Start > Körkortsforum > Uppkörning snart, ös ner all i…

Uppkörning snart, ös ner all information och tips ni har :D

Gäst 2018-12-05 18:40 ! Citera #
Jag hoppas att jag inte lät för aggressiv i rubriken, men hade verkligen uppskattat varje, liten smula detalj och tips ni kan ge mig angående uppkörning... det kan vara allt från hur en vän av er upplevde det till hur ni själva gjorde det, vad som är viktigt att tänka på osv osv.. tja.. allting.

Jag kör i en liten stad, som har väldigt många rondeller osv, men inga trafikljus, den har ett par områden med branta backar och även ett fåtal gångfartsområde/broar... jag pratar givetvis om Värnamo.


PS. vilka moment är svårast? d.v.s. det folk/ungdomar som jag kuggar mest på? tack i förhand
Gäst 2018-12-05 18:50 ! Citera #
Undrar även också vilken hastighet man oftast håller vid cirkulationsplatser/rondeller, får kommentarer ibland att jag kör för fort
Börje Kugg 2018-12-05 19:08 ! Citera #
Du ska hålla en hastighet så att du utan problem kan placera dig tydligt i rondellen och hålla placeringen i din fil. Samt t.ex om du ska köra ut, placerar du dig långt till höger. Vidare så är det vanligt att cykelpassager och övergångsställen finns i anslutning till utfarter i rondeller, då ska du inte heller köra för fort.
Börje Kugg 2018-12-05 19:11 ! Citera #
När du kör ut ur en rondell så gäller svängningsregeln, vilket innebär att du ska släppa förbi cyklister på eventuell cykelpassage. Då kan du inte hålla för hög fart!

Om du kör väldigt fort kan det även göra det svårare för andra bilar att uppfatta dig, så det är ytterligare en anledning till att du ska köra med rimlig fart.

Det är svårt att säga exakt vilken hastighet.
LA90 2018-12-05 19:43 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning idag. Tror det viktigaste är att hålla nerverna i schack. Jag kände mig rätt säker inför uppkörningen så jag blev aldrig jättenervös.

De moment som jag fick göra var;

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Backning, Start i lutning, Vändning, Oskyddade trafikanter, Körning i körfält/Körfältsbyte, Gatukorsning, Signalreglerad korsning, Cirkulationsplats, Självständig körning mot mål, Infart/körning på landsväg, Sväng från landsväg
Gäst 2018-12-05 20:21 ! Citera #
LA90 2018-12-05
Jag klarade min uppkörning idag. Tror det viktigaste är att hålla nerverna i schack. Jag kände mig rätt säker inför uppkörningen så jag blev aldrig jättenervös.

De moment som jag fick göra var;

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Backning, Start i lutning, Vändning, Oskyddade trafikanter, Körning i körfält/Körfältsbyte, Gatukorsning, Signalreglerad korsning, Cirkulationsplats, Självständig körning mot mål, Infart/körning på landsväg, Sväng från landsväg
Med vändning menar du då att t.ex. hitta en lämplig väg att vända? Jag har dock aldrig hört talas om signalreglerad korsning.

Start i lutning, är det att exempelvis köra till mitten av uppförsbacken, sätta i parkeringsbromsen och friväxla och sen stänga av motorn för att sedan sätta på och åka iväg igen? Eller är det en sådan kort stund du stannar och behöver endast trycka ner bromspedalen och kopplingen för att stanna och sedan åka iväg?
LA90 2018-12-05 20:41 ! Citera #
Gäst 2018-12-05
Med vändning menar du då att t.ex. hitta en lämplig väg att vända? Jag har dock aldrig hört talas om signalreglerad korsning.

Start i lutning, är det att exempelvis köra till mitten av uppförsbacken, sätta i parkeringsbromsen och friväxla och sen stänga av motorn för att sedan sätta på och åka iväg igen? Eller är det en sådan kort stund du stannar och behöver endast trycka ner bromspedalen och kopplingen för att stanna och sedan åka iväg?
Vid vändningen fick jag stanna till inne på ett villaområde och blev ombedd att vända med hjälp av korsningen framför oss. Körde fram och backade in på en gata och körde sedan vidare mot det hållet jag kom ifrån.

Signalreglerad korsning är precis som det låter. Trafikljus.

Dom flesta momenten görs flygande utan att du ens tänker på att du gör dom. Som start i lutning fick jag nog med när jag stog vid något rödljus och det va en lutning. Tänkte inte ens på det.
M. 2018-12-05 21:06 ! Citera #
Gäst 2018-12-05
Jag hoppas att jag inte lät för aggressiv i rubriken, men hade verkligen uppskattat varje, liten smula detalj och tips ni kan ge mig angående uppkörning... det kan vara allt från hur en vän av er upplevde det till hur ni själva gjorde det, vad som är viktigt att tänka på osv osv.. tja.. allting.

Jag kör i en liten stad, som har väldigt många rondeller osv, men inga trafikljus, den har ett par områden med branta backar och även ett fåtal gångfartsområde/broar... jag pratar givetvis om Värnamo.


PS. vilka moment är svårast? d.v.s. det folk/ungdomar som jag kuggar mest på? tack i förhand
Hej!
Jag körde upp i somras i en annan mindre stad och blev godkänd direkt. Då fick jag tipset av min körlärare innan att man ska lägga sig 5km under hastighetsbegränsningen, då hinner man upptäcka i tid om man börjar krypa uppåt 5km i timmen över rådande hastighetsbestämmelse och hinner reagera i tid för att inte köra för fort. Så det är väl ett tips, samt ha koll i speglarna och på trafiken runt omkring dig.
Ta det lugnt, uppköraren vet att du med största sannolikhet är nervös, så stressa inte utan kör så att du känner dig säker.

Själv var jag mest nervös över att jag skulle behöva fickparkera i brant uppförsbacke, så tvingade min körlärare att ägna en lektion åt att träna det innan, fast han sa att det typ aldrig kommer på en uppkörning, och tyckte det var slöseri med tid, men jag behövde det för att känna mig säker.
Jag fick visserligen fickparkera, men inte i nån brant uppförsbacke, men det var en onödigt liten lucka han ville jag skulle parkera i (jag fick alltså inte hitta en själv, utan han sa där framme kommer det en lucka du kan parkera i), men han bad om ursäkt för det efteråt när jag lyckats tråckla mig in i det lilla utrymmet.
Och en vändning gjorde jag i ett industriområde och då sa han typ ”hitta lämpligt ställe att vända på och välj själv på vilket sätt som lämpar sig bäst” och jag valde en saxvändning.
Såg att du även frågade om start i lutning, och jag behövde inte stanna extra och starta i lutning, utan det var i körningen när vi närmade oss korsning/rondell och jag fick stanna för att släppa fram andra bilister innan jag kunde åka vidare.
På väg tillbaka så frågade han om jag hittade tillbaka, och jag sa att jag trodde det, då sa han bara bra då får du köra själv till utgångspunkten. och väl framme så var det grattis direkt.

jag vet faktiskt inte vad folk/ungdomar kuggar på mest, men gissar på bristande fordonskontroll..

Jag visste inte ens att det fanns så många smågator i min stad när jag körde upp... så många sa till mig innan att de kört massor av landsväg, Vilket också kändes som det som de på trafikskolan mest tjatade om, men jag hann knappt ut på landsvägen innan jag skulle svänga av igen. var i stort sett bara stadskörning på min uppkörning.

Så största rådet är, ta det lugnt, andas och blir du osäker på en instruktion fråga igen.

Lycka till
AC 2018-12-05 23:08 ! Citera #
Jag fick körkortet för nån månad sen. Fick köra ut från stan genom några rondeller, sen liten landsväg och tillbaka på större landsväg (100-väg).
Sen in i stan, fick i uppgift att backa in i valfri parkeringsruta och sen köra tillbaka till trafikverket.
Uppkörningen var så mycket lättare än jag hade tänkt mig. Det var verkligen bara att visa att man kan köra och hålla god uppsikt på omgivningen. Inga onödigt svåra tester.

Jag var galet nervös. Sov inte på 2 nätter innan. Tänkte att nervositeten skulle förstöra allt men precis som många andra säger så släpper det när man får börja köra.

Tips att ha koll på säkerhetsgenomgång. ALLA förarprov börjar med det och det är lätt att träna in. Sätter du det fint får du en bra start. Lycka till!!
joey 2018-12-06 14:31 ! Citera #
Vid rondeller så brukar man oftast bromsa in lätt så att bakomvarande är beredda på det samt att man får en bra överblick angånde situationen i rondellen. Finnsingentrafik så lägger du in 2an och kör till utfarten. När du passerat näst sista utfarten (aaltså den innan du kör ut) så sätter du på blinkers och kör ut.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor