Start > Körkortsforum > Ändringar i lagen

Ändringar i lagen

Jimmy 2019-01-17 23:09 ! Citera #
Hej. Jag har 4 frågor som jag skulle vilja att ni svarar på.

1. Vad var roligast under er körkortsutbildning?

2. Varför vill du ta körkort?

3. Är der något i körkortslagen som ni vill ändra på?

4. På Vilken körskola tog du ditt körkort?
Micke 2019-01-18 12:19 ! Citera #
Jimmy 2019-01-17
Hej. Jag har 4 frågor som jag skulle vilja att ni svarar på.

1. Vad var roligast under er körkortsutbildning?

2. Varför vill du ta körkort?

3. Är der något i körkortslagen som ni vill ändra på?

4. På Vilken körskola tog du ditt körkort?
1. Det roligaste momentet var helt klart halkbanan

2. Jag behöver körkort då jag bor ute på landet, och här går det bara 2 bussar om dagen, så mitt arbete skulle bli lidande om jag ej hade körkort.

3. Ja, höja åldern på körkortstagandet, skulle vilja höja från 18 år till minimum 20 år, gärna 22 år då det framgår rätt tydligt att alla inte är tillräckligt mogna att ta ett körkort när dom är 18 år.

4. Jag tog mitt körkort på en körskola i Katrineholm
Jimmy 2019-01-18 16:11 ! Citera #
Micke 2019-01-18
1. Det roligaste momentet var helt klart halkbanan

2. Jag behöver körkort då jag bor ute på landet, och här går det bara 2 bussar om dagen, så mitt arbete skulle bli lidande om jag ej hade körkort.

3. Ja, höja åldern på körkortstagandet, skulle vilja höja från 18 år till minimum 20 år, gärna 22 år då det framgår rätt tydligt att alla inte är tillräckligt mogna att ta ett körkort när dom är 18 år.

4. Jag tog mitt körkort på en körskola i Katrineholm
Tack för infon! Intressant det där med åldern, jag är beredd att hålla med dig där.
Jimmy 2019-01-20 19:13 ! Citera #
Jimmy 2019-01-17
Hej. Jag har 4 frågor som jag skulle vilja att ni svarar på.

1. Vad var roligast under er körkortsutbildning?

2. Varför vill du ta körkort?

3. Är der något i körkortslagen som ni vill ändra på?

4. På Vilken körskola tog du ditt körkort?
Ingen annan som har något att komma med?
Donnan 2019-01-20 21:27 ! Citera #
Mina svar då.....

1. När man kommit en bit in i körningen och variera sig...dvs utmaning i situationer mm, fått in rutinen...och såklart halkan...körde den på Gillinge.

2. för mig solklart......En Frihet.vilket är vört hlevettes mkt för mig....och har bil nu...japp körkortet med.

3. Höj åldern... 18 räcker inte omognad där...samt pröva de som kommer till Sverige, de har en annan körkultur och är aggresiva i sitt körsätt...samt skiter i hur de kör och orsakar incidenter... (känsligt tema eller)....

4. Alviks Trafikskola.....
Gäst 2019-01-20 22:45 ! Citera #
Jimmy 2019-01-17
Hej. Jag har 4 frågor som jag skulle vilja att ni svarar på.

1. Vad var roligast under er körkortsutbildning?

2. Varför vill du ta körkort?

3. Är der något i körkortslagen som ni vill ändra på?

4. På Vilken körskola tog du ditt körkort?
Här kommer även mina svar :D

1. Det roligaste under körkortsutbildningen var alla mina körlektioner med min körlärare,
han var helt underbar och vi satt bara och skrattade och hade jätte roligt, men han fick mig att samtidigt fatta allvaret med att att köra bil och se farorna som finns i trafiken. Sedan var ju höjdpunkten även för mig halkbanan som gjorde på Ytongbanan i Kumla.

2. Det var både att känna frihet och slippa vänta på bussar/tåg som aldrig kom när det var -15 ute :)
Men sedan så krävde det jobbet som jag ville ha att man skulle ha körkort.

3. Samma som övriga, höj åldersgränsen, vet dock inte om man kan sätta en viss åldersgräns då alla mognar olika fort.
Så det bästa vore väl om alla fick genomgå något sorts test, för att visa att dom är tillräckligt mogna för att ha körkort.
Sedan håller jag med om att man ska kolla dom som kommer hit, göra en hårdare koll..

4. Krekolas i Eskilstuna
Jimmy 2019-01-20 23:35 ! Citera #
Donnan 2019-01-20
Mina svar då.....

1. När man kommit en bit in i körningen och variera sig...dvs utmaning i situationer mm, fått in rutinen...och såklart halkan...körde den på Gillinge.

2. för mig solklart......En Frihet.vilket är vört hlevettes mkt för mig....och har bil nu...japp körkortet med.

3. Höj åldern... 18 räcker inte omognad där...samt pröva de som kommer till Sverige, de har en annan körkultur och är aggresiva i sitt körsätt...samt skiter i hur de kör och orsakar incidenter... (känsligt tema eller)....

4. Alviks Trafikskola.....
Japp jag håller med dig det är verkligen en frihet med körkort och alla pengarna man har lagt på det har ju verkligen varit värt allt, intressant med fråga 3 du tycker också man ska höja åldern, villken ålder tror du skulle vara bättre? Kan man sätta en högre ålder generellt sätt? Och hur skulle det påverka ungdomarna som börjar jobba efter skolan där körkortet är ett krav.
Jimmy 2019-01-20 23:49 ! Citera #
Gäst 2019-01-20
Här kommer även mina svar :D

1. Det roligaste under körkortsutbildningen var alla mina körlektioner med min körlärare,
han var helt underbar och vi satt bara och skrattade och hade jätte roligt, men han fick mig att samtidigt fatta allvaret med att att köra bil och se farorna som finns i trafiken. Sedan var ju höjdpunkten även för mig halkbanan som gjorde på Ytongbanan i Kumla.

2. Det var både att känna frihet och slippa vänta på bussar/tåg som aldrig kom när det var -15 ute :)
Men sedan så krävde det jobbet som jag ville ha att man skulle ha körkort.

3. Samma som övriga, höj åldersgränsen, vet dock inte om man kan sätta en viss åldersgräns då alla mognar olika fort.
Så det bästa vore väl om alla fick genomgå något sorts test, för att visa att dom är tillräckligt mogna för att ha körkort.
Sedan håller jag med om att man ska kolla dom som kommer hit, göra en hårdare koll..

4. Krekolas i Eskilstuna
Att ha en bra körlärare är ibland a och o, jag hade tyvär inte en bra körlärare och därför så blev inte min utbildning som jag hade hoppats, men jag tog valet att byta körlärare som också var jätte bra, sen var det inga problem, allt gick som på 4 hjul. Fråga nr 3 är hyper intressant här märker jag du skev att man skulle kunna genomgå ett test, det gör man ju redan kan man säga, genom att man har sitt körprov, men något test innan utbildningen hade kanske vatit någothur menar du med att man ska kolla dom som kommer hit?
Gäst 2019-01-21 12:21 ! Citera #
Jimmy 2019-01-20
Att ha en bra körlärare är ibland a och o, jag hade tyvär inte en bra körlärare och därför så blev inte min utbildning som jag hade hoppats, men jag tog valet att byta körlärare som också var jätte bra, sen var det inga problem, allt gick som på 4 hjul. Fråga nr 3 är hyper intressant här märker jag du skev att man skulle kunna genomgå ett test, det gör man ju redan kan man säga, genom att man har sitt körprov, men något test innan utbildningen hade kanske vatit någothur menar du med att man ska kolla dom som kommer hit?
Ja vet inte riktigt vad jag menade med att man ska genomgå ett test, men tänkte mera på att man ska kunna ha ett test INNAN man skriver in sig på körskolan, för har man kommit så pass långt i sin utbildning att man ska ha en uppkörning så har man ju visat att man KAN klara av att köra och manövrera en bil. Kanske något slags test som Transportstyrelsen kan ha när man söker efter övningskörningstillstånd...Asså det är lite klurigt att ta fram ett sånt test, just med tanke på vad jag skrev i första inlägget där alla mognar olika fort och i olika stadier...

Vad jag menar där är att dom invandrare som kommer hit och byter sina utländska körkort till ett svenskt borde få genomgå en körkortsutbildning så att dom blir vana och förstår hur vi kör här i Sverige, för jag har pratat med flera utländska människor som går i min klass, och alla har sagt att dom bara behövde söka efter ett svenskt körkort utan att göra någon sorts uppkörning eller prov överhuvudtaget för att sedan få köra ”lagligt” på våra vägar. Men att dom själva upplevde att det var nått dom gärna hade gjort eftersom deras körsätt och kultur är helt olika den som vi har...
Donnan 2019-01-21 14:29 ! Citera #
Jimmy 2019-01-20
Japp jag håller med dig det är verkligen en frihet med körkort och alla pengarna man har lagt på det har ju verkligen varit värt allt, intressant med fråga 3 du tycker också man ska höja åldern, villken ålder tror du skulle vara bättre? Kan man sätta en högre ålder generellt sätt? Och hur skulle det påverka ungdomarna som börjar jobba efter skolan där körkortet är ett krav.
20 år.

Då man har lite mer mognad....2år kan göra skillnad.

Sedan så pluggar många under längre tid.

Ev lösa det med längre prövotid på unga 18åringar med körkort.....då de hinner växa ikapp med sitt körkort.

Dvs unga har inte samma konsekvensränk som äldre har vilket är i sig rätt naturligt då dem sakerna kommer med livserfarenheten....det kommer man ihåg själv...man var mer odödlig....tänkte inte på sikt vad man gör än mot när man är äldre.

Självklart så bör äldre förare ex 75 börja kolla sin syn o hälsa regelbundet mm och att man är lämplig som förare.....

Men min syn på saken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo