Start > Körkortsforum > Väjningsplikt för cyklister?

Väjningsplikt för cyklister?

Gäst 2010-02-27 20:52 ! Citera #
Hej!

Vad gäller för bilister när man korsar olika typer av övergångställen med både gångare och cyklister. Jag blir inte klok på det som står i boken!

Vad är skillnaden på cykelbana o cykelöverfart?

Någon som vet?
MVH
Catrin ”Nellie”
Oscar 2010-03-01 10:08 ! Citera #
En cykelövergång vid ett övergångsställe är markerad med målade fyrkanter nån meter bredvid själva övergångsstället, är de inte markerat har du inte väjningsplikt mot cyklister om dom inte går med cykeln, sen kanske men släpper förbi dom ändå de beror ju på situationen.
Hoppas de hjälpte.
Oscar 2010-03-01 10:11 ! Citera #
Cykelbanan är ju ”vägrenen”, och cykelövergång finns vid övergångsställen.
Gäst 2010-03-06 11:54 ! Citera #
Vad jag vet så finns det inga tydliga definitioner på vad som är just en cykelbana, det ska man tydligen kunna ”se” utav platsen...
jojja 2010-03-08 10:34 ! Citera #
Gäst
Vad jag vet så finns det inga tydliga definitioner på vad som är just en cykelbana, det ska man tydligen kunna ”se” utav platsen...

Låter inte som det Vägverk jag känner, har du nån källa på det?
Gäst 2010-03-08 13:35 ! Citera #
Cykelbana - där man cyklar
Cykelöverfart - där man korsar vägen som cyklist

Som jag förstår det har man som bilist väjningsplikt mot cyklister om man korsar en cykelbana, däremot inte om cyklister cyklar över vid en cykelöverfart.
Stinis 2010-06-23 09:36 ! Citera #
Man har ju alltid väjningsplikt mot cyklister om man korsar en cykelbana. Men varför heter det cykelöverfart om man inte har väjningsplikt mot cyklisterna? Jag vet att man inte har det om man inte svänger, men håller ni inte med om att det låter konstigt? Vad är då cykelöverfarten till för?
Lena 2010-06-24 10:18 ! Citera #
Cykelbana - Cyklister har rätt att cykla över vägen där cykelbanan korsar vägen. Bilisten har väjningsplikt mot cyklisten från alla håll den korsar cykelbanan. (dessutom får bilisten en utfartsregel efter att den har kört över en cykelbana mot en anslutande väg. Det betyder att om du tror att det är högerregel när du kommer från höger in på en anslutande väg så har du inte det om du just passerade en cykelbana eller cykelöverfart.)
Cykelöverfart - Vit markerad överfart för cyklisten - Cyklisten har INTE rätt att cykla över varje gång, utan har väjningsplikt mot bilarna som kommer rakt mot en cykelöverfart. (men om bilen kommer svängande från annan väg mot cykelöverfarten har bilisten väjningsplikt mot cyklisterna på cykelöverfarten)
Det är en konstig benämning då cykelöverfart låter som att man kan cykla över med större rättighet. Farligt anser jag då cyklister ofta inte kan trafikreglerna att dom har väjningsplikt i vissa fall. :o
Cykelpassage - Platser där cyklister passerar en väg kallas ibland cykelpassager - Inga särskilda regler finns där

Genom att både cylkisten och bilisten har skyldigheter ökar säkerheten enligt trafikstyrelsen :? Men hur säkert blir det med all förvirring i trafiken pga alla undantagsregler då??? Reglerna behöver ses över tycker jag, hur ska man komma ihåg alla olika varierande regler??.

Broschyr från transportstyrelsen om regler vid övergångsställen och cykelöverfarter:
publikationswebbutik.vv.se/upload/159/pv10107_cykeloverfarter.pdf

Artikel med lite bilder:
www.kristianstad.se/upload/%C3%96versta%20menyn/Om%20kommunen/Aktuellt/dokument/tidn_krstd_nr6_07/tk_07n6s10.pdf

Mopedförare på cykelbanan har samma rättigheter och skyldigheter som cyklisterna
ChalkyGBG 2014-09-02 07:27 ! Citera #
Trafikregler för dig som cyklar

Att cykla ska vara roligt och enkelt även i trafiken. Här beskriver vi de vanligaste reglerna för cyklister. Om du vill vara säker på att göra rätt när du korsar en väg, ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får då endast korsa vägen om det kan ske utan fara för övrig trafiken.

Väjningsplikt
När du har väjningsplikt innebär det att du som cyklist i god tid ska sänka hastigheten eller stanna. Du får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder.

Cykelöverfart
På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Dessa är markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Gågata eller gångfartsområde
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

Att svänga åt vänster
Ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Då vet andra trafikanter vart du är på väg. Om det är mycket trafik eller om du känner dig osäker, kan du göra ”den stora svängen”. Lägg dig längst till höger och fortsätt rakt fram över den korsande vägen. När det är fritt kan du slutföra vänstersvängen genom att cykla eller leda cykeln över vägen.

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Källa: Trafikstyrelsen - https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor