Start > Körkortsforum > Varför får man inte reda på vi…

Varför får man inte reda på vilka frågor man har fel svar på

Lars 2020-08-24 18:33 ! Citera #
Ja det är något fundamentalt galet när det gäller körskolornas förhållningssätt när det gäller teoriprovet. Givetvis bör eleven få reda på vilket område denne har svarat fel på, detta innebär väl inte att man behöver specificera och uppge de rätta svaren. Man kan inte undgå tanken att det finns visst ekonomiskt intresse eftersom eleven måste betala 300 kr vid varje provtillfälle.
Gäst 2020-08-24 19:41 ! Citera #
Du får ju reda på hur många rätt du hade i de olika områdena..... kolla resultatet i mailet.
Make 2021-09-14 21:43 ! Citera #
Jag har körkort men försöker hjälpa min fru att ta sitt och jag måste säga att jag stör mig på bristen i pedagogik i den här frågan.

Nyttan med körkortskrav måste ju vara att öka nivån på vägarnas trafikanter snarare än att passa in i en studieorienterad mall. Precis samma skevhet som i övrigt skolsystem i Sverige.

Som nån sa är uppkörningens variationer oändliga och det borde gå att mångdubbla de 5000 (om den siffran stämde) frågorna till som slumpgenereras till varje nytt provtillfälle inom de bestämda kategorierna. Det vore en väl värd investering i några extra statstjänstemän till förmån för det enormt ökade pedagogiska värdet i att få LÄRA sig.

All argumentation emot är ju elitism med ’då ska man inte framföra ett fordon’ som underton med noll hänsyn taget till att studiekompetens är något helt annat än ihållande kunskap.

Hur många är det inte som glömt all fakta de tokpluggat efter en vecka?
AV 2021-09-15 00:29 ! Citera #
Till Make,

Trafikverket har inte som uppdrag att lära ut, de ska kolla att folk som kör bil håller ett visst mått. Visst kan man kalla det elitism, men majoriteten verkar klara sig igenom proven.

Jag förestår din frustration, är lite i liknande sits med en fru som är dyslektiker, men Trafikverket kan inte anpassa sina prov efter varje persons individuella förutsättningar. Vi ska själva hitta sätt att klara det, Lägg energi på det istället
Stefan 2024-09-12 21:37 ! Citera #
Jag har efterfrågat information från Trafiksäkerhetsverket angående angående ”hemlighetsmakeriet” med felaktiga svar på kunskapsprovet. De stödjer sig på SFS 2022:1013 och Svensk författningssamling Lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) Utfärdad den 22 juni 2022. Vilken avser vad som gäller för Högskoleprovet.

17 kap. Sekretess till skydd främst för myndigheters verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn

Finansinspektionens utredningar av vissa överträdelser

3 c § Sekretess gäller för uppgift som ingår i eller utgör underlag för kunskapsprov eller psykologiskt prov under en myndighets överinseende, om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs. Lag (2022:1013).

Syften med Högskoleprovet och Kunskapsprovet skiljer sig med att Högskoleprovet är ett nationellt prov som används i urval till högre studier. Syftet med provet är att det ska förutse studieförmåga.

I Kunskapsprovet ska du visa att du har teoretiska kunskaper så att du kan köra med omdöme i trafiken.

I min mening är det två helt skilda syften och man borde med Kunskapsprovet sätta en prioritet att få provtagaren att förbättra den kunskap som anses nödvändig för att framföra ett fordon enligt gällande regler. Felaktiga provsvar borde därför (i min mening) redovisas och öka kunskapen för provtagaren. Det torde vara mer effektivt än att densamme ska läsa igenom kanske tusen frågor på ”teoretiska provsidor”, eller läsa boken några gånger till.

Jag är själv tidigare utbildare för Transportstyrelsen och har genomgått deras pedagogiska utbildningar. Klart vi försökte få deltagarna att öka sin kunskap på kortast möjliga tid. Vi redovisade felen. Diskuterade bakgrund, syfte och varför ett korrekt svar var det de var. Sedan fick kursdeltagarna naturligtvis vara med i diskussionerna och gick därifrån med ökad kunskap.

Jag är av den uppfattningen att ”någon” har övertolkat SFS 2022:1013 och genom det i många försvårat, försenat och fördyrat provtagningen för många som av någon anledning haft svårigheter att tillgodose sig den information som givits under inlärningen. Vissa har lätt för det och andra svårare. TSV borde göra om och göra rätt i min åsikt.
Nisse 2024-09-13 18:23 ! Citera #
Trafiksäkerhetsverket har inte funnits sedan 1993, så är nog lite sent att fråga dem?
Björn He 2024-09-13 20:17 ! Citera #
När jag gjorde teoriprov så fick man se, efter avslutat prov, i provskärmen (men kanske inte på provprotokollet man får hem) vilka frågor man svarat fel på men man fick däremot inte veta de rätta svarsalternativen. Varför man inte får se rätt svar på felaktigt besvarade frågor är väl för att provfrågorna skall ”arkiveras” till framtida prov och en som skrivit teoriprov skall ju inte kunna fuska genom att sprida rätt svar till andra som skall skriva provet.

Jag är nyfiken på hur fuskare lyckas få tillgång till facit med rätt svar som rabblas upp av en röst i någon sorts bandspelare som är trådlöst ansluten till örsnäckor.
Någon gång innan sommarn lyckades Trafikverket i Göteborg tror jag avslöja en c:a 20-30-årig kille för fusk på teoriprov och killen dömdes antagligen till dyra böter för fusket. Provförrättaren märkte inte direkt att killen stoppade ett par örsnäckor i öronen men däremot märktes det att killen betedde sig ovanligt konstigt - genom att bara klicka direkt på ett av svarsalternativen till varje provfråga så fort frågan visades i skärmen, utan någon som helst läsning av frågan; att han inte läste en fråga innan han klickade på ett av svarsalternativen berodde tydligen på att han hörde någon inre röst som rabblade upp alla rätta svar - genom örsnäckan förstås.
Trafikverkets personal beslutade, efter att ha noterat killens misstänksamma konstiga beteende, att ingripa, genom att avbryta hans prov och säja åt honom att gå med dem ut från teoriprovslokalen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 16:14
1
I dag 15:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov