Start > Körkortsforum > Följer du detta så klarar du t…

Följer du detta så klarar du teoriprovet!

R 2018-10-08 13:16 ! Citera #
Hej alla

Jag vet att du stressar och kollar forumet dagligen för att se hur man ska klara den här sk’ten :)

Om du följer detta så garanterar jag att du klarar av provet.


1.Läs STR boken - MINST 2-3 gånger grundligt, sida per sida - Mycket viktigt att du gör detta.

2.Lägg din tid 60-70 % på Trafikregler och Trafiksäkerhet - Du finner detta på den här sidan när du har köpt frågor, där kan man välja kategori för att träna upp sin kunskap. Glöm inte att se rätt svar och förklaringar när du har gjort provet, annteckna gärna svaret.

3. Memorisera gärna olika regler samt bromssträcka/stoppsträcka - Se nedan för tips.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Lätt metod: Räkna ut bromssträckan

Förutsättningar: Bra och torrt väglag, bra däck och bra bromsar.

Formel: Stryk nollan i hastigheten, multiplicera siffran med sig själv och multiplicera sedan med 0,4.

0,4 kommer av att bromssträckan från 10 km/h på torrt väglag är cirka 0,4 meter. Detta har räknats ut genom att forskare har mätt bromssträckan. I den förenklade formeln utgår man alltså från bromssträckan vid 10 km/h och ökar den kvadratiskt med ökande hastighet.

Exempel på uträkning med hastighet 10 km/h:

10 km/h ? 1
1 * 1 = 1
1 * 0,4 = 0,4 meter bromssträcka

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h:

50 km/h ? 5
5 * 5 = 25
25 * 0,4 = 10 meter bromssträcka

-----------------------------------------------------------------------------

Räkna ut stoppsträckan med de lätta metoderna

Det är sommar och vägen är torr. Du kör i 90 km/h med en bil som har bra däck och bra bromsar. Plötsligt upptäcker du ett hinder på vägen och bromsar in kraftigt. Hur lång blir stoppsträckan, om din reaktionstid är 1 sekund?

Stoppsträckan är reaktionssträckan + bromssträckan. Först räknas reaktionssträckan ut:

90 km/h ? 9
9 * 1 * 3 = 27 meter reaktionssträcka
Därefter räknas bromssträckan ut:

90 km/h ? 9
9 * 9 = 81
81 * 0,4 = 32 meter bromssträcka
Nu läggs de båda sträckorna ihop:

27 + 32 = 59 meter stoppsträcka

Mvh

R
J 2018-10-08 16:48 ! Citera #
Tack så mycket! Ska göra det i morgon, ska följa dina råd. :)
E 2018-10-08 17:57 ! Citera #
Hej! Jag gjorde teoriprovet idag och fick 62/65. Tycker personligen att provet var väääldigt likt elevcentralen (om inte enklare?? Haha). Kan du frågorna på elevcentralen samt läst igenom alla kapitel borde det vara lugnt. Kom ihåg att läsa på om statistik och sånt också!
MGmet 2018-10-08 20:42 ! Citera #
Har en fråga. Börjar nu plugga teori typ och undrade om jag behöver veta skilnaderna på mopeder och skit. Antar nej men ibland kommer det konstiga frågor ju. Teori för b körkort btw.
MGmet 2018-10-08 20:43 ! Citera #
Alltså högsta slagvolym, nettoeffekt osv för olika typer av motorcyklar
R 2018-10-08 20:51 ! Citera #
@MGBEM - Det kan komma upp om mopeder, kolla boken eller frågorna här, men det är inte så mycket.
MGmet 2018-10-08 20:57 ! Citera #
Kan förstå om det är frågor som t.ex. vilka fordon måste ha LGF skylt och så, men kan det vara frågor om just slagvolym, nettoeffekt osv? Typ 3 hjulig mc har max X slagvolym, 2 hjulig har en nettoeffekt på blabla?
R 2018-10-08 21:31 ! Citera #
Nej, det kommer inte upp sånt.
Gäst 2018-10-08 21:58 ! Citera #
MGmet 2018-10-08
Kan förstå om det är frågor som t.ex. vilka fordon måste ha LGF skylt och så, men kan det vara frågor om just slagvolym, nettoeffekt osv? Typ 3 hjulig mc har max X slagvolym, 2 hjulig har en nettoeffekt på blabla?
Vad har en bilist för nytta av att veta olika slagvolymer olika motorcyklar har???
Tänk lite logiskt!! :D :D :D
Miriam 2018-10-09 01:11 ! Citera #
:) jag gör teorin första gången fick jag 46 andra gången 49 behöver hjälp

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest