Start > Körkortsforum > Uppkörning, ge mig alla tips n…

Uppkörning, ge mig alla tips ni har

Adriana 2018-10-16 20:17 ! Citera #
Ska köra upp om 13 dagar för andra gången i Helsingborg. Någon annan som kört upp nyligen som privatist här?

Ge mig alla tips ni har inför uppkörningen!!
Mari 2018-10-17 19:02 ! Citera #
Följ alla trafikregler. Ha inte bråttom, sväng försiktigt (var inte en trafikvara), var ÖVERDRIVET uppmärksam överallt. Följ skyltarna noga. Börjar provföraren prata med dig, svara kort och fokusera på körningen. Gör du ett eller några småfel GÖR DET INGET, det är helheten som bedöms. Jag hade exempelvis världens problem med växlingen då det var en helt ny bil jag körde. Växlade fel i princip genom hela körningen. Fixade det ändå, då jag kan köra bil. Examinatorn hade överseende då det var en ny bil jag körde.

Jag kan säga att jag körde sämre andra gången jag körde upp. Första examinatorn kuggade mig för något jag inte ska kunna bli kuggad för (kollat med både körskola och andra förare). Ändå klarade jag mig andra gången, då jag gjorde massa fel jag inte gjorde första gången.
Rolf 2018-10-17 19:51 ! Citera #
Ligg aldrig under hastighetsbegränsningen annars framstår du som osäker. Klä dig snyggt och se rik ut.
Gäst 2018-10-17 20:00 ! Citera #
Rolf 2018-10-17
Ligg aldrig under hastighetsbegränsningen annars framstår du som osäker. Klä dig snyggt och se rik ut.
Det där är bullshit. Kom som du är och kör i en lämplig hastighet, men aldrig för fort. Var riskmedveten och ta det lugnt. Var uppmärksam och om du är osäker på instruktionerna från inspektören så fråga bara. Det kommer säkert gå hur bra som helst.

Och för att kanske dämpa nervositeten så kan jag säga vad min inspektör sa till mig när jag berättade att jag var nervös: ”Inspektören är ju också vara nervös, de har ju aldrig åkt med dig innan.” Alltså, var inte rädd för att göra för många fel. De tycker inte det är konstigt, de har kört med många som helt säkert är mycket sämre än dig. Vet inte om det hjälper, men jag blev i alla fall mindre nervös där och då när jag skulle köra upp.

Stort lycka till! :)
Gäst 2018-10-17 23:34 ! Citera #
Klarade teorin och uppkörningen idag. Och jag gjorde små misstag under min uppkörning, dock ej något som är en trafikfara, men jag påpekade dessa hela tiden. Pratade även mycket med mig själv under resan, tex ”där kommer en cyklist.. han ska cykla över och då bromsar jag. På så sätt talade jag liksom om allt jag såg och var medveten om, detta var ett stort plus. Var fruktansvärt nervös och stressade upp mig men allt gick bra ändå. Jag hade ändå både en som bedömde och en under utbildning som var med mig, men dom var väldigt trevliga och samma sekund som jag satt i bilen släppte nervositeten. Lycka till.
Adriana 2018-10-18 00:18 ! Citera #
Mari 2018-10-17
Följ alla trafikregler. Ha inte bråttom, sväng försiktigt (var inte en trafikvara), var ÖVERDRIVET uppmärksam överallt. Följ skyltarna noga. Börjar provföraren prata med dig, svara kort och fokusera på körningen. Gör du ett eller några småfel GÖR DET INGET, det är helheten som bedöms. Jag hade exempelvis världens problem med växlingen då det var en helt ny bil jag körde. Växlade fel i princip genom hela körningen. Fixade det ändå, då jag kan köra bil. Examinatorn hade överseende då det var en ny bil jag körde.

Jag kan säga att jag körde sämre andra gången jag körde upp. Första examinatorn kuggade mig för något jag inte ska kunna bli kuggad för (kollat med både körskola och andra förare). Ändå klarade jag mig andra gången, då jag gjorde massa fel jag inte gjorde första gången.
Tack så hemskt mycket för dina tips!!!! :) Ska försöka släppa nervositeten och bara köra som vanligt så som man lärt sig i praktiken :)

Grattis till ditt körkort förresten :) Tråkigt att du blev kuggad första gången när du körde bättre än den andra. Känns som att det helt beror på vem man får.. Alla känns mer eller mindre stränga utifrån vad man läst i forumen!
Adriana 2018-10-18 00:19 ! Citera #
Rolf 2018-10-17
Ligg aldrig under hastighetsbegränsningen annars framstår du som osäker. Klä dig snyggt och se rik ut.
Haha! Vet inte om jag ska ta de där seriöst eller inte
Piraten74 2018-10-18 04:03 ! Citera #
Nervös är då alla på en uppkörning..
Men det viktigaste är att vara riskmedveten och ha en livlig fantasi om faror som kan uppstå och anpassar farten till det..
Tex är det halt så ligger man kanske 10 km under eller du kör vid ett övergångställ och är osäker på om person som är nära ska gå över eller inte så saktar man ner för säkra, och visa att du ser en risk.
Vill nog sticka ut hakan och säga förstår du risker utan att visa sig osäker så klarar du det.
Titta mycket i speglar och glöm inte titta över axeln vid backning..
Sen vet inspektören att alla är nervösa så dom har lite överseende så länge du inte blir totalt livsfarlig så klart..
Och vill du prata så säg detta till inspektören om det gör dig lugn eller tvärt om.
Tyckte det var skönt med någon som så något och släppte på mitt nervösa.


piraten
Mari 2018-10-18 12:39 ! Citera #
Adriana 2018-10-18
Tack så hemskt mycket för dina tips!!!! :) Ska försöka släppa nervositeten och bara köra som vanligt så som man lärt sig i praktiken :)

Grattis till ditt körkort förresten :) Tråkigt att du blev kuggad första gången när du körde bättre än den andra. Känns som att det helt beror på vem man får.. Alla känns mer eller mindre stränga utifrån vad man läst i forumen!
Nervös kommer du vara oavsett! Dock är det bara att du använder det till din fördel :)
Min första examinator var katastrof. Han visade mig inte ens hur bilen funkade, trots att jag lånade trafikverkets bil och han visste att jag aldrig kört en volvo tidigare. Så om du lånar deras bil, be om en genomgång! Det lugnar, tro mig. Sen precis som du säger, kör som du lärt dig i praktiken.

Det kan vara så, men samtidigt så fick jag en som jobbat i över 20 år på trafikverket som provförare och ändå klarade jag mig trots alla missar. Hon är känd som supersträng.. han jag hade första gången hade jobbat i 2 år typ, ganska ny. Kan du köra, kommer inte ens den strängaste att kugga dig. Samtidigt får du tänka att kuggar du, då gör du bara en ny uppkörning sen och kommer förmodligen klara den. Lycka till! :lol:
Mari 2018-10-18 12:41 ! Citera #
Mari 2018-10-18
Nervös kommer du vara oavsett! Dock är det bara att du använder det till din fördel :)
Min första examinator var katastrof. Han visade mig inte ens hur bilen funkade, trots att jag lånade trafikverkets bil och han visste att jag aldrig kört en volvo tidigare. Så om du lånar deras bil, be om en genomgång! Det lugnar, tro mig. Sen precis som du säger, kör som du lärt dig i praktiken.

Det kan vara så, men samtidigt så fick jag en som jobbat i över 20 år på trafikverket som provförare och ändå klarade jag mig trots alla missar. Hon är känd som supersträng.. han jag hade första gången hade jobbat i 2 år typ, ganska ny. Kan du köra, kommer inte ens den strängaste att kugga dig. Samtidigt får du tänka att kuggar du, då gör du bara en ny uppkörning sen och kommer förmodligen klara den. Lycka till! :lol:
För att tillägga, angående det där med genomgång, så gav hon mig en lång genomgång i vart allting sitter och hur man ställer in bilen osv. Som inte den första provföraren gjorde.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo