Start > Körkortsforum > Ge mig bra tips till att klara…

Ge mig bra tips till att klara teoriprovet

kelly 2019-03-15 17:05 ! Citera #
Asså är så trött har inte klarat teorin än , behöver tips hur man kan plugga på bästa sätt? jag läste boken mer än en gång gjorde flera tester på internet men ändå hamnar jag på 50 eller 47.. jag har även dyslexi så har svårt att ta in allt i huvudet utan de försvinner lika snabbt igen ... :(

snälla ni som klarat de kan ni ge bra tips hur man kan plugga för att klara det
Donnan 2019-03-16 01:01 ! Citera #
Dyslexi.

Fundera på om du ka föra teorin muntligt istället.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/anpassade-kunskapsprov/

Saxat texten med från länken.


Muntligt prov

Personer med mycket stora lässvårigheter (exempelvis på grund av dyslexi eller andra funktionsnedsättningar) kan efter ansökan få göra provet muntligt. Ett muntligt prov innebär att vi ställer frågor muntligt och att personen själv får berätta vad som gäller utifrån en fråga eller bild. Om du inte är säker på att du förstått frågan har du möjlighet att fråga oss. Den som leder provet bedömer om svaret är rätt eller fel. Den som gör provet läser inte någon text under ett muntligt prov.
Lastbilstjejen 2019-03-16 09:37 ! Citera #
Min klasskompis har också dyslexi och fick göra sitt prov muntligt.
Den enda nackdelen med att boka ett sådant prov är att det inte är lika lätt att få tider inom en hyfsad nära tidsperiod som det är när man bokar ett ”vanligt” prov.

Men jag tycker absolut att du ska överväga det ändå att boka ett sådant prov om du lider av dyslexi.
kelly 2019-03-16 14:51 ! Citera #
Tack för svaren men kommer aldrig att få göra muntligt då man måste ha intyg och de har inte jag ..
Martin 2019-03-16 20:46 ! Citera #
Gjorde min uppskrivning i torsdags, var sjukt nervös då jag aldrig kännt mig så oförberedd in för något i hela mitt liv!
Jag har bara pluggat på körkortonline då jag fick tippset av vänner och bekanta, boken är bra, men att öva på frågorna och göra sluttester var tydligen bättre, så när jag fick min tid till uppskrivning började ja göra frågorna här, de gick riktigt dåligt till en början, men sen gick de sjukt bra!
Jag gjorde ett sluttest, när de va klart så gick jag igenom alla frågor (inklusive dom rätta svaren) när du väl förstår helheten så blir det ganska lätt tillslut. men när dagen väl var kommen så tänkte jag att det inte finns en chans i världen att ja klarar provet utan att läsa boken! Men resultatet slutade på 56 av 65, ingen är gladare en jag! :D
Sen klarade jag körningen på första med!
Så mitt tipps- lär dig alla frågor här, och framförallt helheten så kommer de gå bra!! Och tvivla aldrig på dig själv!

LYCKA TILL
Martin 2019-03-16 20:48 ! Citera #
Kan även tillägga att jag också har en släng av dyslexi, läser och stavar son en påse morötter..
kelly 2019-03-17 16:55 ! Citera #
Så ska jag skita i elevcentralens tester? för jag har alltid fått bra poäng där men aldrig lyckats med teoriprovet än , jag har 3 olika appar som jag övar med men ska man testa denna sidan tro?
KARY 2019-03-17 17:08 ! Citera #
TESTER som finns på internet motsvarar absolut inte frågor som finns på teori provet. Jag har blivit kuggat 3 gånger trots att jag har klarar frågorna på internet. Läs körkortsboken istället, då klarar du utan problem.
Lycka till!!))
kelly 2019-03-17 17:10 ! Citera #
Jag har den lättlästa körkortsboken klarar inte av att läsa den vanliga då de är för mycket text och då hoppar jag bara över allt som är viktigt att kunna men har läst den lätta några gånger nu , är de bra att plugga på denna sidan också?
Gäst2 2019-03-18 10:07 ! Citera #
kelly 2019-03-17
Jag har den lättlästa körkortsboken klarar inte av att läsa den vanliga då de är för mycket text och då hoppar jag bara över allt som är viktigt att kunna men har läst den lätta några gånger nu , är de bra att plugga på denna sidan också?
För att kunna klara teoriprovet så måste du nog engagera dig mer än vad du verkar göra.

Sedan förstår jag att du har det jobbigt med tanke på att du har dyslexi, men det har jag med.
Och jag klarade provet på första försöket, men visst fick jag nog plugga mer än vad andra har fått göra som inte har dyslexi, men vill man ha nått så får man allt lägga ner lite arbete på att få det man vill ha.

Jag läste mest i körkortsboken och gjorde bara sluttester lite då och då för att se hur jag låg till och vad jag behövde träna mera på. Så att bara plugga via internetsidor som är gratis tror jag inte är någon vidare bra idé..

Men lycka till, för du kommer behöva det!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor