Start > Körkortsforum > Körde mot rött

Körde mot rött

GästOne 2018-12-03 18:47 ! Citera #
Som sagt körde jag mot rött.

Körde under rusningstiden med tight trafik och körde vid ett trafikljus som knappt är grönt i 5 sekunder. Blev gult och jag började tveka om jag skulle stanna eller köra på men jag fick en hjärnlossning eller nåt och fryste. Sen såg jag att den blev röd sista sekunden precis innan svängen.

Jag undrar nu vad som kommer hända? Kan det bli påföljder, tex böter? Indraget körkort?

Mvh
Gäst 2018-12-03 18:54 ! Citera #
Var Polisen där o plocka dig? Då åker kortet kan du räkna med.

Om inte så kommer inget hända.

Samt du pruttade in på orange (man ska ju stanna OM det hinns OCH säkert.. annars fortsätta) rött är ju Stopp....så körde du mot rött så illa....hjärnsläpp räcker inte riktigt.


Men nu då verkar du ta in detta ordentligt och att vara mer uppmärksam och inte göra om detta....
GästOne 2018-12-03 19:31 ! Citera #
Gäst 2018-12-03
Var Polisen där o plocka dig? Då åker kortet kan du räkna med.

Om inte så kommer inget hända.

Samt du pruttade in på orange (man ska ju stanna OM det hinns OCH säkert.. annars fortsätta) rött är ju Stopp....så körde du mot rött så illa....hjärnsläpp räcker inte riktigt.


Men nu då verkar du ta in detta ordentligt och att vara mer uppmärksam och inte göra om detta....
Nej, ingen polis stoppa mig.

Jag vet. Jag erkänner att jag tabba mig men jag är bara lite nojig för nån påföljd. Typ en saftig böter eller att det händer
nåt med kortet.

Har haft körkortet i 2 år och där har var nog min första gång jag kört mot rött sen dess.

Fungerar inte med trafikljus som lyser grönt så kort heller. Skyller inte ifrån mig men det måste ändå påpekas.
Gäst 2018-12-03 19:45 ! Citera #
Hur hade du tänkt att ska du kunna få någon påföljd om ingen polis var där och stoppade dig? Det är nästan det som krävs. Visst, andra bilister kan anmäla, men i praktiken är det lönlöst.
Gäst 2018-12-03 20:14 ! Citera #
GästOne 2018-12-03
Nej, ingen polis stoppa mig.

Jag vet. Jag erkänner att jag tabba mig men jag är bara lite nojig för nån påföljd. Typ en saftig böter eller att det händer
nåt med kortet.

Har haft körkortet i 2 år och där har var nog min första gång jag kört mot rött sen dess.

Fungerar inte med trafikljus som lyser grönt så kort heller. Skyller inte ifrån mig men det måste ändå påpekas.
Jag som skrev på din post.


Det viktiga är att du tog till dig OCH insåg ditt fel....dvs insikt där ;) det är värt jäkligt mkt.

För nu kommer du vara mer uppmärksam på detta...

Ingen är felfri.....har körkortet själv.

För du kommer inte göra om det sådär ;)....så slappna av nu.

Seså ...ses på vägarna därute.
Kör lungt...ingen vill ju krocka eller köra på någon ;)
Jimmy 2018-12-08 13:17 ! Citera #
GästOne 2018-12-03
Som sagt körde jag mot rött.

Körde under rusningstiden med tight trafik och körde vid ett trafikljus som knappt är grönt i 5 sekunder. Blev gult och jag började tveka om jag skulle stanna eller köra på men jag fick en hjärnlossning eller nåt och fryste. Sen såg jag att den blev röd sista sekunden precis innan svängen.

Jag undrar nu vad som kommer hända? Kan det bli påföljder, tex böter? Indraget körkort?

Mvh
Att köra mot rött är ju inte bra, men ibland slår dom om jäkligt fort, jag har kört mot gult några gånger på 50 vägar och tom har det gått så snabbt att det kändes som den hoppade över gult innan rött, så det innebär att ibland kör man på gränsen jusst vid stoppljus
Gäst 2018-12-08 18:47 ! Citera #
Alla ni som frågar om ni kommer bli av med körkortet borde verkligen läsa på vad som gäller...
Har ni inte läst teorin ordentligt så att ni vet vad som gäller???

Och hur svårt kan det vara att använda google själv för att hitta ett svar?
Vet 2018-12-09 00:14 ! Citera #
Handlar ju om att de undrar om de blir påkomna i efterhand eller inte. Och de lär inte ringa in själva till polisen och anmäla sitt egna trafikbrott.

Man SKA bli med körkortet om man kör 150km/h på 70-väg, men om ingen polis, fartkamera eller dashcam såg det hela lär personen inte bli av med körkortet.

Att köra mot rött betyder indraget körkort enligt regelverket lär alla veta.
Gäst 2018-12-09 01:08 ! Citera #
Vet 2018-12-09
Handlar ju om att de undrar om de blir påkomna i efterhand eller inte. Och de lär inte ringa in själva till polisen och anmäla sitt egna trafikbrott.

Man SKA bli med körkortet om man kör 150km/h på 70-väg, men om ingen polis, fartkamera eller dashcam såg det hela lär personen inte bli av med körkortet.

Att köra mot rött betyder indraget körkort enligt regelverket lär alla veta.
Hur ska en dashcam se hur DU kör, den registrerar ju inte din hastighet, bara hastigheten som den själv sitter i ;)
Och tydligen vet inte alla att regelverket säger att man blir av med körkortet om man kör mot rött eftersom det är många som frågar vad händer... Visste dom det så hade dom inte frågat, och nu pratar jag inte enbart om denna tråd, finns andra trådar som frågar samma sak om vad som kan hända om man kör mot rött...
Dessa människor ska ha körkort, och vet inte om dessa regler eller vad dom säger. Det är skrämmande!
Gäst 2018-12-23 23:10 ! Citera #
Gäst 2018-12-09
Hur ska en dashcam se hur DU kör, den registrerar ju inte din hastighet, bara hastigheten som den själv sitter i ;)
Och tydligen vet inte alla att regelverket säger att man blir av med körkortet om man kör mot rött eftersom det är många som frågar vad händer... Visste dom det så hade dom inte frågat, och nu pratar jag inte enbart om denna tråd, finns andra trådar som frågar samma sak om vad som kan hända om man kör mot rött...
Dessa människor ska ha körkort, och vet inte om dessa regler eller vad dom säger. Det är skrämmande!
Min fråga var mer ifall det kan komma påföljder, mer så än vilka påföljder.

Jag vet att man blir av med kortet ifall man kör mot rött, däremot var jag osäker hur det
fungerar ifall en polis inte stoppar dig men andra bilister kanske anmäler det eller att ditt regnummer fotas eller något liknande.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest