Start > Körkortsforum > Körde mot rött

Körde mot rött

Gäst 2021-01-20 17:32 ! Citera #
Gäst 2018-12-09
Hur ska en dashcam se hur DU kör, den registrerar ju inte din hastighet, bara hastigheten som den själv sitter i ;)
Och tydligen vet inte alla att regelverket säger att man blir av med körkortet om man kör mot rött eftersom det är många som frågar vad händer... Visste dom det så hade dom inte frågat, och nu pratar jag inte enbart om denna tråd, finns andra trådar som frågar samma sak om vad som kan hända om man kör mot rött...
Dessa människor ska ha körkort, och vet inte om dessa regler eller vad dom säger. Det är skrämmande!
Oj vad duktig du är. Känns det bra nu.
Humurur 2021-01-20 17:35 ! Citera #
Har dom fotat så bör konsekvensen vara att du troligtvis blir av med körkortet. Men att någon gör det känns ändå relativt osannolikt. Skulle aldrig falla mig in att göra det.
GUD 2021-01-20 20:39 ! Citera #
Jag såg dig. Hämtar kortet på fredag.
Björn He 2021-07-08 21:26 ! Citera #
Jag cyklade förbi rött ljus vid nån gatukorsning i Stockholms innerstad nån dag när jag var 15 år, för att jag hade bråttom just då, men har lyckligtvis inte fått några trafikböter, troligtvis p.g.a. inga trafikpoliser som observerade det på plats, för enligt svensk lag krävs det alltid att någon trafikpolis varit på plats och observerat en trafikförseelse för att kunna bestraffa den som gjort sig skyldig till trafikförseelsen. I vissa länder är det däremot absolut bestraffningsbart att passera vid rött ljus, eftersom det där normalt finns uppsatta trafiksäkerhetskameror som är konstruerade för att fotografera registreringsnumret på eventuella fordon som passerar stopplinjen trots rött ljus.

Senare när jag var 19 år och hade haft körkort i över ett år så gled jag av misstag förbi rött ljus på Åbyvägen i södra Stockholm, vid korsningen med Götalandsvägen där jag planerade att svänga åt vänster och tvingades bromsa kraftigt för att stanna vid rött ljus för vänstersvängande, men p.g.a. det snöiga hala väglaget lyckades jag inte få stopp på bilen vid stopplinjen, utan bilen gled vidare förbi trafiksignalen. Lyckligtvis kom ingen mötande trafik just då så det fanns ju ingen risk för kollision.

Körning förbi stoppsignal ger dock inte indraget körkort i alla länder, för i bl.a. USA och Storbritannien där så kallade straffpoäng tillämpas så ger en körning förbi rött ljus i regel 6 straffpoäng av 12 möjliga, vilket gör det möjligt att köra förbi ETT rött ljus men om det görs en andra gång så ger det indraget körkort, som innebär att körkortsprovet måste göras om.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo