Start > Körkortsforum > Kuggade idag första gången, kä…

Kuggade idag första gången, känns skit :(

Calle 2018-12-13 15:28 ! Citera #
Vet inte var du bor men vi fick grym hjälp av körkontroll!! Googla o du kan läsa om det på deras hemsida!! Lycka tiill och ge inte upp ;)
Jimmy 2018-12-16 09:20 ! Citera #
Gäst 2018-12-12
Hej,
jag kuggade tyvärr idag på min uppkörning och har ingen annan att skylla på än mig själv. Jag fick ingen inspektör som var perfekt, men hon gjorde sitt jobb helt rätt. Jag körde så uselt idag, kanske för bilen jag körde upp i inte var en bil jag var van vid, men ändå. Hatar verkligen denna känslan då alla vänner har tagit körkort på första försök och här sitter man...
Jag vill inte ge upp och därför ber jag er alla i detta forum om hjälp med vad jag ska öva på utifrån mina misstag under körningen. Min handledare har inget mer råd att ge mig. Jag betalar själv för mina lektioner, men det börjar blir tajt med pengar då jag fortfarande går i gymnasiet och ej jobbar heltid.

Här nere finns mina misstag under körningen :

Underkänt: Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla, styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort
Sväng från landsväg

Underkänt: Använda olika sätt att bromsa ett fordon
Din körning har visat brister i hur du bromsar fordonet. Du behöver träna på när och hur du bromsar fordonet så att du kan göra det på ett effektivt och säkert sätt anpassat till olika situationer.
Sväng från landsväg

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Gatukorsning
Cirkulationsplats

Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Körning i tätort
Sväng från landsväg
Underkänt: Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och miljöer.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort

Underkänt: Förutse och identifiera risker
Körning i tätort
Strunta i dina vänner, koncentrera på dig själv i stället, kanske därför du kuggade vem vet
Seb 2018-12-17 16:54 ! Citera #
Kan rekommendera att gå till en körskola. Jag testade två körskolor innan jag hittade en med en handledare som jag kände pushade mig framåt i lärandet. Tog totalt sett 16 dubbellektioner där och klarade uppkörningen på första försöket.
Gäst 2018-12-18 20:03 ! Citera #
Som föregående skrev.

Byt körskola.

Bytte själv....omgående.
Flera faktorer, en av dem var fan att de gjorde privata ärenden på mina körlektioner....:(....samt det drogs på min körlektion.

Den andra...fyfan vilken skillnad på kvaliteten på utbildning och pedagogik på lära ut....gick skitfort sen, och vad kul jag hade.

Alviks Trafikskola rekomendeeas varmt för sem som bor i STHLM på kungsholmen-Bromma etc.

Alla lärare då körde m alla då jag övningskörde, mest med Micke.

Så hett tips.
Funkar det inte så byt, det är dina pengar som spenderas, så se till att spendera dem rätt istället ;)
Gäst (TS) 2019-01-08 15:02 ! Citera #
Gäst 2018-12-13
Tråkigt att du ger upp, men samtidigt så förstår jag dig..
Om jag vore du så hade jag försökt få tillbaka lite pengar från din handledare då den personen inte har lärt ut rätt saker.
Och det är väl ändå det som du har betalat för, att få körlektioner så att du kan klara en uppkörning..

Du kan ju alltid skriva in dig på en trafikskola, och sedan ta körlektioner när du har tid.
Jag klarade uppkörningen idag!! Jag vet att min handledare är kapabel till att lära ut, det var mer att det var jag som glömde bort allt jag lärt mig under uppkörningen. Inspektören som jag först körde det, hon satt och sminkade sig 30% av tiden vi körde, och för mig blev det rätt stelt, men jag skyller givetvis inte på inspektören pga att jag kuggade, det är bara barnsligt att skylla på inspektören. Däremot fick jag en inspektör idag, en man i 50-års åldern, som var väldigt vänlig och social, men även då kände jag mig väldigt nervös. Jag var alldeles nervös innan han sa ”Jag kommer inte att sitta här och leta efter varje minsta fel du gör, jag är här för att se vad du gör rätt och vad som är säkert, kör som du brukar, alla gör misstag lite då och då så det är bara att köra och se mig som en vän som du skjutsar”... Tro mig, det där fick mina skakiga nerver att genast att försvinna.

Dock körde jag på en trottoarkant en millisekund precis innan jag skulle svänga och jag trodde det var kört för mig. Jag suckade högt och blev nervös igen tills han började skratta lite skämtsamt haha. Han måste ha insett hur livrädd jag var för att kugga när jag träffade trottoarkanten med minsta marginal.
Gäst (TS) 2019-01-08 15:04 ! Citera #
Jag läste igenom alla kommentarer på denna tråd, som uppmuntrade mig till att gå på trafikskola och skaffa fler lektioner. Men jag var envis och var rätt säker på att jag kunde köra, så jag bokade upp en till uppkörning direkt haha
Jag är glad över att jag trodde på mig själv och klarade nu på andra försöket.
Gäst (TS) 2019-01-08 15:06 ! Citera #
Protokollet säger oftast inte allt om din förmåga att köra... men den ger en bra överblick :D
Gäst 2019-01-08 16:14 ! Citera #
Gäst (TS) 2019-01-08
Jag klarade uppkörningen idag!! Jag vet att min handledare är kapabel till att lära ut, det var mer att det var jag som glömde bort allt jag lärt mig under uppkörningen. Inspektören som jag först körde det, hon satt och sminkade sig 30% av tiden vi körde, och för mig blev det rätt stelt, men jag skyller givetvis inte på inspektören pga att jag kuggade, det är bara barnsligt att skylla på inspektören. Däremot fick jag en inspektör idag, en man i 50-års åldern, som var väldigt vänlig och social, men även då kände jag mig väldigt nervös. Jag var alldeles nervös innan han sa ”Jag kommer inte att sitta här och leta efter varje minsta fel du gör, jag är här för att se vad du gör rätt och vad som är säkert, kör som du brukar, alla gör misstag lite då och då så det är bara att köra och se mig som en vän som du skjutsar”... Tro mig, det där fick mina skakiga nerver att genast att försvinna.

Dock körde jag på en trottoarkant en millisekund precis innan jag skulle svänga och jag trodde det var kört för mig. Jag suckade högt och blev nervös igen tills han började skratta lite skämtsamt haha. Han måste ha insett hur livrädd jag var för att kugga när jag träffade trottoarkanten med minsta marginal.
GRATTIS!!!! :D :D :D

Hoppas du inte glömmer bort vad du har lärt dig nu då ;)
Kör försiktigt och ta hand om dig, man vill ju väldigt ogärna behöva göra om allt ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov