Start > Körkortsforum > Läraren vill inte boka halka

Läraren vill inte boka halka

Ledsen och fattig 2018-11-08 13:40 ! Citera #
Hej!
Jag har köpt ett paket på 30 lektioner, inkl. halkan, som ska utnyttjas på ett år. Jag har kört 25 lektioner och blev precis meddelad att läraren avgör när jag blir färdig för halkan och då bokas det av skolan. Då det har snart gått ett år menar läraren följande. Jag får boka fler lektioner och räknas som aktiv elev, för att förlänga skolans krav på ett år för paketet sedan betalningen gjordes. Om inte, då får jag inte pengarna för halkan tillbaka.

Jag har en hemsk upplevelse på min körskola som drar ut på lektionerna sa mycket det går. Har inte kört en enda lektion utav 25 utanför industriområde. Däremot övningskör jag privat en del och både där och min lärare på en annan körskola tycker att jag är redo för halkan. Som otur är kan jag inte utnyttja halkan som jag betalat för på min första körskola där jag köpte paketet. Läraren där bedömmer inte att jag är redo för halkan och vill att jag köper fler lektioner.

Hur gör man då? Jag vill absolut inte köpa fler lektioner. Läraren där vill mjölka mig ordentligt. Tex. hon har sagt bl.a. att i hennes regelbok behöver alla minst 10 lektioner för att lära sig backa runt hörn. Jag har lärt mig detta privat och blev godkänd hos läraren nästan direkt, men trots detta fick jag backa i 10 lektioner för hon vägrade gå vidare till andra moment.

Det känns surt att betala för fler lektioner, men även att bli av med 2000 för halkan. Vad tycker ni man ska göra?
Gäst 2018-11-08 15:45 ! Citera #
Så absurt att jag tror att du ljuger.
Gästen 2018-11-08 17:33 ! Citera #
Du har kört i nästan ett år och är inte redo för halkbanan? Byt körskola.
Gäst 2018-11-08 20:33 ! Citera #
Så ta tillbaks pengarna för halkbanan och boka den själv. Hur jäkla svårt ska det vara att förstå att du bestämmer själv?
Ledsen och fattig 2018-11-08 20:44 ! Citera #
Jag övningskörde en del privat den sista tiden och började på en annan körskola nyligen, så det blev ändå bra. Snart blir det dags att boka uppkörning :)
Men ang. halkbanan, vem kan man vända sig till som kan sådana regler? Som Konsumentverket, fast för frågor som rör trafikskolor? Det måste finnas nån som löser problem mellan eleven och trafikskolan om det nu blir så att de är oense om vadsomhelst.
Ledsen 2018-11-08 20:49 ! Citera #
Pengarna är betalade som ett paket. Om jag inte utnyttjar det under ett år så får jag inte pengarna tillbaka. Och läraren bokar halkan när hon känner att jag är redo. Så blev jag meddelad iaf.

Men du har rätt, det måste finnas en möjlighet att få pengarna tillbaka. Jag bara undrar hur kan man ta reda på vad som gäller.
Gäst 2018-11-08 21:35 ! Citera #
Ta med någon till körskolan, typ förälder eller kompis, om du känner att de kör över dig. Det är absurt att de väntar med halkan - det behövs ingen större skicklighet bakom ratten för att göra den.
Övningskör 2018-11-08 22:24 ! Citera #
Fly från den där körskolan om det du skriver stämmer. 25 lektioner och du har inte varit utanför industriområde?? Googla fram de 16 stegen i utbildningsplanen och bedöm var du befinner dig. Steg 1-5 kan till viss del övas på industriområde men efter det behöver man komma ut i riktig trafik i förorter, med cykelbanor, så småningom 50-70 vägar med rondeller, påfarter, följa anvisningar mm. Det är en sak att folk tror att de kan mer än de faktiskt kan och överskattar sin förmåga, men om du efter 25 lektioner inte ens övar på tätortstrafik med anvisningar är det genomruttet.
Ledsen 2018-11-08 23:19 ! Citera #
Tack för era tips! Jag skäms att säga att det stämmer. Men jag måste erkänna att jag trodde att jag var helt enkelt kass och inte ska ut i trafiken tills läraren bedömmer så, oavsett hur många lektioner det skulle behövas. Efter ett tag började jag övningsköra privat och först då insett läget.

Jag kommer ta med någon på nästa lektion som någon har föreslagit, och begära att halkan bokas. Säger läraren nej då får jag väl hoppas att jag har lärt mig nåt utav detta.
Gäst 2018-11-11 18:56 ! Citera #
Även om läraren säger nej nästa gång du frågar, så ge inte upp, byt skola och kräv pengarna tillbaks! Bytte skola och krävde tillbaks en del pengar när jag insåg att min lärare ljuger och sabbade min körning, har fått nästintill allt, bara ta upp det med rätten om det krävs! Om du får kronofogden att lägga sig i så blir hen krävd på pengarna (så länge du fyller i alla papper korrekt. Om du vill så kan jag kolla upp vilken sida man kan få alla papper ifrån)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest