Start > Körkortsforum > Uppkörning i Göteborg Avklarad

Uppkörning i Göteborg Avklarad

Högsbo 2018-12-31 03:56 ! Citera #
1 2018-12-29
Har också hört mycket negativt ja om Hisingen men tror som du säger att folk kuggat där och då blir de lätt att man blir negativ, men jag kommer att köra upp på den nya i högsbo och har ingen aning om vilka rutter man kör där då provet inte är så lång tid och om man ska hinna alla moment tror ja nog inte man kör till Mölndal exempel kanske Majorna men där bygger de väl om jätte mycket? Är det någon mer här som kört upp på den nya i högsbo och vill berätta lite vart exempel man körde, förstår ju själv att alla vägar är olika och att man ska kunna köra ändå om det är en väg man inte känner till men kan ju vara lite intressant o veta :)
Helluu :))
Jag kan hjälpa dig lite grann. Jag har kört upp i högsbo. Gjorde det för 2 veckor sen typ, jag klarade på första försöket, den som sitter bredvid har en uppgift att ge oss 10 moment av 25. Och momenten kommer du knappt lägga märke till egentligen :)) när man kör så är momenten i själva körningen, jag blev chockad när jag var klar, tänkte typ ”vart är alla moment man måste göra?” Men sen fick jag Mail om det vi gjorde och då tänkte man att man gjorde fler än 10 moment till och med. Fick börja med säkerhetskontroll, enbart däcken, gick på mindre än en minut, vi körde iväg, skulle backa från parkeringsrutan, kärringsstopp, och 2 gånger om med tanke på hur nervös jag var. Tänkte att de va kört redan där men icke. Vi körde faktiskt mot Majorna och vände tillbaka, inget svårt egentligen, blev chockad över att det var så enkelt. Vi körde i princip och han sa till mig höger vänster, eller följa skyltar. Gick på ca 30 minuter allt som allt. Kändes dock som 10 min typ haha. Vi körde inte där det höll på att byggas så vitt jag vet, bara en väg som skulle va avstängd, så det visade en pil till vänster så fick jag ba byta körfält oxh sen tillbaks till höger körfält igen. Annars var det chill på den fronten. Inspektören pratade på men jag bad han vara tyst efter en stund och då förstod han. Det var inga luriga vägar direkt. Tror Hisingen är lite svårare med 100 rondeller. Fick sen också backa runt hörn i Majorna innan vi vände tillbaks till högsbo igen, kan säga att jag faila 2 gånger men jag fråga bara efter ett nytt försök, 3e klarade jag. Han va lugn och snäll. När vi kom tillbaka så höll han på med sin iPad, bad mig efter en minut att kolla min Mail, jag kollade och det stod att det var godkänt. Han grattade mig därefter till körkortet och bad mig att träna på att backa runt hörn nu när jag har körkortet. Det var ungefär det vi gjorde. Om du har frågor så kan du ställa dem så svarar jag så gott det bara går :))
Gäst 2018-12-31 09:05 ! Citera #
Högsbo 2018-12-31
Helluu :))
Jag kan hjälpa dig lite grann. Jag har kört upp i högsbo. Gjorde det för 2 veckor sen typ, jag klarade på första försöket, den som sitter bredvid har en uppgift att ge oss 10 moment av 25. Och momenten kommer du knappt lägga märke till egentligen :)) när man kör så är momenten i själva körningen, jag blev chockad när jag var klar, tänkte typ ”vart är alla moment man måste göra?” Men sen fick jag Mail om det vi gjorde och då tänkte man att man gjorde fler än 10 moment till och med. Fick börja med säkerhetskontroll, enbart däcken, gick på mindre än en minut, vi körde iväg, skulle backa från parkeringsrutan, kärringsstopp, och 2 gånger om med tanke på hur nervös jag var. Tänkte att de va kört redan där men icke. Vi körde faktiskt mot Majorna och vände tillbaka, inget svårt egentligen, blev chockad över att det var så enkelt. Vi körde i princip och han sa till mig höger vänster, eller följa skyltar. Gick på ca 30 minuter allt som allt. Kändes dock som 10 min typ haha. Vi körde inte där det höll på att byggas så vitt jag vet, bara en väg som skulle va avstängd, så det visade en pil till vänster så fick jag ba byta körfält oxh sen tillbaks till höger körfält igen. Annars var det chill på den fronten. Inspektören pratade på men jag bad han vara tyst efter en stund och då förstod han. Det var inga luriga vägar direkt. Tror Hisingen är lite svårare med 100 rondeller. Fick sen också backa runt hörn i Majorna innan vi vände tillbaks till högsbo igen, kan säga att jag faila 2 gånger men jag fråga bara efter ett nytt försök, 3e klarade jag. Han va lugn och snäll. När vi kom tillbaka så höll han på med sin iPad, bad mig efter en minut att kolla min Mail, jag kollade och det stod att det var godkänt. Han grattade mig därefter till körkortet och bad mig att träna på att backa runt hörn nu när jag har körkortet. Det var ungefär det vi gjorde. Om du har frågor så kan du ställa dem så svarar jag så gott det bara går :))
Hur kan du behöva 3 försök på att backa runt hörn? Du fick kortet för lätt, du kommer ju backa in i någon på en parkering.
Gäst2 2018-12-31 11:52 ! Citera #
Högsbo 2018-12-31
Helluu :))
Jag kan hjälpa dig lite grann. Jag har kört upp i högsbo. Gjorde det för 2 veckor sen typ, jag klarade på första försöket, den som sitter bredvid har en uppgift att ge oss 10 moment av 25. Och momenten kommer du knappt lägga märke till egentligen :)) när man kör så är momenten i själva körningen, jag blev chockad när jag var klar, tänkte typ ”vart är alla moment man måste göra?” Men sen fick jag Mail om det vi gjorde och då tänkte man att man gjorde fler än 10 moment till och med. Fick börja med säkerhetskontroll, enbart däcken, gick på mindre än en minut, vi körde iväg, skulle backa från parkeringsrutan, kärringsstopp, och 2 gånger om med tanke på hur nervös jag var. Tänkte att de va kört redan där men icke. Vi körde faktiskt mot Majorna och vände tillbaka, inget svårt egentligen, blev chockad över att det var så enkelt. Vi körde i princip och han sa till mig höger vänster, eller följa skyltar. Gick på ca 30 minuter allt som allt. Kändes dock som 10 min typ haha. Vi körde inte där det höll på att byggas så vitt jag vet, bara en väg som skulle va avstängd, så det visade en pil till vänster så fick jag ba byta körfält oxh sen tillbaks till höger körfält igen. Annars var det chill på den fronten. Inspektören pratade på men jag bad han vara tyst efter en stund och då förstod han. Det var inga luriga vägar direkt. Tror Hisingen är lite svårare med 100 rondeller. Fick sen också backa runt hörn i Majorna innan vi vände tillbaks till högsbo igen, kan säga att jag faila 2 gånger men jag fråga bara efter ett nytt försök, 3e klarade jag. Han va lugn och snäll. När vi kom tillbaka så höll han på med sin iPad, bad mig efter en minut att kolla min Mail, jag kollade och det stod att det var godkänt. Han grattade mig därefter till körkortet och bad mig att träna på att backa runt hörn nu när jag har körkortet. Det var ungefär det vi gjorde. Om du har frågor så kan du ställa dem så svarar jag så gott det bara går :))
Att du klarade din uppkörning är ju ett under, du skulle ha blivit kuggad med tanke på att du inte kan backa runt hörn ordentligt. Ingen ska behöva 3 försök för att göra nått så pass enkelt.

Och vart har du fått ifrån att man ska göra 10 moment?
Inspektören väljer själv hur många det ska vara, och självklart ligger alla moment inbakade i själva körningen. Hur skulle det annars gå till med tanke på att det är ett ”körprov” och inte ett teoritest :D

En sista sak, varför skulle Hisingen vara svårare att köra i med tanke på alla rondeller?
1 2019-01-01 18:29 ! Citera #
Högsbo 2018-12-31
Helluu :))
Jag kan hjälpa dig lite grann. Jag har kört upp i högsbo. Gjorde det för 2 veckor sen typ, jag klarade på första försöket, den som sitter bredvid har en uppgift att ge oss 10 moment av 25. Och momenten kommer du knappt lägga märke till egentligen :)) när man kör så är momenten i själva körningen, jag blev chockad när jag var klar, tänkte typ ”vart är alla moment man måste göra?” Men sen fick jag Mail om det vi gjorde och då tänkte man att man gjorde fler än 10 moment till och med. Fick börja med säkerhetskontroll, enbart däcken, gick på mindre än en minut, vi körde iväg, skulle backa från parkeringsrutan, kärringsstopp, och 2 gånger om med tanke på hur nervös jag var. Tänkte att de va kört redan där men icke. Vi körde faktiskt mot Majorna och vände tillbaka, inget svårt egentligen, blev chockad över att det var så enkelt. Vi körde i princip och han sa till mig höger vänster, eller följa skyltar. Gick på ca 30 minuter allt som allt. Kändes dock som 10 min typ haha. Vi körde inte där det höll på att byggas så vitt jag vet, bara en väg som skulle va avstängd, så det visade en pil till vänster så fick jag ba byta körfält oxh sen tillbaks till höger körfält igen. Annars var det chill på den fronten. Inspektören pratade på men jag bad han vara tyst efter en stund och då förstod han. Det var inga luriga vägar direkt. Tror Hisingen är lite svårare med 100 rondeller. Fick sen också backa runt hörn i Majorna innan vi vände tillbaks till högsbo igen, kan säga att jag faila 2 gånger men jag fråga bara efter ett nytt försök, 3e klarade jag. Han va lugn och snäll. När vi kom tillbaka så höll han på med sin iPad, bad mig efter en minut att kolla min Mail, jag kollade och det stod att det var godkänt. Han grattade mig därefter till körkortet och bad mig att träna på att backa runt hörn nu när jag har körkortet. Det var ungefär det vi gjorde. Om du har frågor så kan du ställa dem så svarar jag så gott det bara går :))
Hej tack så mycket för ditt svar :) återkommer om jag kommer på något mer jag funderar över :)
joey 2019-01-02 13:20 ! Citera #
Ofta att du bad honom att vara tyst hahaahahah
emelie 2019-01-05 00:11 ! Citera #
Hej! Har uppkörning i Högsbo nästa vecka och är supernervös. Kan ni som uppkört i Högsbo beskriva er kör-rutt?
Gäst 2019-01-05 13:35 ! Citera #
emelie 2019-01-05
Hej! Har uppkörning i Högsbo nästa vecka och är supernervös. Kan ni som uppkört i Högsbo beskriva er kör-rutt?
Varför behöver du veta hur andra har kört när du själv inte ens säkert kommer få köra samma rutt själv?
Är du så osäker på din körning att du måste veta i förväg hur rutten kommer gå?
emelie 2019-01-05 16:53 ! Citera #
Oj vilket drygt svar. Jag var bara nyfiken och undrade hur en kör-rutt för uppkörning i högsbo kan se ut. Dessutom är det inte samma kör-rutt som alla gör ifall du inte visste det, vilket det verkade som.

Ifall du inte kan svara på min fråga behöver du inte svara överhuvudtaget.
Gäst 2019-01-05 18:45 ! Citera #
emelie 2019-01-05
Oj vilket drygt svar. Jag var bara nyfiken och undrade hur en kör-rutt för uppkörning i högsbo kan se ut. Dessutom är det inte samma kör-rutt som alla gör ifall du inte visste det, vilket det verkade som.

Ifall du inte kan svara på min fråga behöver du inte svara överhuvudtaget.
Frågan blir dryg om du tolkar den så, själv var jag mest nyfiken :D
Och jo, jag vet mycket väl att det finns olika körrutter :D
Högsbo 2019-01-09 14:51 ! Citera #
Hahaha. Ja, efter att jag bad inspektörn att vara tyst så skämdes jag lite grann, men det var vad min körlärare hade sagt till mig att göra. Det är ju min uppkörning och han ska inte förstöra ’’min stora dag’’ genom hans tjöt.
En annan sak körläraren sa var att om jag backar fel så skulle jag bara fråga om en ny chans.

Sen får vi respektera att alla har i princip tagit samma väg till körkortet, ingen började köra bil felfritt, så om andra inte är lika bra på rondeller så får man respektera det. Man lär upp sig. Så skippa helst ’’hur kan hisingen vara svår bara för rondellerna’’ :)

Körkortet var ett helvete för mig, men efter 1 år så klarade jag mig :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo