Start > Körkortsforum > Tuff start på året för trafiks…

Tuff start på året för trafikskolorna

Börje Kugg 2019-03-19 22:37 ! Citera #
Läser aktuell statistik från ”Förarprovsstatistik” på trafikverket.se och finner att endast 64,57 % av körprov bokade genom Trafikskolor godkändes under perioden januari-februari 2019.

20 039 prov genomfördes under de två månaderna bokade genom Trafikskolor vilket kan ge en ganska säker bild av läget - det måste ses som ett dåligt resultat.

Sämst var aspiranter bokade genom trafikskolor i Västerås, där endast 53,51 % klarade körprovet, 298 av av 641 underkändes.

https://www.trafikverket.se/contentassets/0c138c6f1ef34b4a8f1cc94e2cbea8e1/korprov_b_totalt_antal_prov_januari_februari_2019.pdf

Privatister har också försämrats - 30,61% av körproven godkändes för dem. Det kanske inte är så märkligt dock.
Börje Kugg 2019-03-19 22:42 ! Citera #
Överlag oroväckande att de som betalat och genomgått en hel utbildning inte godkänns i högre grad.
M 2019-03-19 23:58 ! Citera #
Det är ju typ samma siffror varje år.
Börje Kugg 2019-03-20 03:11 ! Citera #
Finns dock orter med väldigt bra trafikskolor, som utmärker sig, exempelvis Östersund - vad är det som skiljer dem från andra?

85.02 % godkänns via Trafikskolor där, medan 35,20 av privatister blir godkända.
Gäst3 2019-03-20 14:09 ! Citera #
Börje Kugg 2019-03-20
Finns dock orter med väldigt bra trafikskolor, som utmärker sig, exempelvis Östersund - vad är det som skiljer dem från andra?

85.02 % godkänns via Trafikskolor där, medan 35,20 av privatister blir godkända.
Det som skiljer sig är hur mycket människor tränar på körningen samt teorin.
Skulle alla gå in 110% på att plugga stenhårt och sedan ta till sig vad ens lärare säger när man är ute och åker, så tror jag att nästa alla skulle greja sina bägge prov på första försöket.

Men dagens samhälle är ju så jävla stressigt, och då drabbar det så klart även körkortsutbildningen.
Alla ska få sina körkort så fort som möjligt, och kan då boka sina prov alldeles för tidigt, och ändå blir dom förvånade när dom kuggar...Och värst är dom som sitter på sidor som denna och skyller ifrån sig på inspektören, bilen eller t.om vädret..
Har man inte fattat varför man kuggat så är det rätt uppenbart att man inte är redo/mogen för att ha ett körkort.
Börje Kugg 2019-03-20 15:34 ! Citera #
Klart att den som kör upp har ett ansvar, men frågan är varför Trafikskolans bedömning om vem som är redo för ett körkort skiljer sig så mycket från* Trafikverkets?

Jag tycker runt 80 % godkända är en bra siffra, den siffran är det få trafikskolor som uppnår (Förr låg godkännandegraden mer frekvent runt den siffran*).
Jimmy MH 2019-03-20 22:52 ! Citera #
Börje Kugg 2019-03-20
Klart att den som kör upp har ett ansvar, men frågan är varför Trafikskolans bedömning om vem som är redo för ett körkort skiljer sig så mycket från* Trafikverkets?

Jag tycker runt 80 % godkända är en bra siffra, den siffran är det få trafikskolor som uppnår (Förr låg godkännandegraden mer frekvent runt den siffran*).
Svaret på din fråga är ju glasklar här, elever bokar proven för fort och dom är inte ordentligt pålästa inför sina prov, det är det första, det andra är att körskolor inte har så bra koll på hur mycket eleven faktiskt kan innom det teoretiska, eftersom man pluggar hemma istället för på körskola som man gjorde för, då satt man med en jäkla massa pärmar och personalen i receptionen rättade proven, idag är det inte alls så, eleven kanske visar att dom behärskar sin körning med trafikregler med sin lärare, men det är så mycket mer än så dom ska kunna för att tex klara ett kunskapsprov idag, jag tror att många körskolor inte hinner med eftersom det är så stor roleans på allt. Titta bara på inspektörerna som ska hinna med allt, jag skulle inte vilja ha deras jobb.
Börje Kugg 2019-03-21 01:04 ! Citera #
Jimmy MH 2019-03-20
Svaret på din fråga är ju glasklar här, elever bokar proven för fort och dom är inte ordentligt pålästa inför sina prov, det är det första, det andra är att körskolor inte har så bra koll på hur mycket eleven faktiskt kan innom det teoretiska, eftersom man pluggar hemma istället för på körskola som man gjorde för, då satt man med en jäkla massa pärmar och personalen i receptionen rättade proven, idag är det inte alls så, eleven kanske visar att dom behärskar sin körning med trafikregler med sin lärare, men det är så mycket mer än så dom ska kunna för att tex klara ett kunskapsprov idag, jag tror att många körskolor inte hinner med eftersom det är så stor roleans på allt. Titta bara på inspektörerna som ska hinna med allt, jag skulle inte vilja ha deras jobb.
Det är inte elever som beslutar när proven ska bokas om det går via en trafikskola, det ska trafikskola göra när de bedömer att personen är redo. Uppenbarligen bedömer de fel i många fall.

Statistiken jag länkat avser för övrigt inte teoriprovet, utan det praktiska körprovet, i vardagligt tal kallat ”uppkörning”.
Gäst 2019-03-21 11:09 ! Citera #
Börje Kugg 2019-03-21
Det är inte elever som beslutar när proven ska bokas om det går via en trafikskola, det ska trafikskola göra när de bedömer att personen är redo. Uppenbarligen bedömer de fel i många fall.

Statistiken jag länkat avser för övrigt inte teoriprovet, utan det praktiska körprovet, i vardagligt tal kallat ”uppkörning”.
Där har du faktiskt lite fel, för en elev kan ju fuska sig till ett bra resultat när det gäller teorin, och om då trafikskolan tror att personen ifråga kan den teoretiska biten så bokar dom proven..
Så ansvaret ligger lika mycket hos eleven som på körskolan.

Sedan ser jag på din lista att min körskola där jag gick (Katrineholm) inte finns med..
Dom har dryga 86% godkända körprov i stort sett varje månad, någon månad har dom dippat ner till 84% godkända körprov.
Det anser jag är riktigt bra.
Börje Kugg 2019-03-21 18:14 ! Citera #
Det är klart de inte bokar provet endast för att teorin är godkänd, de bokar uppkörningen när de bedömer kunden gått igenom hela kursplanen för behörighet B - uppenbarligen stämmer inte den bedömningen med Trafikverkets krav i många fall.

Katrineholm ingår förövrigt i enheten förarprov Eskilstuna, där blev 66,51 % av uppkörningarna blev godkända för Trafikskolorna under perioden.

Otroligt vad ni ska försvara i vissa fall undermåliga, privata vinstdrivande företag som tar ganska mycket betalt...

Det finns såklart bra trafikskolor också, men kraven är låga i denna bransch.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo