Start > Körkortsforum > Uppkörning, ge mig alla tips n…

Uppkörning, ge mig alla tips ni har

Adriana 2018-10-18 12:50 ! Citera #
Gäst 2018-10-17
Klarade teorin och uppkörningen idag. Och jag gjorde små misstag under min uppkörning, dock ej något som är en trafikfara, men jag påpekade dessa hela tiden. Pratade även mycket med mig själv under resan, tex ”där kommer en cyklist.. han ska cykla över och då bromsar jag. På så sätt talade jag liksom om allt jag såg och var medveten om, detta var ett stort plus. Var fruktansvärt nervös och stressade upp mig men allt gick bra ändå. Jag hade ändå både en som bedömde och en under utbildning som var med mig, men dom var väldigt trevliga och samma sekund som jag satt i bilen släppte nervositeten. Lycka till.
Grattis till körkortet!! Jättebra att du talade om sådära, ska tänka på det! Då kanske de förstår bättre hur man tänker i varje situation, tex de du sa om cyklisten. :) Tack för peppandet haha!
Adriana 2018-10-18 12:53 ! Citera #
Piraten74 2018-10-18
Nervös är då alla på en uppkörning..
Men det viktigaste är att vara riskmedveten och ha en livlig fantasi om faror som kan uppstå och anpassar farten till det..
Tex är det halt så ligger man kanske 10 km under eller du kör vid ett övergångställ och är osäker på om person som är nära ska gå över eller inte så saktar man ner för säkra, och visa att du ser en risk.
Vill nog sticka ut hakan och säga förstår du risker utan att visa sig osäker så klarar du det.
Titta mycket i speglar och glöm inte titta över axeln vid backning..
Sen vet inspektören att alla är nervösa så dom har lite överseende så länge du inte blir totalt livsfarlig så klart..
Och vill du prata så säg detta till inspektören om det gör dig lugn eller tvärt om.
Tyckte det var skönt med någon som så något och släppte på mitt nervösa.


piraten
Tack så hemskt mycket för dina tips!! Ska tänka på detta.

Ja, nervös är man alltid.. Men det är något jag har svårt att hantera, men ska försöka hålla mig lugnare denna gång och försöka tänka på att köra så som jag vanligtvis gör. Bara att man har en som bedömmer en bredvid och inte tänka så mycket på det.:)
Adriana 2018-10-18 12:57 ! Citera #
Mari 2018-10-18
Nervös kommer du vara oavsett! Dock är det bara att du använder det till din fördel :)
Min första examinator var katastrof. Han visade mig inte ens hur bilen funkade, trots att jag lånade trafikverkets bil och han visste att jag aldrig kört en volvo tidigare. Så om du lånar deras bil, be om en genomgång! Det lugnar, tro mig. Sen precis som du säger, kör som du lärt dig i praktiken.

Det kan vara så, men samtidigt så fick jag en som jobbat i över 20 år på trafikverket som provförare och ändå klarade jag mig trots alla missar. Hon är känd som supersträng.. han jag hade första gången hade jobbat i 2 år typ, ganska ny. Kan du köra, kommer inte ens den strängaste att kugga dig. Samtidigt får du tänka att kuggar du, då gör du bara en ny uppkörning sen och kommer förmodligen klara den. Lycka till! :lol:
Ja, klart man är det. Ska försöka att hålla mig lugn oavsett om man är lite nervös haha. Ojdå, va dåligt att han inte genomgick det med dig då han visste att du inte hade kört bilarna förut. Jag körde ju deras Volvon första gången men han var noga med att gå igenom allt med mig, tex hur man lägger in backen på denna bilen och hur parkeringsbromsen fungerar osv osv, stolarna och allt de där. Så det var jag tacksam för. Ska fråga en gång till denna gången då det var längesen sedan första uppkörningen.

Jadå, man ska inte ge upp! Tackar igen för alla dina tips, det har gjort mig en aning lugnare!! :lol:
Gäst 2018-10-18 22:08 ! Citera #
Mari 2018-10-18
Nervös kommer du vara oavsett! Dock är det bara att du använder det till din fördel :)
Min första examinator var katastrof. Han visade mig inte ens hur bilen funkade, trots att jag lånade trafikverkets bil och han visste att jag aldrig kört en volvo tidigare. Så om du lånar deras bil, be om en genomgång! Det lugnar, tro mig. Sen precis som du säger, kör som du lärt dig i praktiken.

Det kan vara så, men samtidigt så fick jag en som jobbat i över 20 år på trafikverket som provförare och ändå klarade jag mig trots alla missar. Hon är känd som supersträng.. han jag hade första gången hade jobbat i 2 år typ, ganska ny. Kan du köra, kommer inte ens den strängaste att kugga dig. Samtidigt får du tänka att kuggar du, då gör du bara en ny uppkörning sen och kommer förmodligen klara den. Lycka till! :lol:
Inte hans plikt att gå igenom bilen med dig. Du ska självständigt kunna köra vilken bil som helst, och har du problem, läsa handboken på plats.

Världen kretsar inte kring er. Lär er istället att ni endast har skyldigheter och inga rättigheter.
Mari 2018-10-19 10:04 ! Citera #
Gäst 2018-10-18
Inte hans plikt att gå igenom bilen med dig. Du ska självständigt kunna köra vilken bil som helst, och har du problem, läsa handboken på plats.

Världen kretsar inte kring er. Lär er istället att ni endast har skyldigheter och inga rättigheter.
Måste vara jobbigt att vara så bitter, eller hur?
Vart skrev jag att det var hans plikt? Läsa handboken kan jag absolut göra, men det skadar inte att humant försöka lugna ner en redan stressad uppkörare. Oavsett om hen inte har skyldighet att göra detta, brukar de ALLRA flesta göra så. De är inte där för att kugga, de är där för att bedöma.

Jo, världen kretsar kring mig och endast mig :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 12:38
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest