Start > Körkortsforum > Påfart motorväg lastbilar

Påfart motorväg lastbilar

Gäst 2019-03-11 17:44 ! Citera #
Gäst 2019-02-07
Lastbilar kan inte ens köra i 100.. fartspärr på 90.
Jo om dom inte är svenska(vissa svenska är ospärrade med) bästa är schenker lastbilar spärrade på 83 i alla fall dom flesta som rullar i Örebro med omnejd
Björn He 2021-06-16 21:55 ! Citera #
Kalle 2019-01-17
Påfarten är 80 km/h och lastbilarna kör 100 igenom där ändå.. så upp i 100 är inte att rekommendera. Förvisso hinner dom ju då förbi mig och jag kan rulla ut efter dem.
Ska höra med min lärare.
Kalle, det bästa sättet att anpassa sin körning bedömer jag är att hålla så god uppsikt som möjligt, vid infart på motorvägen, över trafik som redan färdas på motorvägen, och så fort du uppmärksammar att någon lastbil närmar sig körfältet närmast påfartsfältet så skall du anpassa din hastighet genom att helst, om nödvändigt, sänka hastigheten för att därigenom ge lastbilen eller lastbilarna möjlighet att köra om dig och sedan lämna körfältet för inkommande trafik när du är bakom lastbilen eller lastbilarna, hellre det än att hamna alldeles bredvid en lastbil vid infart på motorvägen eller att försöka köra om någon lastbil i körfältet för inkommande trafik innan körfältets slut; såvitt jag vet så är det inte tillåtet att använda körfält för inkommande trafik för att köra om till höger och för den delen heller inte tillåtet att köra fortare än 80 om nu 80 km/tim är högsta tillåtna hastigheten.

Å andra sidan bryter långtradarchaufförerna själva mot lagen när de som du påstår kör i hundra km/tim, för enligt svensk lag får ju en långtradare inte åka i högre hastighet än 80 km/tim, eller 90 km/tim på motorväg och motortrafikled utan släp- och påhängsvagn, om inte lägre hastighet gäller; enligt internationell lag får såvitt jag vet tunga lastbilar heller inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 90 km/tim (och tunga bussar får likaså inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 100 km/tim).
Jonas 2021-06-25 04:31 ! Citera #
Två av mina lärare (på trafikskolan) hävdade att just påfart på motorväg är det enda tillfället när det är tillåtet att överskrida gällande hastighetsgräns (men att man givetvis måste sakta ner igen så fort man kommit in på vägen). Anledningen skulle vara att det i vissa tillfällen annars skulle kunna vara omöjligt att komma på vägen (och att bli stående på påfarten är av flera skäl livsfarligt, dels kan du lätt bli påkörd bakifrån och dels blir det ännu svårare att komma in på vägen om du startar från stillastående, med risk för olyckor).

Har dock inte hittat något i teoriböckerna som stödjer deras påstående, så vet inte om det verkligen stämmer (även om det låter rimligt). Sedan jag fick körkortet har jag inte heller hamnat i någon situation som skulle krävt det.
Björn He 2021-06-25 22:33 ! Citera #
Jonas 2021-06-25
Två av mina lärare (på trafikskolan) hävdade att just påfart på motorväg är det enda tillfället när det är tillåtet att överskrida gällande hastighetsgräns (men att man givetvis måste sakta ner igen så fort man kommit in på vägen). Anledningen skulle vara att det i vissa tillfällen annars skulle kunna vara omöjligt att komma på vägen (och att bli stående på påfarten är av flera skäl livsfarligt, dels kan du lätt bli påkörd bakifrån och dels blir det ännu svårare att komma in på vägen om du startar från stillastående, med risk för olyckor).

Har dock inte hittat något i teoriböckerna som stödjer deras påstående, så vet inte om det verkligen stämmer (även om det låter rimligt). Sedan jag fick körkortet har jag inte heller hamnat i någon situation som skulle krävt det.
Jag håller EJ med! Såvitt jag vet så är det inte tillåtet överhuvudtaget att köra i högre hastighet än den högsta tillåtna. Om man råkar hamna bredvid något annat fordon vid infart på motorväg så får man naturligtvis inte försöka köra om i körfältet för inkommande trafik, utan då måste man se till att sakta ned för att låta bilen bredvid hinna köra om, och SEDAN placera sig BAKOM fordonet! Att överskrida hastighetsbegränsningen är EJ att rekommendera, eftersom det garanterat ger kuggad uppkörning!
Björn He 2021-06-27 20:49 ! Citera #
När jag övningskörde med pappan kort före körkortsprovet så körde jag ibland fortare än 70 km/tim på dubbelfältiga 70-sträckor, för att kunna köra om fordon i högra körfältet, men jag tvingades inse att inte det är okej när jag var på riskettan på Ringens bilskola. Jag berättade att jag körde fortare än 70 när jag skulle köra om andra fordon och fick då ett påtalande av riskutbildningsläraren att det ALDRIG är okej att köra i högre hastighet än högsta tillåtna. Jag trodde av misstag att inte hastighetsbegränsningen gäller vid omkörning, men när jag frågade körläraren på riskettan ”Men är det inte fri hastighet vid omkörning?” så svarade han ”Nej, det är det inte. Det spelar ingen roll vilket körfält du kör i, för den högsta tillåtna hastigheten gäller ÄVEN när du kör i omkörningsfältet.”.

Orsaken till att jag trodde det är fri hastighet vid omkörning var tydligen att de flesta andra fordonsförare brukar köra fortare än högsta tillåtna hastigheten för att köra om långsammare fordon, och jag som hade viss tendens att göra som andra trafikanter gör trodde ju då att det är tillåtet men det är det ju tydligen inte. Men så andra sidan körde jag aldrig om under körproven, även om jag fick köra en motorvägssträcka under första försöket men om jag minns rätt så körde jag då HELA TIDEN i högra körfältet.
Lastbilstjejen 2021-06-28 09:59 ! Citera #
Gäst 2019-02-07
Lastbilar kan inte ens köra i 100.. fartspärr på 90.
I dom bästa världar så finns det fartspärr på alla lastbilar, men det är lååångt ifrån verkligheten.
Många lastbilar som jag har kört kommer upp i 100 km/h på motorväg, fast det står att det ska finnas en spärr vid 90 km/h.
Och väldigt många utländska lastbilar som finns på våra vägar har inte någon spärr överhuvudtaget...
Björn He 2021-07-01 12:28 ! Citera #
Lastbilstjejen 2021-06-28
I dom bästa världar så finns det fartspärr på alla lastbilar, men det är lååångt ifrån verkligheten.
Många lastbilar som jag har kört kommer upp i 100 km/h på motorväg, fast det står att det ska finnas en spärr vid 90 km/h.
Och väldigt många utländska lastbilar som finns på våra vägar har inte någon spärr överhuvudtaget...
Men enligt svensk lag så får ju en tung lastbil EJ framföras i högre hastighet än 90 km/tim på motorväg och motortrafikled eller 80 km/tim på annan väg, eller med en släpvagn, en påhängsvagn eller en dolly med påhängsvagn oavsett vilken typ av väg. Såvitt jag vet så får en lastbil med högre totalvikt än 3 och ½ ton EJ HELLER vara konstruerad för att gå i högre hastighet än 90 km/tim enligt internationell lag, och likaså en buss med högre totalvikt än 3 och ½ ton ej för högre hastighet än 100 km/tim.
Björn He 2021-07-18 20:30 ! Citera #
Lastbilstjejen 2021-06-28
I dom bästa världar så finns det fartspärr på alla lastbilar, men det är lååångt ifrån verkligheten.
Många lastbilar som jag har kört kommer upp i 100 km/h på motorväg, fast det står att det ska finnas en spärr vid 90 km/h.
Och väldigt många utländska lastbilar som finns på våra vägar har inte någon spärr överhuvudtaget...
Lastbilstjejen, när jag körde på några motorvägar med högsta tillåtna hastigheten 90 km/tim så märkte jag att jag körde ungefär lika fort som de flesta lastbilar med släpvagn/påhängsvagn när jag själv höll 90 km/tim, alltså körde väl de flesta långtradarförare 90 km/tim och alltså för fort - eftersom det är förbjudet enligt lag att framföra ett fordon med en släpvagn, en påhängsvagn eller en dolly med påkopplad påhängsvagn i högre hastighet än 80 km/tim. Brukar de flesta långtradarförare köra i högre hastighet än högsta tillåtna 80 km/tim p.g.a. stress i körschemat eller vad?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 17:01
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo