Start > Körkortsforum > Läraren vill inte boka halka

Läraren vill inte boka halka

Gäst 2018-11-14 15:28 ! Citera #
Hur gick det?
Ledsen 2018-11-17 02:32 ! Citera #
Gäst 2018-11-11
Även om läraren säger nej nästa gång du frågar, så ge inte upp, byt skola och kräv pengarna tillbaks! Bytte skola och krävde tillbaks en del pengar när jag insåg att min lärare ljuger och sabbade min körning, har fått nästintill allt, bara ta upp det med rätten om det krävs! Om du får kronofogden att lägga sig i så blir hen krävd på pengarna (så länge du fyller i alla papper korrekt. Om du vill så kan jag kolla upp vilken sida man kan få alla papper ifrån)
Tack för uppmuntran, betyder mycket! Jag har frågat idag, men fick igen svaret att man måste bli godkänd på nästan alla moment så jag får klartecken för halkan, vilket stämmer. Men detta skulle enl. läraren ta ett par lektioner till utöver några jag har kvar, eftersom ”det tar tid att visa och grundligt gå igenom”. Jag papekade att själva uppkörningen tar högst 1 timme och då ska man hinna visa om man är redo för körkortet, men fick till svar ett tal om skillnaden mellan uppkörning med trafikskolan. Detta är bara löjligt.

Jag har hört nyligen att jag inte är den enda som upplever att min lärare drar ut på tiden, hon har gjort så mot flera andra. De hade, som tur är, bättre förstånd och bytte trafikskola snabbt. Jag kommer kräva resten av pengarna tillbaka, får se först hur det går till.
Woosley 2018-11-20 01:55 ! Citera #
Jag håller med en tidigare kommentar om att det låter helt absurt det du beskriver. Så många lektioner inom ett industriområde? Vad har ni gjort alla timmar ni spenderat på att köra omkring där egentligen?

Din körlärare hävdar att gängse praxis för henne är att spendera tio lektioner med att lära en elev att backa runt hörn? Normalt är hörnbackning ett moment som hinns med under en enda lektion där flera andra moment också hinns med under samma lektion, med eventuell repetition under en senare lektion om det skulle behövas.

Momenten som lärs ut under en lektion är det ju meningen att man ska öva på själv sedan på sin privata övningskörning mellan lektionerna - den så kallade mängdträningen. En elev som enbart övar med sin körskola och inte alls övningskör privat kan absolut behöva fler lektioner dedikerade till ett och samma moment, men tio lektioner som bara handlar om att backa runt hörn är ändå helt tokigt, och du skriver ju att du även kör privat.

Sedan finns det ju de som har extra svårt för att lära sig köra bil och som gör väldigt små framsteg extremt långsamt. Men i de fallen bör en seriös trafikskola ta ett snack med eleven och samtala om att om man inte lyckas lära sig en i sammanhanget liten sak som att backa runt ett hörn på så många lektioner så kanske körkort inte är en så bra idé överhuvudtaget eller åtminstone prata tidigt om att det köpta paketet på 30 lektioner förmodligen inte kommer att räcka för att eleven ska kunna skapa sig en realistisk bild inte minst ekonomiskt över vad som kommer att krävas. Dock skriver du ju att du lärt dig det efter första lektionen men att läraren som sagt hävdar att det är praxis med tio lektioner för det momentet. Stämmer det du skriver så är det en extremt oseriös bilskola du anlitat för det där luktar svindleri.

Som jämförelse kan jag beskriva min resa till körkortet. Jag började övningsköra med sambon i somras, skrev in mig på bilskolan i september, körde tio rena körlektioner som omfattade alla moment (plus risk 1&2 då givetvis) och gjorde teoriprovet och uppkörningen i slutet av oktober. Och jag tror att jag hade en relativt ”normal” utvecklings/inlärningskurva, är ingen jäkla stjärna liksom. Visst förstår jag att man kan behöva fler lektioner än så, men det du beskriver är ändå helt galet. Frågan är om du inte borde anmäla bilskolan till konsumentverket eller dylikt. Vet du om de är kopplade till STR (Sveriges trafikskolors riksförbund)? I så fall har de väldigt tydliga riktlinjer för hur de ska lägga upp sina utbildningar.
Gäst 2018-12-28 01:57 ! Citera #
Kan du snälla inse att körskolor vill mjölka och dra ut på tiden? jag fick dock en underbar körlärare i slutet av min utb som jag kom överens med som bokade halkan till mig, han ville nog inte boka uppkörningen dock så jag gjorde det själv och klara det. boka privat nuuu
Gäst 2018-12-29 14:15 ! Citera #
Gäst 2018-12-28
Kan du snälla inse att körskolor vill mjölka och dra ut på tiden? jag fick dock en underbar körlärare i slutet av min utb som jag kom överens med som bokade halkan till mig, han ville nog inte boka uppkörningen dock så jag gjorde det själv och klara det. boka privat nuuu
Har du fakta och bevis på alla körskolor vill mjölka sina elever på pengar?
Vad skulle gynna dom att hålla på så?
Tror du inte att deras rykte skulle sprida sig och att dom då inte skulle få några kunder?

Kan knappt tro att du ens har körkort med tanke på hur omoget du skriver..
Gäst 2018-12-29 18:31 ! Citera #
Gäst 2018-12-29
Har du fakta och bevis på alla körskolor vill mjölka sina elever på pengar?
Vad skulle gynna dom att hålla på så?
Tror du inte att deras rykte skulle sprida sig och att dom då inte skulle få några kunder?

Kan knappt tro att du ens har körkort med tanke på hur omoget du skriver..
Det är min personliga åsikt efter jag gått på 3 skolor. Klarade både teori och uppkörning på första så HERRÅ ;)
Björn He 2019-08-18 15:14 ! Citera #
Jag tycker man kan avgöra själv när man är redo för halkbanetest! För att klara halkbanetestet så är det viktigt att kunna accelerera snabbt upp i hög hastighet och göra så kraftiga inbromsningar som möjligt, det kan man öva på själv. När man väl har lärt sig manövrera bilen ordentligt så bör man öva på det under kanske 2-3 dagars tid, sedan kan man åka till halkbanan.

När jag var på Gnesta halkbana och hade halktest så blev jag ombedd att gasa upp i olika hastigheter och sedan göra så kraftig inbromsning som möjligt när jag kört upp på det konstgjorda hala väglaget, det var ganska lätt främst med tanke på att jag fick köra en automatväxlad bil. Men jag tycker nu i efterhand att det var onödigt att behöva gå en kurs i vad som kan ske vid körning på halt väglag. Det är ju inget krav att göra halkbanetest innan man får övningsköra, varför skall man då behöva göra det innan man kommer till uppkörningen?! Är det meningen att man skall ta det försiktigt och vara medveten om att bilen kan få ordentligt med sladd när man övningskör under vintertid då det är halt väglag, utan att ha provat på det? Då finns det ju ingen anledning att behöva prova på det innan man kör upp och jag tycker därför att kravet på halkbaneutbildning skall avskaffas eftersom det inte är rimligt att tvinga körelever att gå halkkörningskurs, det tar ju bara upp tid som hade kunnat gå till att försöka ta körkort så fort som möjligt! Det är ju onödigt att behöva gå en kurs där man får prova på vad som sker vid körning och inbromsning på halare väglag, det är ju i varje fall onödigt att behöva göra det före uppkörningen! Även om man inte gått riskkurs så borde man ju ändå ha rätt att få göra körkortsprov, om man skulle göra körkortsprov utan att ha gått riskutbildningskurs så behöver väl Transportstyrelsen bara utfärda ett föreläggande att gå riskutbildning inom viss tid, exempelvis 3 månader, efter avklarat körkortsprov, annars återkallas körkortet och kan återfås mot en ansökningsavgift först när riskutbildningen är genomförd.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest