Påfarten är 80 km/h och lastbilarna kör 100 igenom där ändå.. så upp i 100 är inte att rekommendera. Förvisso hinner dom ju då förbi mig och jag kan rulla ut efter dem.
Ska höra med min lärare.
Kalle, det bästa sättet att anpassa sin körning bedömer jag är att hålla så god uppsikt som möjligt, vid infart på motorvägen, över trafik som redan färdas på motorvägen, och så fort du uppmärksammar att någon lastbil närmar sig körfältet närmast påfartsfältet så skall du anpassa din hastighet genom att helst, om nödvändigt, sänka hastigheten för att därigenom ge lastbilen eller lastbilarna möjlighet att köra om dig och sedan lämna körfältet för inkommande trafik när du är bakom lastbilen eller lastbilarna, hellre det än att hamna alldeles bredvid en lastbil vid infart på motorvägen eller att försöka köra om någon lastbil i körfältet för inkommande trafik innan körfältets slut; såvitt jag vet så är det inte tillåtet att använda körfält för inkommande trafik för att köra om till höger och för den delen heller inte tillåtet att köra fortare än 80 om nu 80 km/tim är högsta tillåtna hastigheten.
Å andra sidan bryter långtradarchaufförerna själva mot lagen när de som du påstår kör i hundra km/tim, för enligt svensk lag får ju en långtradare inte åka i högre hastighet än 80 km/tim, eller 90 km/tim på motorväg och motortrafikled utan släp- och påhängsvagn, om inte lägre hastighet gäller; enligt internationell lag får såvitt jag vet tunga lastbilar heller inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 90 km/tim (och tunga bussar får likaså inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 100 km/tim).