Start > Körkortsforum > Kuggad i Farsta. Hur det gick …

Kuggad i Farsta. Hur det gick till. Tips m.m.

Anonym 2018-11-19 11:06 ! Citera #
Lite förinformation, hur jag förberett mig, min ”utbildning” i bilkörning m.m

Började köra tidigt 2015. Kört en hel del med min mamma. En VW golf 04a. Har kört en hel del med den, mamma har haft mycket tid och varit generös med att köra mycket med mig. Sommaren 15 tog jag lektioner på körskola för ungefär 6-7.000, gjorde båda riskutbildningarna, körskolan sa att jag är väldigt bra på att köra och att jag bör köra upp. Tyvärr brast teorin, jag var lat, pluggade inte tillräckligt, trodde jag skulle lära mig mycket mer av att bara vara ute på vägarna.

Kört lite smått ibland 2016 med mamma, inte mycket, mitt intresse svalnade och jag blev avskräckt av teorin.

För några månader sen bestämde jag mig för att det är dags med körkort nu, jag sitter på ganska mycket kunskaper redan så jag och mamma köpte en bil ihop, en Citroen C3 från 05 el 06, minns inte exakt. Jag har kört riktigt mycket och pluggat hårt senaste månaden på körkortonline, youtube, boken, allt.

Jag klarade teorin förra veckan med 56 rätt, brast lite i trafikregler så jag pluggade vidare på det och försökte söka en djupare förståelse för saker som kändes lite oklara.

Idag var det dags för uppkörningen, det berömda Farsta. Jag bor inte långt därifrån och har kört en del runtom farsta både privat och med bilskola. Så det kändes ok att boka där. Hade fått en hel del självsäkerhet av att klara teorin också.

Nervös så in i bomben, fick inte sova en blund i natt men kände mig ändå pigg, övningskörde en timme innan jag kom dit och kände mig inte trött, jag bedömde att jag var i skick att köra bil. Allt gick som smort på vägen dit, det började kännas bättre, nervositeten började släppa.

Till uppkörningen

Väl där fick jag började med att kolla styrservo och bromsar. Fick köra en Kombi som jag gissar på är max 3-4 år gammal. Förmodligen väldigt ny. Allt kändes så annorlunda mot dom 04-06or jag kört, jag fokuserar lite väl mycket på hur hela Start/Stopp systemet fungerar och märker att jag börjar känna mig nervös igen.

Jag backar ut ur parkeringen och börjar köra höger mot Nynäsham. Redan här känner jag att växlarna känns väldigt ”lätta” att få i, inget vevande och tydliga tecken för att man fått i en broms. Felmarginalen är liten, jag råkade få i fyran istället för tvåan redan där, men åtgärdar det fort.

I den bevakade korsningen där man kan åka mot Farsta eller ut mot Nynäshållet så får jag motorstopp och jag är redan så nervös att jag glömt hur jag får igång motorn igen, hålla ner kopplingen var det om jag minns rätt. Blir självklart stressad och känner att jag kör ju för fan som en nybörjare redan nu, men jag försöker blicka framåt.

Åker vidare mot Nynäshamn, placering med mera känns bra, men växlarna förvirrar mig och jag fokuserar mycket på dom (Tittar inte på växelspaken, jag vet var allt sitter, det som känns dåligt är just om jag har rätt växel, hur snabbt bilen accelererar på vilken växel m.m)

Jag har kört på sexans växel med bilskola men tyvärr är det en av mycket få saker som jag glömt bort, så jag förutsätter att jag ska använda den som jag annars använder femmans växel. Lägger i den i ungefär 80-90. Den känns dock inte bra förrän i 100, det är något jag måste lära mig. Jag brukar åka runt på fyran i 40 ungefär och det fungerar suveränt och bra motorljud i bilarna jag övningskört som mest i. Det är inte möjligt i denna bil, det låter inte bra, så det blir trean i 40. Om det var rätt eller fel vet jag inte. Återstår att se på bilskola, jag måste verkligen lära mig nya bilar och deras ljud.

Vidare mot Haninge C, blir en hel del rondeller och vända i en av dom, sen in mot Texas longhorn ungefär, andra garaget vid Clas Ohlson i Haninge C. Åka igenom mot Stoppskylten och vidare mot Fredrika bremerskolan. Där fick jag backa in mellan två bilar för att parkera.

Sen tillbaks ungefär samma väg och moment. Jag antar att jag testas vid stoppljusen vid Statoil vid Ica Maxi där vissa bilar som också har grönt ska åka före mig och jag förväntas placera mig i mitten i väntan på en lucka.

Parkera vanligt vid Trafikverket.

Alltså; Höger ut mot Nynäs, Motorvägen och avfart Haninge, Mot Haninge C, vända i rondellen, in mot Parkvägen, genom malmvägen, höger mot Fredrika Bremer, in och parkera, vänster ut från fredrika bremer mot Ö&B, ner i lilla rondellen höger till stora rondellen vid Mcdonalds, höger i rondellen, förbi mcdonalds, vänster och följa vendelsövägen, vänster vid statoils korsning, vänster i rondellen under röda bron, ut på motorvägen tillbaks samma väg till Trafikverket.

Inte godkänd idag. pga manövrering, miljökörning och i sin tur cirkulationsplats. Jag försökte tillämpa motorbroms och god planering men det blev i en av alla rondeller att jag kom in för så jag såg en bil lite sent så jag behövde bromsa. Jag blev dock inte förvånad. Det kändes inte bra alls. Hade önskat att jag kört en ny bil nära inpå uppkörningen för att ha känsla för hur nya bilar fungerar. Det är så annorlunda mot äldre bilar. Tycker jag i alla fall.

Jag blev faktiskt underkänd på det jag var minst orolig för, just manövrering och miljökörning som jag fått beröm för både på bilskola och privat. Jag har av tre lärare fått grönt ljus för uppkörning, det som svajade när jag körde mycket på skola var just trafikregler, dom sa att jag borde plugga mer, få in teorin och boka proven.

Mitt tips till er är att om ni inte känner till nya bilar, se till att få köra en i anslutning till uppkörningen, så mycket som möjligt, lär er hur man använder sexans växel osv. Det är en sån löjlig grej av mig att inte tänka på, att jag kanske inte borde låta det gå tre år mellan att köra en nyare bilmodell när jag ska köra upp. Det var dag och natt om ni frågar mig. Det är så jävla lätt att bli bekväm i bilen man har hemma, jag känner mig hur bekväm och bra som helst i vår bil. Men det räckte inte.
Anonym (OP) 2018-11-19 11:10 ! Citera #
Hur jag ska förbereda mig för försök 2.
Jag har ju klarat teorin och blev inte underkänd på något annat än manövrering och miljökörning, så jag kommer boka nya tider hos körskola, två stycken tänker jag, där jag får känna på och bli bekväm med bilen, specifikt växlar och motorljud, finslipa anmärkningar och vara öppen för inputs av körlärare. Känns bilen bra kanske jag kör upp med körskolans bil. Två månader har jag på mig.
Jimmy 2018-11-20 14:22 ! Citera #
Anonym 2018-11-19
Lite förinformation, hur jag förberett mig, min ”utbildning” i bilkörning m.m

Började köra tidigt 2015. Kört en hel del med min mamma. En VW golf 04a. Har kört en hel del med den, mamma har haft mycket tid och varit generös med att köra mycket med mig. Sommaren 15 tog jag lektioner på körskola för ungefär 6-7.000, gjorde båda riskutbildningarna, körskolan sa att jag är väldigt bra på att köra och att jag bör köra upp. Tyvärr brast teorin, jag var lat, pluggade inte tillräckligt, trodde jag skulle lära mig mycket mer av att bara vara ute på vägarna.

Kört lite smått ibland 2016 med mamma, inte mycket, mitt intresse svalnade och jag blev avskräckt av teorin.

För några månader sen bestämde jag mig för att det är dags med körkort nu, jag sitter på ganska mycket kunskaper redan så jag och mamma köpte en bil ihop, en Citroen C3 från 05 el 06, minns inte exakt. Jag har kört riktigt mycket och pluggat hårt senaste månaden på körkortonline, youtube, boken, allt.

Jag klarade teorin förra veckan med 56 rätt, brast lite i trafikregler så jag pluggade vidare på det och försökte söka en djupare förståelse för saker som kändes lite oklara.

Idag var det dags för uppkörningen, det berömda Farsta. Jag bor inte långt därifrån och har kört en del runtom farsta både privat och med bilskola. Så det kändes ok att boka där. Hade fått en hel del självsäkerhet av att klara teorin också.

Nervös så in i bomben, fick inte sova en blund i natt men kände mig ändå pigg, övningskörde en timme innan jag kom dit och kände mig inte trött, jag bedömde att jag var i skick att köra bil. Allt gick som smort på vägen dit, det började kännas bättre, nervositeten började släppa.

Till uppkörningen

Väl där fick jag började med att kolla styrservo och bromsar. Fick köra en Kombi som jag gissar på är max 3-4 år gammal. Förmodligen väldigt ny. Allt kändes så annorlunda mot dom 04-06or jag kört, jag fokuserar lite väl mycket på hur hela Start/Stopp systemet fungerar och märker att jag börjar känna mig nervös igen.

Jag backar ut ur parkeringen och börjar köra höger mot Nynäsham. Redan här känner jag att växlarna känns väldigt ”lätta” att få i, inget vevande och tydliga tecken för att man fått i en broms. Felmarginalen är liten, jag råkade få i fyran istället för tvåan redan där, men åtgärdar det fort.

I den bevakade korsningen där man kan åka mot Farsta eller ut mot Nynäshållet så får jag motorstopp och jag är redan så nervös att jag glömt hur jag får igång motorn igen, hålla ner kopplingen var det om jag minns rätt. Blir självklart stressad och känner att jag kör ju för fan som en nybörjare redan nu, men jag försöker blicka framåt.

Åker vidare mot Nynäshamn, placering med mera känns bra, men växlarna förvirrar mig och jag fokuserar mycket på dom (Tittar inte på växelspaken, jag vet var allt sitter, det som känns dåligt är just om jag har rätt växel, hur snabbt bilen accelererar på vilken växel m.m)

Jag har kört på sexans växel med bilskola men tyvärr är det en av mycket få saker som jag glömt bort, så jag förutsätter att jag ska använda den som jag annars använder femmans växel. Lägger i den i ungefär 80-90. Den känns dock inte bra förrän i 100, det är något jag måste lära mig. Jag brukar åka runt på fyran i 40 ungefär och det fungerar suveränt och bra motorljud i bilarna jag övningskört som mest i. Det är inte möjligt i denna bil, det låter inte bra, så det blir trean i 40. Om det var rätt eller fel vet jag inte. Återstår att se på bilskola, jag måste verkligen lära mig nya bilar och deras ljud.

Vidare mot Haninge C, blir en hel del rondeller och vända i en av dom, sen in mot Texas longhorn ungefär, andra garaget vid Clas Ohlson i Haninge C. Åka igenom mot Stoppskylten och vidare mot Fredrika bremerskolan. Där fick jag backa in mellan två bilar för att parkera.

Sen tillbaks ungefär samma väg och moment. Jag antar att jag testas vid stoppljusen vid Statoil vid Ica Maxi där vissa bilar som också har grönt ska åka före mig och jag förväntas placera mig i mitten i väntan på en lucka.

Parkera vanligt vid Trafikverket.

Alltså; Höger ut mot Nynäs, Motorvägen och avfart Haninge, Mot Haninge C, vända i rondellen, in mot Parkvägen, genom malmvägen, höger mot Fredrika Bremer, in och parkera, vänster ut från fredrika bremer mot Ö&B, ner i lilla rondellen höger till stora rondellen vid Mcdonalds, höger i rondellen, förbi mcdonalds, vänster och följa vendelsövägen, vänster vid statoils korsning, vänster i rondellen under röda bron, ut på motorvägen tillbaks samma väg till Trafikverket.

Inte godkänd idag. pga manövrering, miljökörning och i sin tur cirkulationsplats. Jag försökte tillämpa motorbroms och god planering men det blev i en av alla rondeller att jag kom in för så jag såg en bil lite sent så jag behövde bromsa. Jag blev dock inte förvånad. Det kändes inte bra alls. Hade önskat att jag kört en ny bil nära inpå uppkörningen för att ha känsla för hur nya bilar fungerar. Det är så annorlunda mot äldre bilar. Tycker jag i alla fall.

Jag blev faktiskt underkänd på det jag var minst orolig för, just manövrering och miljökörning som jag fått beröm för både på bilskola och privat. Jag har av tre lärare fått grönt ljus för uppkörning, det som svajade när jag körde mycket på skola var just trafikregler, dom sa att jag borde plugga mer, få in teorin och boka proven.

Mitt tips till er är att om ni inte känner till nya bilar, se till att få köra en i anslutning till uppkörningen, så mycket som möjligt, lär er hur man använder sexans växel osv. Det är en sån löjlig grej av mig att inte tänka på, att jag kanske inte borde låta det gå tre år mellan att köra en nyare bilmodell när jag ska köra upp. Det var dag och natt om ni frågar mig. Det är så jävla lätt att bli bekväm i bilen man har hemma, jag känner mig hur bekväm och bra som helst i vår bil. Men det räckte inte.
Tråkigt med din uppkörning, jag kan rekomendera att man kör upp i den bilen man har övningskört i från början
Anonym (OP) 2018-11-29 17:26 ! Citera #
Klarade det på andra försöket häromdan. Slipade på det jag fick anmärkt, tog lektion och bokade direkt. Gick jättebra. Lite mindre nervös den här gången och hade sovit betydligt bättre. :lol:
Ninna 2019-01-09 13:11 ! Citera #
Samma här, har kört sedan 2015 med mammas gamla Skoda, även körskola 10 lektioner för ett par år sedan... men körde upp som privatist och kuggade i Nynäs. Här inte haft problem med växlandet förens jag sitter där i Trafikverkets supermoderna Golf med überkänslig broms och små fina ”hack” mellan växlarna. Gick flera gånger av misstag till 6:an när jag skulle till 4:an... Fick flera motorstopp (!!!) vilket jag aldrig får längre med föräldrarnas bilar (från 2008 och 2009). Kände mig som en total nybörjare och blev riktigt ledsen efteråt, hade ju automatiserat mitt växlande och hade aldrig trott att jag skulle få sådana problem med det på uppkörningen. En del här på forumet påstår att man ska kunna alla bilar, men även erfarna bilister vet ju att en ny bil kan kännas främmande i början, så mitt råd till er andra är att INTE ANTA att ni kan alla bilar... Kör gärna upp i samma som du övningskör med. Jag ska boka en lektion nu och köra upp med bilskola så man får valet att ha samma på uppkörningen.
gäst 2019-09-23 15:08 ! Citera #
Jag fick körkort häromdan i Farsta. Det var andra försökt (första i Malmö). Jag hade samma känslor som er.

När jag var i Malmö, det var första gången jag körde Volvo. Kände inte till bilen allt. Så jag fick två gånger motorstopp, och en gång låg jag fel växel. De resulterar i att jag var supernervös och inte kunde fokusera. Jag var underkänd p.g.a manövrering och miljömedveten körning. Jag klarade det i Farsta sen.

Mina tips är att:
1. Kör långsamt! Så du hinner att känna på kopplingen och gas panel. Hur de samarbetar i en Volvo m.m.
2. Man behöver inte kör 50 på en 50 väg. Jag körde 35-45 km/h (det beror på situation). När hastighet överstiger 40km/h, försök använda 4:an. Det handlar om miljökörning.
3. Kolla ÖVERALLT! Säkerhet är absolut viktigaste.
Gösta 2019-09-28 07:09 ! Citera #
gäst 2019-09-23
Jag fick körkort häromdan i Farsta. Det var andra försökt (första i Malmö). Jag hade samma känslor som er.

När jag var i Malmö, det var första gången jag körde Volvo. Kände inte till bilen allt. Så jag fick två gånger motorstopp, och en gång låg jag fel växel. De resulterar i att jag var supernervös och inte kunde fokusera. Jag var underkänd p.g.a manövrering och miljömedveten körning. Jag klarade det i Farsta sen.

Mina tips är att:
1. Kör långsamt! Så du hinner att känna på kopplingen och gas panel. Hur de samarbetar i en Volvo m.m.
2. Man behöver inte kör 50 på en 50 väg. Jag körde 35-45 km/h (det beror på situation). När hastighet överstiger 40km/h, försök använda 4:an. Det handlar om miljökörning.
3. Kolla ÖVERALLT! Säkerhet är absolut viktigaste.
1) Inte för långsamt! Man ska kunna byta bil med enkelhet när man har körkort och då ska man kunna det på uppkörningen också!

2) Jo det behöver man visst! Finns det ingen anledning att köra långsammare tex skymd korsning osv så ska man hålla begränsningen! Sluta upp med ”Kör långsamt”!!!

3) Omöjligt att kolla överallt! Däremot ska man träna på att titta LÅNGT FRAM DIT MAN SKA! Och veta när man behöver röra på blicken!
Sandra 2019-09-29 00:35 ! Citera #
Aldrig blivit kuggad
Örebro 2019-09-29 12:37 ! Citera #
Gösta 2019-09-28
1) Inte för långsamt! Man ska kunna byta bil med enkelhet när man har körkort och då ska man kunna det på uppkörningen också!

2) Jo det behöver man visst! Finns det ingen anledning att köra långsammare tex skymd korsning osv så ska man hålla begränsningen! Sluta upp med ”Kör långsamt”!!!

3) Omöjligt att kolla överallt! Däremot ska man träna på att titta LÅNGT FRAM DIT MAN SKA! Och veta när man behöver röra på blicken!
Bra skrivet Gösta!!
Jag kan bara hålla med..
Gäst 2019-09-30 15:49 ! Citera #
Gösta 2019-09-28
1) Inte för långsamt! Man ska kunna byta bil med enkelhet när man har körkort och då ska man kunna det på uppkörningen också!

2) Jo det behöver man visst! Finns det ingen anledning att köra långsammare tex skymd korsning osv så ska man hålla begränsningen! Sluta upp med ”Kör långsamt”!!!

3) Omöjligt att kolla överallt! Däremot ska man träna på att titta LÅNGT FRAM DIT MAN SKA! Och veta när man behöver röra på blicken!
1) Hen menar nog att inte har för bråttom så denna stressar fram motorstopp.
Exempelvis när man sitter i en ”ny” bil.

2) Alla som kör upp kör långsammare än hastighetsbegränsningen. När såg du annat senast?

3) Kollar du bara framåt när du kör? Du bör nog kollar i boken med jämna mellanrum.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor