Start > Körkortsforum > UPPKÖRNING KARLSTAD! SE HIT!

UPPKÖRNING KARLSTAD! SE HIT!

David 2018-11-10 23:10 ! Citera #
Hej. Har uppkörning i Karlstad nu på måndag. Finns det någon som har kört upp u Karlstad tidigare som kan berätta lite om stadskörning, landsväg, motorväg mm. Jag har läst lite om någon vänster sväng på en landsväg mot någon golfbana.

All information uppskattas!
Börje Kugg 2018-11-11 00:32 ! Citera #
Motorväg: Hastigheten är 90 km/h genom Karlstad. Vissa påfarter kan vara ganska korta, och många bilar kör ut tätt. Anpassa hastigheten när bilar kör ut och håll sedan avståndet. Har du tur är dock motorvägen i stort sett tom, beror helt på vilken tid på dagen...
Börje Kugg 2018-11-11 00:45 ! Citera #
Innerstan: Högerregel är standard i innerstan, exempelvis i kvarteren runt Stora torget och Domkyrkan. Tänk på hur du ska hantera trafiken i en korsning med högerregeln så du inte blockerar trafiken. Kolla på vart den som kommer från höger vill åka. Är den från Höger blockerad av svängningsregeln om den exempelvis blinkar vänster ska kanske du åka först osv. Det är viktigt i en tre eller fyrvägskorsning med högerregeln som finns på några ställen. Förvänta dig dock inte att någon annan följer högerregeln.

Det finns vissa korsningar som är markerade med särskild väjningsplikt, det finns skyltar innan du kommer till där de finns.

Till exempel Hamngatan, Norrstrand osv är dock Huvudleder. Kolla noga efter eventuell huvuvledsskylt.

I stan går många och cyklar precis som de vill över övergångsställen och omarkerade upphöjningar osv. Var beredd på det.
Börje Kugg 2018-11-11 00:50 ! Citera #
Var beredd på att parkeringen utanför Trafikverkets lokal är trång om den skulle vara fylld med bilar, ta det lugnt när du ska parkera där.
Börje Kugg 2018-11-11 01:08 ! Citera #
Och angående Golkfklubben ifall de skulle köra dit med dig, det är nog av de enklaste man kan få, utöver själva svängen i sig, som är svår.

Står Karlstads GK på skylten.

Bromsa i tid!
David 2018-11-11 11:10 ! Citera #
Börje Kugg 2018-11-11
Innerstan: Högerregel är standard i innerstan, exempelvis i kvarteren runt Stora torget och Domkyrkan. Tänk på hur du ska hantera trafiken i en korsning med högerregeln så du inte blockerar trafiken. Kolla på vart den som kommer från höger vill åka. Är den från Höger blockerad av svängningsregeln om den exempelvis blinkar vänster ska kanske du åka först osv. Det är viktigt i en tre eller fyrvägskorsning med högerregeln som finns på några ställen. Förvänta dig dock inte att någon annan följer högerregeln.

Det finns vissa korsningar som är markerade med särskild väjningsplikt, det finns skyltar innan du kommer till där de finns.

Till exempel Hamngatan, Norrstrand osv är dock Huvudleder. Kolla noga efter eventuell huvuvledsskylt.

I stan går många och cyklar precis som de vill över övergångsställen och omarkerade upphöjningar osv. Var beredd på det.
Då antar jag att det är enklare att köra i Karlstad än i Örebro. Dels att staden är mindre och dels att det finns färre bilar.

Vet du ifall dem använder sig av diesel eller bensin? Jag såg på trafikverketshemsida att de har två Volvon, men det stod inte diesel som på andra bilar i andra städer
Gäst 2018-11-11 12:41 ! Citera #
Jag ska köra upp i Karlstad imorrn pga inga tider i Örebro. Jag har också hört talas om någon ”svår” vänstersväng mot en golfbana. Vad menas med detta? Är det en mycket trafikerad landsväg och därför en ”svår” vänstersväng, eller vad är grejen? Varför är den svårare än andra? :)
Gäst 2018-11-11 13:37 ! Citera #
Samma här. Inga tider i Örebro. Så får åka till Karlstad imorgon för uppkörning. Jag har vart inne på Google Maps och kollat på den vänstersvängen alla pratar om. Väg ”63” Ska inte vara nåt speciellt. Bara sänka farten i tid. Blinka ut, kolla trafik bakom dig samt framför.

Jag har dock hårt att det är många enkelriktade gator dock
1 2018-11-11 16:28 ! Citera #
”Kritik mot avfart till Karlstad golfklubb

Antita Hultgren tycker att avfarten ska göras om.

Den nya avfarten från riksväg 63 till Karlstad golfklubb får kritik av besökare. De anser att den är för kort och är rädda för påkörningar bakifrån.

– Har man många bilar bakom sig, då är det inte roligt. Då har man lust att åka vidare, förbi, säger Anita Hultgren som besöker golfklubben flera gånger i veckan för att spela.

Hon tycker att avfarten blivit för kort och att det lätt kan uppstå en farlig situation om flera bilar ska köra av där. Och hon är inte ensam om klagomålen. Enligt henne är det fler som påpekat problemen. ”


Googla artikeln om ni vill lyssna mer. Sveriges radio.
1 2018-11-11 16:29 ! Citera #
En trafiklärare sa till mig: ”Jag kör alltid Golfklubben med mina elever, den brukar alla tycka vara svår.”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo