Jag hoppas att jag inte lät för aggressiv i rubriken, men hade verkligen uppskattat varje, liten smula detalj och tips ni kan ge mig angående uppkörning... det kan vara allt från hur en vän av er upplevde det till hur ni själva gjorde det, vad som är viktigt att tänka på osv osv.. tja.. allting.
Jag kör i en liten stad, som har väldigt många rondeller osv, men inga trafikljus, den har ett par områden med branta backar och även ett fåtal gångfartsområde/broar... jag pratar givetvis om Värnamo.
PS. vilka moment är svårast? d.v.s. det folk/ungdomar som jag kuggar mest på? tack i förhand
Hej!
Jag körde upp i somras i en annan mindre stad och blev godkänd direkt. Då fick jag tipset av min körlärare innan att man ska lägga sig 5km under hastighetsbegränsningen, då hinner man upptäcka i tid om man börjar krypa uppåt 5km i timmen över rådande hastighetsbestämmelse och hinner reagera i tid för att inte köra för fort. Så det är väl ett tips, samt ha koll i speglarna och på trafiken runt omkring dig.
Ta det lugnt, uppköraren vet att du med största sannolikhet är nervös, så stressa inte utan kör så att du känner dig säker.
Själv var jag mest nervös över att jag skulle behöva fickparkera i brant uppförsbacke, så tvingade min körlärare att ägna en lektion åt att träna det innan, fast han sa att det typ aldrig kommer på en uppkörning, och tyckte det var slöseri med tid, men jag behövde det för att känna mig säker.
Jag fick visserligen fickparkera, men inte i nån brant uppförsbacke, men det var en onödigt liten lucka han ville jag skulle parkera i (jag fick alltså inte hitta en själv, utan han sa där framme kommer det en lucka du kan parkera i), men han bad om ursäkt för det efteråt när jag lyckats tråckla mig in i det lilla utrymmet.
Och en vändning gjorde jag i ett industriområde och då sa han typ ”hitta lämpligt ställe att vända på och välj själv på vilket sätt som lämpar sig bäst” och jag valde en saxvändning.
Såg att du även frågade om start i lutning, och jag behövde inte stanna extra och starta i lutning, utan det var i körningen när vi närmade oss korsning/rondell och jag fick stanna för att släppa fram andra bilister innan jag kunde åka vidare.
På väg tillbaka så frågade han om jag hittade tillbaka, och jag sa att jag trodde det, då sa han bara bra då får du köra själv till utgångspunkten. och väl framme så var det grattis direkt.
jag vet faktiskt inte vad folk/ungdomar kuggar på mest, men gissar på bristande fordonskontroll..
Jag visste inte ens att det fanns så många smågator i min stad när jag körde upp... så många sa till mig innan att de kört massor av landsväg, Vilket också kändes som det som de på trafikskolan mest tjatade om, men jag hann knappt ut på landsvägen innan jag skulle svänga av igen. var i stort sett bara stadskörning på min uppkörning.
Så största rådet är, ta det lugnt, andas och blir du osäker på en instruktion fråga igen.
Lycka till