Start > Körkortsforum > Kuggade idag första gången, kä…

Kuggade idag första gången, känns skit :(

Gäst 2018-12-12 19:07 ! Citera #
Hej,
jag kuggade tyvärr idag på min uppkörning och har ingen annan att skylla på än mig själv. Jag fick ingen inspektör som var perfekt, men hon gjorde sitt jobb helt rätt. Jag körde så uselt idag, kanske för bilen jag körde upp i inte var en bil jag var van vid, men ändå. Hatar verkligen denna känslan då alla vänner har tagit körkort på första försök och här sitter man...
Jag vill inte ge upp och därför ber jag er alla i detta forum om hjälp med vad jag ska öva på utifrån mina misstag under körningen. Min handledare har inget mer råd att ge mig. Jag betalar själv för mina lektioner, men det börjar blir tajt med pengar då jag fortfarande går i gymnasiet och ej jobbar heltid.

Här nere finns mina misstag under körningen :

Underkänt: Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla, styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort
Sväng från landsväg

Underkänt: Använda olika sätt att bromsa ett fordon
Din körning har visat brister i hur du bromsar fordonet. Du behöver träna på när och hur du bromsar fordonet så att du kan göra det på ett effektivt och säkert sätt anpassat till olika situationer.
Sväng från landsväg

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Gatukorsning
Cirkulationsplats

Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Körning i tätort
Sväng från landsväg
Underkänt: Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och miljöer.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort

Underkänt: Förutse och identifiera risker
Körning i tätort
Gäst2 2018-12-12 22:58 ! Citera #
Gäst 2018-12-12
Hej,
jag kuggade tyvärr idag på min uppkörning och har ingen annan att skylla på än mig själv. Jag fick ingen inspektör som var perfekt, men hon gjorde sitt jobb helt rätt. Jag körde så uselt idag, kanske för bilen jag körde upp i inte var en bil jag var van vid, men ändå. Hatar verkligen denna känslan då alla vänner har tagit körkort på första försök och här sitter man...
Jag vill inte ge upp och därför ber jag er alla i detta forum om hjälp med vad jag ska öva på utifrån mina misstag under körningen. Min handledare har inget mer råd att ge mig. Jag betalar själv för mina lektioner, men det börjar blir tajt med pengar då jag fortfarande går i gymnasiet och ej jobbar heltid.

Här nere finns mina misstag under körningen :

Underkänt: Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla, styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort
Sväng från landsväg

Underkänt: Använda olika sätt att bromsa ett fordon
Din körning har visat brister i hur du bromsar fordonet. Du behöver träna på när och hur du bromsar fordonet så att du kan göra det på ett effektivt och säkert sätt anpassat till olika situationer.
Sväng från landsväg

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Gatukorsning
Cirkulationsplats

Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Körning i tätort
Sväng från landsväg
Underkänt: Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och miljöer.
Parkering
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning i tätort

Underkänt: Förutse och identifiera risker
Körning i tätort
Tråkigt att du kuggade...

Men oj... Här fanns det en hel del att jobba på.
Det jag tycker att du borde göra är att ta körlektioner på en trafikskola istället för att förlita dig på din handledare som du nu har, för den personen verkar inte ha kunnat lära ut rätt saker då du i princip har kuggat på alla moment som man kan göra.

Jag vill inte låta bitter eller vara elak, utan jag skriver detta till dig så att du vaknar och får upp ögonen då du skriver själv att ”din handledare inte kan lära dig något mera.”... Och utifrån ditt protokoll att döma så verkar det som om den personen bara har lärt dig att vrida om nyckeln och starta bilen.. Bättre då att lägga dina pengar på en riktig körlektion!

Stort lycka till i fortsättning!
Gäst 2018-12-13 08:01 ! Citera #
Du verkar inte vara redo för uppkörning baserat på detta protokoll. Om din nuvarande körskola inte lär dig tillräckligt bra; byt körskola!
Gäst 2018-12-13 08:17 ! Citera #
Ser mycket cirkulationsplats i protokollet. Du verkar inte alls redo för uppkörning. Du kuggade ju på nästan precis allt.
Gäst 2018-12-13 09:32 ! Citera #
Den här prickar in i statistiken varför många kuggar.

Man har självförtroendet på topp men har bristande kunskap och ät dåligt förberedd.

Så upp i sadeln i sadeln igen.
Beta av alla luckor du har.


Se det så här, du var inte riktigt klar och redo än.
ojdå 2018-12-13 11:07 ! Citera #
Vad menar dem med andra sätt att bromsa fordonet? några exempel hade varit bra.. och man får väl stanna om det kan ske utan risk när man ska svänga vänster in till landsväg?
Gäst (TS) 2018-12-13 11:55 ! Citera #
Jag tror jag ger upp då... har tyvärr inte tid, nu när det är så mycket plugg i skolan :(
Gäst 2018-12-13 12:53 ! Citera #
Gäst 2018-12-13
Du verkar inte vara redo för uppkörning baserat på detta protokoll. Om din nuvarande körskola inte lär dig tillräckligt bra; byt körskola!
Vad jag tolkar av det som trådskaparen skriver så går han inte på någon körskola utan kör privat med egen handledare som inte verkar kunna nått..
Gäst 2018-12-13 12:55 ! Citera #
ojdå 2018-12-13
Vad menar dem med andra sätt att bromsa fordonet? några exempel hade varit bra.. och man får väl stanna om det kan ske utan risk när man ska svänga vänster in till landsväg?
Man kan bromsa med fotbromsen, motorbromsa och använda handbromsen, det sist nämnda ska endast ske vid nödfall. Och det är därför man inte får lära sig det, men dom två vanligaste sätten att bromsa är med fotbromsen eller motorbromsen.
Antar att han inte har motorbromsat tillräckligt ofta/mycket för att bli godkänd.
Gäst 2018-12-13 12:58 ! Citera #
Gäst (TS) 2018-12-13
Jag tror jag ger upp då... har tyvärr inte tid, nu när det är så mycket plugg i skolan :(
Tråkigt att du ger upp, men samtidigt så förstår jag dig..
Om jag vore du så hade jag försökt få tillbaka lite pengar från din handledare då den personen inte har lärt ut rätt saker.
Och det är väl ändå det som du har betalat för, att få körlektioner så att du kan klara en uppkörning..

Du kan ju alltid skriva in dig på en trafikskola, och sedan ta körlektioner när du har tid.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo