Start > Körkortsforum > Påfart motorväg lastbilar

Påfart motorväg lastbilar

Kalle 2019-01-17 05:55 ! Citera #
Hej! Igår vid påfart på motorväg (uppkörning imorgon) var det megatrafik med personbilar och lastbilar. En lastbil kom till vänster om mig vid påfart, anpassade farten och gled ut efter. Sen bytte jag till vänsterfil pga längre fram kom två lastbilar.
Och nu försöker jag mentalt förbereda mig för nya situationer - om det kommer två lastbilar till vänster om mig vid påfarten - anpassa farten och vänta in båda två?
Kan köra om dem sen i vänsterfil. Eller tvinga mig ut mellan dem? Tänker det tar för lång tid att vänta in båda två och jag måste ta luckan mellan dem
Enna 2019-01-17 10:31 ! Citera #
Tvinga dig ut mellan dem är bäst.
Gäst3 2019-01-17 14:22 ! Citera #
Att tvinga sig emellan två lastbilar är ingen bra idé, och det är rent ut av livsfarligt!!
Vet du vad en lastbil väger? Och att då utsätta både dig själv och dom för fara är rena trafikfaran...
Gör du så på en uppkörning så lär du kuggas!!!

Det du kan göra är att öka farten tidigare på påfarten, eftersom en lastbil kör max 90 km/h på motorväg och du kan köra i hundra, så ska du ligga så nära 100 km/h så tidigt som möjligt på påfarten, då hinner du med god marginal att hamna före bägge lastbilarna innan du svänger in på motorvägen..

Skulle du inte göra det så är det bättre att försöka se vad som kommer bakom den sista lastbilen, är det tomt bakom den så kan du sakta ner och låta bägge lastbilarna passera innan du svänger in på motorvägen, för precis som skrev själv så kan du ju passera dom senare i vänsterfilen ändå..
Kalle 2019-01-17 15:44 ! Citera #
Påfarten är 80 km/h och lastbilarna kör 100 igenom där ändå.. så upp i 100 är inte att rekommendera. Förvisso hinner dom ju då förbi mig och jag kan rulla ut efter dem.
Ska höra med min lärare.
Gäst3 2019-01-17 18:06 ! Citera #
Kalle 2019-01-17
Påfarten är 80 km/h och lastbilarna kör 100 igenom där ändå.. så upp i 100 är inte att rekommendera. Förvisso hinner dom ju då förbi mig och jag kan rulla ut efter dem.
Ska höra med min lärare.
Okej, ja det är ju lite olika farter som gäller vid olika påfarter, här där jag bor så är det 100 km/h även på påfarten.
Men om det är 80 km/h där du kör så hinner ju lastbilarna förbi precis som du säger, så då behöver du inte utföra en så pass farlig manöver som att tränga dig in emellan lastbilarna. Sedan beror det ju på hur stor luckan är mellan dom bägge, det skrev du aldrig ut. Sånt måste du också skriva ner för att man ska få en helt klar bild över hur det ser ut..
Kalle 2019-01-17 20:28 ! Citera #
Nä sa ju inte det. Helt klart flera olika faktorer som spelar in agerandet sv situation. Svårt att förutspå. Hoppas jag slipper miljoner lastbilar i körfältet på min uppkörning imorgon... fast samtidigt bra träning.
Gäst 2019-02-06 23:20 ! Citera #
När man kommer på en påfart och ser att man kommer hamna jämsides med en lastbil får man göra en bedömning helt enkelt. Antingen bedömer man att man hinner förbi lastbilen och kan åka ut framför - annars bromsar man in lite och åker ut bakom den helt enkelt. Det gör ingen större skillnad om det är två lastbilar förutom att då är antagligen det bästa att sakta in lite och sedan åka ut efter den sista än att försöka åka ut framför båda.

Att försöka klämma sig mellan två lastbilar om det inte finns en bra lucka, nja det känns som nämnt dumt och är potentiellt farligt. Ta det lugnt och kör om kontrollerat senare.
Gäst 2019-02-07 17:45 ! Citera #
Kalle 2019-01-17
Påfarten är 80 km/h och lastbilarna kör 100 igenom där ändå.. så upp i 100 är inte att rekommendera. Förvisso hinner dom ju då förbi mig och jag kan rulla ut efter dem.
Ska höra med min lärare.
Lastbilar kan inte ens köra i 100.. fartspärr på 90.
Börje Kugg 2019-02-10 09:59 ! Citera #
Kräver situationen det får du gasa på (för att undvika en olycka). Jag kan tänka mig inspektören ger gas om det blir farligt om inte du gör det (eller broms).
Gäst 2019-02-10 21:13 ! Citera #
Börje Kugg 2019-02-10
Kräver situationen det får du gasa på (för att undvika en olycka). Jag kan tänka mig inspektören ger gas om det blir farligt om inte du gör det (eller broms).
Man får inte överskrida hastighetsgränsen... Så det det är nog bäst att bromsa lite och släppa förbi lastbilarna...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov