiga elever till uppkörning, just eftersom eleven sabbar skolans statistik.
Jag håller helt med dig, att trafikskolor sänker sitt egna snitt genom att skicka elever till en uppkörning när dom själva inte tycker att dom är klara är helt befängt att ens tänka i dom banorna. Dom skjuter sig själva i foten då framtida elever ser att deras godkända prov är rätt lågt, då är det klart att man som elev väljer en annan körskola..
Börje Kugg 2019-04-09 04:20 ! Citera #
Statistik för enskilda trafikskolor är tyvärr anonymiserad, så kunden kan inte välja trafikskola utifrån det. Däremot kan en trafikskola med urusel statistik bli av med sitt tillstånd för att driva Trafikskola efter beslut av Transportsstyrelsen, före det krävs dock att de varnas.
Gäst 2019-04-09 11:28 ! Citera #
Börje Kugg 2019-04-09
Statistik för enskilda trafikskolor är tyvärr anonymiserad, så kunden kan inte välja trafikskola utifrån det. Däremot kan en trafikskola med urusel statistik bli av med sitt tillstånd för att driva Trafikskola efter beslut av Transportsstyrelsen, före det krävs dock att de varnas.
Om en elev kommer in på en trafikskola och frågar efter hur det ser ut med godkända körprov så måste en trafikskola kunna visa upp hur just deras statistik ser ut. Sedan är det är upp till eleven att välja själv om han/hon vill gå där eller om man ska leta vidare..
Börje Kugg 2019-04-10 02:56 ! Citera #
Finns inga sådana formella krav, men det finns säkert trafikskolor som berättar vid begäran.
Gäst 2019-04-10 11:17 ! Citera #
Börje Kugg 2019-04-10
Finns inga sådana formella krav, men det finns säkert trafikskolor som berättar vid begäran.
Om körskolan är medlem i STR så ska dom uppvisa sina godkända prov om någon frågar efter dom..
Däremot vet inte många om att dom kan fråga efter det, och därför gör nästan alla inte det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov