Start > Körkortsforum > Ändringar i lagen

Ändringar i lagen

Bianca L 2019-01-21 14:35 ! Citera #
Jimmy 2019-01-17
Hej. Jag har 4 frågor som jag skulle vilja att ni svarar på.

1. Vad var roligast under er körkortsutbildning?

2. Varför vill du ta körkort?

3. Är der något i körkortslagen som ni vill ändra på?

4. På Vilken körskola tog du ditt körkort?
1. Tyckte inget var särskilt roligt haha

2. Skulle börja jobba, ville kunna köra mig själv till jobbet. Men även för att det behövs här i livet:)

3. Verkligen inte höja åldern, tycker det är perfekt så som det är. I vissa länder kan man ta det när man är 15, 16 och DÅ kan jag tycka man är för ung. Om man inte är mogen när man är 18 komma man inte vara det heller när man är 20.

4. Falkenbergs körskola
Gäst 2019-01-21 15:44 ! Citera #
Bianca L 2019-01-21
1. Tyckte inget var särskilt roligt haha

2. Skulle börja jobba, ville kunna köra mig själv till jobbet. Men även för att det behövs här i livet:)

3. Verkligen inte höja åldern, tycker det är perfekt så som det är. I vissa länder kan man ta det när man är 15, 16 och DÅ kan jag tycka man är för ung. Om man inte är mogen när man är 18 komma man inte vara det heller när man är 20.

4. Falkenbergs körskola
Jag tycker att du har så otroligt fel när det kommer till punkt 3..
Man utvecklas jätte mycket rent mentalt just mellan 18-20 år.
Skolan är slut och man har börja jobbat, man börjar tänka mer som en vuxen, och därmed börjar se riskerna på ett annat sett.

När man är 18 i Sverige så anses man rent lagligt att man är myndig, man får rösta och gå på vissa krogar, man får även åka på kryssningar och köpa starksprit helt fritt. Men man är inte tillräckligt vuxen för att köpa samma starksprit på systembolaget eller ens bli insläppt på vissa krogar... Så därför tycker jag att 20 borde vara en rimlig ålder.
Jimmy 2019-01-21 16:46 ! Citera #
Gäst 2019-01-21
Ja vet inte riktigt vad jag menade med att man ska genomgå ett test, men tänkte mera på att man ska kunna ha ett test INNAN man skriver in sig på körskolan, för har man kommit så pass långt i sin utbildning att man ska ha en uppkörning så har man ju visat att man KAN klara av att köra och manövrera en bil. Kanske något slags test som Transportstyrelsen kan ha när man söker efter övningskörningstillstånd...Asså det är lite klurigt att ta fram ett sånt test, just med tanke på vad jag skrev i första inlägget där alla mognar olika fort och i olika stadier...

Vad jag menar där är att dom invandrare som kommer hit och byter sina utländska körkort till ett svenskt borde få genomgå en körkortsutbildning så att dom blir vana och förstår hur vi kör här i Sverige, för jag har pratat med flera utländska människor som går i min klass, och alla har sagt att dom bara behövde söka efter ett svenskt körkort utan att göra någon sorts uppkörning eller prov överhuvudtaget för att sedan få köra ”lagligt” på våra vägar. Men att dom själva upplevde att det var nått dom gärna hade gjort eftersom deras körsätt och kultur är helt olika den som vi har...
Ok då är jag med något behöver kanske göras där
Jimmy 2019-01-21 20:25 ! Citera #
Donnan 2019-01-21
20 år.

Då man har lite mer mognad....2år kan göra skillnad.

Sedan så pluggar många under längre tid.

Ev lösa det med längre prövotid på unga 18åringar med körkort.....då de hinner växa ikapp med sitt körkort.

Dvs unga har inte samma konsekvensränk som äldre har vilket är i sig rätt naturligt då dem sakerna kommer med livserfarenheten....det kommer man ihåg själv...man var mer odödlig....tänkte inte på sikt vad man gör än mot när man är äldre.

Självklart så bör äldre förare ex 75 börja kolla sin syn o hälsa regelbundet mm och att man är lämplig som förare.....

Men min syn på saken.
Ja jag håller med dig i det du skriver, intressant

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo